HippHipp skrev 2017-02-07 19:59:03 följande:
Intressant!! Vilket ansvar, jag blir nyfiken- funkar det bra? Låter ju jättebra, vad bra att lära sig att hushålla med pengar och planera som ung. Och kanske även få en förståelse för att föräldrar inte alltid är gjorda av pengar.
Förlåt TS att jag kapar din tråd, men snälla Monchichier kan du skriva lite mer om detta? Hur länge ni haft det så, hur det funkar etc.
Det funkar lite som förväntat
Ena barnet (12 år) är snål som en smålänning och lägger inte ner många kronor. Där samlas pengarna i madrassen och när det är nödvändigt att köpa något (typ vinterskor) så är det oftast billigt på rea eller nästan gratis på second hand.
Andra barnet (14 år) är en riktig slösa där det mesta av pengarna går till selecta-automaterna, men på något sätt funkar det där också med kläder och sådant nödvändigt.
Båda har lärt sig förståelsen för pengar riktigt bra tycker jag och man hör aldrig något tjat längre. Vi började med det här upplägget för 1,5 år sedan. Skönast är bog att slippa att få frågan om de kan få pengar till allt hela tiden och såklart att det känns som att risken för att de är framtida lyxfällandeltagare har sjunkit drastiskt