• HippHipp

Barn i Afrika svälter för att de är slarviga

Blir galen på mina barn ibland. Och i förlängningen på mig själv. Och maken. Vet inte om det handlar om bortskämdhet, att vi lever på en priviligierad plats (ingen svält, inga krig etc) - eller om det helt enkelt är så att pappan och jag är sjukt dåliga på pedagogik. Döm själva:

Fick ett telefonsamtal nu på kvällen. En av barnens (5,11 och 12) klassföreståndare. Han säger att min dotter säger till alla att om barnen i Afrika bara slutade vara så slarviga så skulle de slippa svälta....

Bakgrunden är följande: ena dottern tappade mobiltelefonen i golvet för andra gången. = dyrt att laga och onödigt slarv. Varpå jag utbrister: - Ja, barn. Se och lär; det är så här man gör för att bli fattig.

Jag ville verkligen bara belysa att slarv kan kosta jättemycket, det är onödigt och vi är inte gjorda av pengar. Jag trodde jag var en pedagogisk stjärna. Dottern vet att vissa afrikanska länder är mycket fattiga; vi skänker pengar till olika organisationer för att just stötta utsatta barn i dessa länder- och brukar vara noga med att prata om detta med barnen för att de ska bygga empati och känna tacksamhet för det de har.

Nu har dock vår pedagogik gått åt skogen. Vår ena dotter har alltså spridit ut i skolan att barnen i Afrika inte alls skulle behöva vara fattiga och hungriga om de bara höll bättre koll på sina i-phones... Herregud.

Det är SVÅRT att vara förälder.

• Svar på tråden Barn i Afrika svälter för att de är slarviga
  • HippHipp

PS. Man får skratta. Det kommer kanske jag också göra. När jsg slutar skämmas.

• Monchichier

Och dagens lärdom är att man inte ska skänka pengar till organisationer där ledningen tar ut miljonbonusar.. Eller till andra låtsasorganisationer heller för den delen.

• Bestemor

Finns väl knappast inga barn i 11-12 års åldern som tror människor svälter ihjäl för att de slarvar. Tror din dotter det, så måste de andra barnen tänka att hon är korkad.

• Queennr1

Haha Gud så pinsamt. Hon kanske även lägger till "för det har mamma sagt"

• Jasmin Karlsson

Haha!
    Vilket barn var det, alltså vilken ålder? Om det var 5-åringen som sa det skulle jag vara lugn, men om det var 12-åringen, tja... då får ni nog ha en liten lektion om fattigdom...

• HippHipp
    Monchichier skrev 2017-02-07 22:42:39 följande:

Och dagens lärdom är att man inte ska skänka pengar till organisationer där ledningen tar ut miljonbonusar.. Eller till andra låtsasorganisationer heller för den delen.

Du vet inte vart vi skänkt våra pengar.
  • HippHipp
    Bestemor skrev 2017-02-07 22:44:23 följande:

Finns väl knappast inga barn i 11-12 års åldern som tror människor svälter ihjäl för att de slarvar. Tror din dotter det, så måste de andra barnen tänka att hon är korkad.

Vill såklart inte säga detta om min dotter. Men hoppas du har rätt.
  • HippHipp
    Queennr1 skrev 2017-02-07 22:45:22 följande:

Haha Gud så pinsamt. Hon kanske även lägger till "för det har mamma sagt"

Jajjamensan- misstänker att hon kan ha gjort precis det om någon ifrågasatte hennes 'kunskaper'.,. Hua.
  • HippHipp
    Jasmin Karlsson skrev 2017-02-07 23:23:09 följande:

Haha!

Vilket barn var det, alltså vilken ålder? Om det var 5-åringen som sa det skulle jag vara lugn, men om det var 12-åringen, tja... då får ni nog ha en liten lektion om fattigdom...

11:åringen. Så jag förstår precis, det är ILLA. Det konstiga är att detta är ett område vi faktiskt lagt mycket tid på att förklara. Men som sagt. Något måste gått rejält snett i vårt sätt att förklara.
  • elyse

Låter snarare som en kommentar utifrån leda. Hon har redan hört om fattigdom väldigt många gånger och fäller en riktig "ridå-kommentar" som markering.

• Teddis

Håller med förra inlägget. Sen kan det vara bra att inte linda in grejer för barn. Du la in en subjektiv värdering när du sa det där om mobilen.

• HippHipp
    Teddis skrev 2017-02-08 04:23:09 följande:

Håller med förra inlägget. Sen kan det vara bra att inte linda in grejer för barn. Du la in en subjektiv värdering när du sa det där om mobilen.

Japp, jag utrycker mig oerhört klumpigt när jag sade till om telefonen. Det var nog för att man ibland blir så trött på att skälla så jag ville utrycka mig på ett varierat sätt. Funkade ju såhär....
  • HippHipp
    elyse skrev 2017-02-08 04:14:02 följande:

Låter snarare som en kommentar utifrån leda. Hon har redan hört om fattigdom väldigt många gånger och fäller en riktig "ridå-kommentar" som markering.

Nej i hennes fall är det inte leda utan helt enkelt att hon verkar lite dålig på att värdera och rimlighetsbedöma sånt hon hör eller läser. Oftast går det dock bra, så här tokigt var det länge sedan det blev. Senast var nog när det i 1:an visade sig att hon inte riktigt företog begreppet 'kött'. Hon åt kyckling och frågade vilket sorts kött det var. Vi sade kyckling men hon fortsatte fråga. Tillslut var hon jättefrustrerad och utbrast: Ja men vilket SORTS kyckling? Är det ko-kyckling, eller??

(Numera är vi vegetarianer men det beror inte på detta hehe).
  • falalalala

Hahahahahaha! SkrattandeSkäms Tack för dagens skratt. Stackare, så pinsamt för er. Men som du säger, ni kommer nog att skratta gott åt det i framtiden. Ser framför mig hur ni fortfarande retar dottern för det som vuxen och hon är evinnerligt less på att höra det - pedagogiskt så det förslår. Flört

• parentesen

Kanske bara den gången trött och hungrig eller t ex förkylning eller hormonerna som spökade.

En ögla runt handleden eller band runt halsen fastsatt med mobilen är räddningen ni borde haft.

• HippHipp

[quote=77394675][quote-nick]parentesen skrev 2017-02-09 12:37:04 följande:[/quote-nick]Kanske bara den gången trött och hungrig eller t ex förkylning eller hormonerna som spökade.

En ögla runt handleden eller band runt halsen fastsatt med mobilen är räddningen ni borde haft.[/quote

Hmm...hänger inte riktigt med

• Royalle

Låter väldigt typiskt den åldern. Men jag reagerade på att läraren ringer hem... varför lixom. Är lärare själv och jag hade snarare vänt det till att ha en lektion om fattigdom och hur olika man värderar och tänker om fattigdom utifrån ens egna erfarenheter.

• Fanny b
    HippHipp skrev 2017-02-08 08:17:04 följande:
    Nej i hennes fall är det inte leda utan helt enkelt att hon verkar lite dålig på att värdera och rimlighetsbedöma sånt hon hör eller läser. Oftast går det dock bra, så här tokigt var det länge sedan det blev. Senast var nog när det i 1:an visade sig att hon inte riktigt företog begreppet 'kött'. Hon åt kyckling och frågade vilket sorts kött det var. Vi sade kyckling men hon fortsatte fråga. Tillslut var hon jättefrustrerad och utbrast: Ja men vilket SORTS kyckling? Är det ko-kyckling, eller??

(Numera är vi vegetarianer men det beror inte på detta hehe).
    Jag kan tänka mig att många 12-åringar har svårt att värdera och rimlighetsbedöma  saker som de hör eller läser.  Själv började jag tidigt läsa litteratur som var anpassade till högre åldrar än min egen. Jag förstod innehållet men kunde inte värdera mer allvarlig litteratur på rätt sätt. Tex när jag läste Anne Franks dagbok några år innan tonåren förstod jag inte det hemska med att hon och hennes familj levde undangömda.
    Samma sak med Ondskan, jag fann alla detaljerade beskrivningar av våld som spännande, inte som hemska.

Så att en 12-åring tror att barn i Afrika svälter för att de är slarviga då ens förälder sagt att de blir fattiga om man tappar en mobiltelefon tycker jag inte är konstigt.

• HippHipp
    Royalle skrev 2017-02-16 22:03:42 följande:

Låter väldigt typiskt den åldern. Men jag reagerade på att läraren ringer hem... varför lixom. Är lärare själv och jag hade snarare vänt det till att ha en lektion om fattigdom och hur olika man värderar och tänker om fattigdom utifrån ens egna erfarenheter.

Det kan bero på att vi bor i Spanien och barnen går i svenska skolan- med väldigt få elever. I den aktuella dotterns klass är de 8. Och då det är en privat skola så kanske lärarna känner att de måste vara på minsta sak?
Svar på tråden Barn i Afrika svälter för att de är slarviga