Barn i Afrika svälter för att de är slarviga
Blir galen på mina barn ibland. Och i förlängningen på mig själv. Och maken. Vet inte om det handlar om bortskämdhet, att vi lever på en priviligierad plats (ingen svält, inga krig etc) - eller om det helt enkelt är så att pappan och jag är sjukt dåliga på pedagogik. Döm själva:
Fick ett telefonsamtal nu på kvällen. En av barnens (5,11 och 12) klassföreståndare. Han säger att min dotter säger till alla att om barnen i Afrika bara slutade vara så slarviga så skulle de slippa svälta....
Bakgrunden är följande: ena dottern tappade mobiltelefonen i golvet för andra gången. = dyrt att laga och onödigt slarv. Varpå jag utbrister: - Ja, barn. Se och lär; det är så här man gör för att bli fattig.
Jag ville verkligen bara belysa att slarv kan kosta jättemycket, det är onödigt och vi är inte gjorda av pengar. Jag trodde jag var en pedagogisk stjärna. Dottern vet att vissa afrikanska länder är mycket fattiga; vi skänker pengar till olika organisationer för att just stötta utsatta barn i dessa länder- och brukar vara noga med att prata om detta med barnen för att de ska bygga empati och känna tacksamhet för det de har.
Nu har dock vår pedagogik gått åt skogen. Vår ena dotter har alltså spridit ut i skolan att barnen i Afrika inte alls skulle behöva vara fattiga och hungriga om de bara höll bättre koll på sina i-phones... Herregud.
Det är SVÅRT att vara förälder.