• Nykär15

ÄL feb och BIM mars -2017

CD3 här och kör med Bemfola-sprutor denna cykel, ska kolla äggen 22/2 och bör ha BIM runt 10/3...

• Nykär15
    MrsMS skrev 2017-02-13 09:23:38 följande:
    Jag genomgick utredning mm vid första barnet och fick hjälp och nu vill vi gärna ha ett syskon.

Men på RMC fick vi det förklarat tydligt att det är innan äl som man ska ha sex då spermierna kan leva upp till 5 dagar, ibland 7 dagar. Ägget däremot lever bara i 24h och det tar ju ett par timmar för spermierna att komma fram. Ägglossningstesterna med glad gubbe innebär att man har äl inom 48h så får man glad gubbe ät det bara att köra.

De berättade även att det inte är någon mening att ha sex varje dag då spermierna då har sämre kvalitet. Spermierna bildas i hypofysen och det tar 60 dagar för dem att bli "klara" så att säga.. så de rekommenderade varannan dag från ca 1v innan äl fram till en dag efter.

Hoppas att det här kanske kan hjälpa vissa av er

Har med gjort utredning, Min gyn säger att efterfrågan styr tillgången, har man sex ofta så är produktionen högre. Man ska hålla det regelbundet. VIll man köra varannan dag gör man det, vi kör varje och har alltid gjort och då tyckte hon inte vi skulle minska på det. Men att ha sex minst varannan dag var viktigt, och inte bara vid ÄL. Om en man slutar ha utlösning så går till slut produktionen ner och försvinner, sen kan man få igång den igen. Men för stora variationer är inte bra. 

www.dn.se/nyheter/vetenskap/sex-varje-dag-ger-battre-spermier/

• Nykär15
    nilan skrev 2017-02-13 19:28:34 följande:

Har precis haft mens och är nu på cd5. Har äl runt den 25, så nästa vecka blir det åka av. Bim 11/3.

Detta är försök tre med barn nummer 2. Fick missfall i början på december, var då i vecka 19. Detta var första mens efter missfallet. Hoppas på plus i mars så vi får vår mycket efterlängtade bebis!

Vecka 19? Upptäcktes det på RUL? Fruktansvärt så sent...hade nog inte känt det som missfall då..är ju ett rätt stort barn. Beklagar verkligen, skönt kroppen verkar funka så fort efter.
  • Nykär15
    Mimipig skrev 2017-02-15 15:28:17 följande:

Min menscykel snittar på 35 dar. Det är så låååång väntan mellan ÄL-chanserna! Inte ens tolv per år ju. Just nu är jag på cd 9, känns som en evighet av väntan...

De flesta snittar på att släppa ägg 10 g/år ändå, man släpper ju inte alltid varje cykel ;) men förstår det är frustrerande...min längsta var 45 dagar, höll på att bli tokig!
  • Nykär15
    Milou3 skrev 2017-02-15 16:04:38 följande:
    Kan man märka av själv om man inte släpper ett ägg?
    Nej tyvärr inte, mensen kan bli annorlunda en sån cykel och ev komma lite senare än annars...men i övrigt går det inte säga om ÄL bara blev senare eller om den uteblev, Väldigt frustrerande! Måste ta blodprov för att säkerställa isf...
    Mimipig skrev 2017-02-15 21:01:34 följande:
    Jag hade 49 en gång. Skitcykel. Men cykeln därefter blev jag gravid, helt slumpartat - hade precis tagit ut p-stav och hade varken koll på ÄL eller förhoppning att bli gravid så fort. Tackar, tackar. Nu går det sämre...

Ja fy vad segt! Hoppas det tar sig snart, vet hur det är att vänta...vi har försökt i 14 månader nu...vart gravid två ggr iofs men inte mer bäbis för det...ska ju få det att stanna kvar med! Gråter
  • Nykär15
    mickipicki skrev 2017-02-16 09:42:34 följande:

Nu ska vi tänka positivt!

Denna cykel blir alla gravida i denna tråd! Hur svårt ska det va? Haha

Jag är på tredje dagen blinkande gubbe (fertil - östrogen stegning), har ÄL-värk mer än nånsin så ikväll eller imorgon borde jag ha en fast gubbe (LH-stegring).
    Nån mer som har ÄL nu eller i dagarna?

Jag är bara på CD6 idag, molar lite i äggstockarna vilket känns bra. Får ju stimulering av sprutor (Bemfola), så på måndag ska jag kolla äggen och ser allt bra ut i storlek så får jag Ovitrelle för att lossa då, Så för mig bör ÄL bli under början på nästa vecka. Glad Hoppas med att alla blir gravida i denna tråd, hade ju vart fantastiskt! Har försökt i 14 månader...ett mf och ett MA på vägen...längtar så efter att det blir vår tur på riktigt Hjärta 

BIM borde bli runt 8/3 för mig. 

• Nykär15
    Milou3 skrev 2017-02-16 10:03:54 följande:
    Som jag skrev tidigare, det här ÄR en turtråd! Känner det på mig. Eller hoppas innerligt iaf :)

Har också ägglossning ons, Tors nästa vecka men började i dag med ägglossningstest. Är bara på CD 5 men har varannan månad haft äl på CD 10 så bäst att börja ligga lite oftare nu. Haft en veckas paus med mys Iom mens och sjuk trötthet.

Får veta svaren på THS och vitaminprover i em.

Bim blir inte förrän 11 mars (28 dagars cykel)

Ja vi ligger väldigt lika! Jag har med haft ÄL på CD10 ett par gånger, men nu sist på CD12 då det tar ett par dagar efter sprutan innan det lossar, på CD12 hade jag sjukt ont så gissar det var då det hände. Men vet ju mer på måndag om hur det ser ut och när jag kommer ta sprutan. 

Vi brukar ha sex även under mens, men inte penetrerande..men idag är den borta så nu börjar vi som vanligt inför ÄL igen. Tycker det känns lite halvjobbigt att göra VUL på morgonen dagen efter vi haft sex..men inte mycket att göra nåt åt,..hon är väl van och hon säger ju vi ska ha det ofta så är bara att ha det då hahaha

• Nykär15
    Milou3 skrev 2017-02-16 11:32:54 följande:
    Ja vi ligger lika igen men nu är du en dag före mig! Får se hur äl inträffar. CD 10 och CD 12 varvas för mig med :)

Förstår att du tycker det känns lite jobbigt med vul morgonen efter.

Riktigt längtar efter en rejäl ägglossning med mycket molvärk nu :) skönt med helg snart!
    Ja det är skönt när det börjar mola på och man vet att det snart är dags försöka igen, då ökar hoppet lite iaf! Beroende på vilken dag ÄL inträffar för oss så kanske du snart ligger före mig, om du får på dag 10 och jag på dag 12 Flört Längtar med efter helg!
  • Nykär15
    Milou3 skrev 2017-02-16 12:17:27 följande:
    Ja dagarna strax innan äl och efter känns bäst just nu. Man är ju taggat som tusan :)

Fick förresten svar nyss och alla prover såg bra ut utom mitt hb men som ändå låg inom "referensramarna" som systern sa. Läkaren ska ringa upp senare ändå, hon fick inte säga några exakta värden tydligen. Ändå skönt!

Det förklarar ju min sjuka trötthet ...
    Skönt att allt såg bra ut! Blir det till att knapra i sig lite extra järn nu så blir du snart piggare Glad
  • Nykär15
    Mimipig skrev 2017-02-16 12:30:46 följande:
    Du är så värd en 40 v lång graviditet nu!
    Tack snälla Hjärta hoppas få följa den ihop med er andra här !
Svar på tråden ÄL feb och BIM mars -2017