• Nykär15

ÄL feb och BIM mars -2017

mickipicki skrev 2017-02-16 18:21:15 följande:

Detta ÄR en turtråd!
    Alla blir gravida och sen startar vi en graviditetstråd istället!

Jag är så stressad så bestämde mig nu för att ha sex varje dag denna cykel. För säkerhets skull. Helt hysteriskt...

Är det bäst att ha sex en gång per dag eller 2 ggr (nu kan ju vi bara ha sex när vi har barnvakt enstaka helger ändå så spelar ingen roll)? Tänker att spermierna måste ju ha typ ett dygn för att mogna så kanske bara blir sämre odds om man har 2 ggr?

Hade inte haft sex mer än en gång /dag. Vi kör varje dag och har alltid gjort. Man ska inte göra så stora förändringar, hålla sitt sexliv konstant. Men kör varannan dag, det ska ju vara en bra metod.
  • Nykär15

VUL idag på CD10 efter Bemfola på CD2-7 och hade ett moget ägg på 20 mm på höger sida. På vänster satt två mindre på 14 respektive 15 mm som förmodligen inte hinner mogna tillräckligt. Hon ville ge ägget två dagar till för att säkert lossa med sprutan, så på onsdag kväll ska jag ta Ovitrelle. 

Slemhinnan var treskiktad och 10 mm och sekretet jättebra i slidan. Har märkt det själv, otroliga mängder så det är väldigt halt vid sex. Har ju inte haft så på många år så det märks att det är LH i dessa sprutor mot att det bara är FSH i Letrozol. 

Så på torsdag/fredag bör ägget påbörja sin resa! 

Eftersom jag blir kollad med VUL och får ÄL-spruta så har jag skippat ÄL-tester helt, det är sååå skönt. Så vi har härligt sex, tar sprutorna när de ska tas och hoppas på det bästa nu...

• Nykär15
    Milou3 skrev 2017-02-20 12:13:15 följande:
    Åh spännande!

Halt sekret är ju viktigt har man läst! Kanske är det som gör det denna gång!
    Ja det hjälper ju säkert till! Blev ju gravid förra året ändå, det räcker det finns lite vid livmodertappen och har man inte så mycket så kommer det liksom inte ut. Nu rinner det typ ut så de ska nog ha god hjälp att simma rätt denna månaden. Så hoppas hoppas nu bara det är ett fint ägg som sitter därinne och mognar!
  • Nykär15
    Milou3 skrev 2017-02-20 12:59:38 följande:

Jag tror det kommer ta sig!

Är själv på ett strålande humör i dag. Har bestämt mig för att det bara måste ta sig denna månad. Hur länge känner du av molvärk innan äl och hur känns det när ägget verkligen håller på att släppa, mattas molvärken av direkt när du haft äl? Iom att du tar sprutor för att lossa har du ju bättre koll på förloppet :) ska enligt min app ha äl fram mot ons, torsdag denna vecka. Men känt av kraftig molvärk i 3-4 dagar nu. I dag lite lugnare dock.

Hade extrem molvärk för ett par dagar sen, nu lugnare. Sist hade jag sjukt ont ca 30 h efter sprutan så ägget bör ha släppt då, mycket bättre redan dagen efter. Kommer med släppa framåt torsdag, kul följas till BIM :)

Det måste vara vår tur nu!
  • Nykär15
    mickipicki skrev 2017-02-20 17:15:41 följande:

Min sticka visade ÄL i torsdags kväll och på fredag dag kände jag markant hur ÄL smärtan minskade och o sen ingenting. Denna gång hade jag väldigt ont på höger sida (samma som förra cykeln men då avtog aldrig smärtan utan fortsatte till mens... kanske aldrig släppte?) och nästan lika på vänster. Hoppas båda släppte så vi har dubbel chans! Hahaha
    Nu är det bara den eviga väntan kvar..... Bah!

Lycka till allihop!

Hur visste du att du att dina ägg inte släppte o behövde få hjälp? Hur vet man det? Jag får bara anta.

Där man har mest ont betyder inte att man kommer lossa faktiskt. Jag har haft sjukt ont på vänster sida denna gången och eftersom jag hade ett större ägg på höger sida sist så tänkte jag att det således var den vänstras tur att ha större. Men nej, hade ett på 20 mm på  höger sida igår och två på 14 respektive 15 mm på vänster. Så hon sa att jag förmodligen känner mer på den sidan då den har svårare och att det flyter på bättre från den högra. Är även den högra jag blivit gravid ifrån två gånger förra året. Så jag gissar det är den jag får förlita mig på Glad

I mitt fall är det bara en känsla att jag inte släppt, har haft ont från ÄL till mens, det har liksom inte minskat efter att jag fått stegringen. Förra månaden när jag fick hjälp att lossa så gjorde det jätteont en dag och sen knappt nåt, då försvann även svullnanden. Så jag tror jag har svårt släppa dem, nu har jag sprutor denna gången med LH i med, det som ökar inför ÄL och får ägget att släppa, så jag hoppas på att det gör susen !

• Nykär15
    Cissi86A skrev 2017-02-21 19:04:44 följande:

Vill bara kasta in en flik här. Jag och min sambo har inte försökt ett år men utredning slutet av mars. Vi började försöka oktober.

Jag går via privatist, iof anslutna till landstinget.

Jag har däremot en sjukdomshistoria, så kommer att trycka på den. (Cancer, men friskförklarad)

Jag är däremot livrädd inför denna undersökning.. tänk om vi tillhör % som är barnlösa par

:(

Ta inte ut nåt i förskott, se det som en möjlighet till bästa hjälpen och att få veta hur det faktiskt ligger till i kroppen. Lycka till!
  • Nykär15
    Milou3 skrev 2017-02-22 11:32:38 följande:
    Inte testat men avundsjuk på att du får i din man pulvret :)

Min man vägrar tom zinktabletterna jag köpt till honom.

Och fortsätter pimpla Coca-Cola :/

Önskar det fanns en kräm med zink så hade jag kunnat smörja på i smyg :)
    Zinkpasta? Flört Nä förstår...min tar inte heller sina tabletter. Sen hade han iofs ett jättefint spemaprov att kontra med att han inte behöver...så jag har lagt ner det. Men han undviker för mycket koffein, varma bad, rövvärmen i bilen osv så han är ändå delaktig i att bättra på chanserna Glad 
  • Nykär15
    Livethänder skrev 2017-02-22 12:43:36 följande:
    Spännande hur olika det kan vara, min kära sambo är den som påminner mig om tabletterna :)

Förresten hur har ni gjort med sexandet?

Vi har tidigare månader kört varje dag under äl-veckan men testar nu med varannan dag.

Någon erfarenhet? :)

Vi råkar älska sex båda två och har det dagligen vilket vi alltid haft..så gör inga förändringar vilket vi inte heller borde göra enligt läkaren. Hans spemaprov var jättebra så känner inte vi behöver tänka på det så mycket. 

Jag har ju en knökfull dosett med allt jag ska ta och det är sambon som tar alla sprutor på mig då jag är spruträdd, så han är väldigt involverad i våra försök iaf.

• Nykär15
    Livethänder skrev 2017-02-22 13:05:40 följande:
    Aha då förstår jag, vi gillar också sexet båda två och har inte känt av "tvångsligga" som vissa efter lång tids försök.

Men har läst att det är bra att fylla på förrådet så att säga mellan gångerna ;)

Vi har inte startat någon utredning än, men lyckas det inte nu så bokar vi tid i mars/april.

Hur länge har ni försökt?

Tillgången styrs av efterfrågan sa min läkare, så har man mycket sex så är produktionen högre än hos de som har sex sällan. Har man aldrig sex eller utlösning så stannar produktionen till slut av helt, men den sätter igång igen när det blir efterfrågan. Så är inte så orolig över det! Hade känts konstigt vara avhållsam varannan dag med när vi inte vill det...

Vi har försökt i 14 månader, men var gravid i mars förra året som slutade i tidigt mf i v 5, sen gravid i maj igen och gick till v 13, den lilla dog i v 12+2...fruktansvärt och hade en massa komplikationer efter. 

Men fick ok att köra igen i november och valde då göra en privat utredning, Mitt TSH var förhöjt så har gått på Levaxin och äntligen kommit ner till 1,7. Så kanske var mitt TSH det som gjorde att vi förlorade vår lilla, det går ju upp om man blir gravid så vet ju inte hur högt det låg när den dog. Och det gör det svårare bli gravid. Så nu hoppas jag vi ska ha bättre förutsättningar igen! Allt annat ser bra ut!

Har stimulerats med Letrozol dubbelkur tre gånger utan framgång (för att få ordning på cyklerna då de blev helt tokiga efter vårt MA...annars alltid legat på 28 dgr). Denna cykel har vi kört sprutor Bemfola i stället och idag ska jag ta Ovitrelle. 

Mitt AMH (äggreserv) var mycket bra iaf vilket var en lättnad, känner mig inte så stressad tidsmässigt på samma sätt nu när jag vet det....

Hoppas det tar sig så ni slipper utredning!

• Nykär15
    Livethänder skrev 2017-02-22 13:35:34 följande:
    Oj beklagar, hoppas ni får ett fint pluss nu efter allt!

Vi är ju inne på 10:e försöket så min barnmorska sa att hon skulle råda oss att söka hjälp om det inte hänt något innan april, jag fyller 33 så är inte jätteung/gammal men känner ändå stressen.

Längtan är ju så stor :(
    Ja vi gick vidare direkt efter MA eftersom åldern ändå stressar mig...så vi har tid 14/3 på IVF-klinik om det inte tar sig på denna ÄL och vi hinner även en till på egen hand innan det isf drar igång...
Svar på tråden ÄL feb och BIM mars -2017