• En anonym tjej bara

Vad får 13åringar i månadspeng?

Har bara en fråga. Hur mycket får 13åringar i månadspeng? Vad är lite? Vad är mycket? Är 200 lite? Är 500 mycket eller lite vad är lagom? Är själv snart 13 och får ca 200 i månaden dom flesta av mina kompisar får 400 och uppåt. Jag får 200 och då ingår det att städa rummet plocka diskmaskinen nästan varje dag, städa köket och andra delar av huset. Och för de pengarna så får jag spara till mobil själv och andra saker. Kläder, mat och aktiviteter (jag går på en) betalar mamma. Har bara frågat en gång om jag kan få högre och då säger hon bara att det är orättvist eftersom mina andra syskon (18 & 16 år) inte fick det när dom var 13. Jag vill ha en ny mobil men det är inte så lätt att spara något från 200. Men vad brukar 13åringar få?

• Svar på tråden Vad får 13åringar i månadspeng?
  • HippHipp

...glömde skriva: vår 12:åring ska bädda sängen och se till att det inte ligger saker på golvet, tex smutstvätt. Lagar mat 2 ggr/vecka (mest för att hon tycker det är kul).

Antingen duka eller duka av (hon har 2 syskon, de delar).

Vid dyrare inköp brukar hon få spara ihop halva och vi betalar halva.

• Monchichier

Det beror på. Om föräldrarna betalar allt så tycker jag att 200kr är ganska lagom. Här hemma har vi gjort så att trettonåringen får barnbidraget, men då ska det räcka till allt. Alltså verkligen allt. Mat och busskort är det enda vi står för. Kläder, ytterkläder, skor, lördagsgodis, mat som inte äts hemma, hygienartiklar och så vidare betalar trettonårigen själv. Det kanske är ett alternativ? Annars får du börja argumentera till varför du ska ha mer. Kanske att föräldrarna går med på en höj ung om du gör mer saker hemma?

• Näckrosen

Min 12-åring (13 i år) får 20:-/vecka som grund. Sen finns det en lista hemma med sysslor som är frivilliga att utföra, men med fast prislapp. Så om han vill skulle han lätt kunna få 150kr/ vecka.

• HippHipp
    Monchichier skrev 2017-02-07 19:46:25 följande:

Det beror på. Om föräldrarna betalar allt så tycker jag att 200kr är ganska lagom. Här hemma har vi gjort så att trettonåringen får barnbidraget, men då ska det räcka till allt. Alltså verkligen allt. Mat och busskort är det enda vi står för. Kläder, ytterkläder, skor, lördagsgodis, mat som inte äts hemma, hygienartiklar och så vidare betalar trettonårigen själv. Det kanske är ett alternativ? Annars får du börja argumentera till varför du ska ha mer. Kanske att föräldrarna går med på en höj ung om du gör mer saker hemma?

Intressant!! Vilket ansvar, jag blir nyfiken- funkar det bra? Låter ju jättebra, vad bra att lära sig att hushålla med pengar och planera som ung. Och kanske även få en förståelse för att föräldrar inte alltid är gjorda av pengar.

Förlåt TS att jag kapar din tråd, men snälla Monchichier kan du skriva lite mer om detta? Hur länge ni haft det så, hur det funkar etc.
  • gahadas

Mina är små ännu. Men när jag själv var 13 så fick jag barnbidraget. Men då skulle jag köpa typ allt själva. Förutom dyra kläder som skor och jackor och sånt.

• Monchichier
    HippHipp skrev 2017-02-07 19:59:03 följande:

Intressant!! Vilket ansvar, jag blir nyfiken- funkar det bra? Låter ju jättebra, vad bra att lära sig att hushålla med pengar och planera som ung. Och kanske även få en förståelse för att föräldrar inte alltid är gjorda av pengar.

Förlåt TS att jag kapar din tråd, men snälla Monchichier kan du skriva lite mer om detta? Hur länge ni haft det så, hur det funkar etc.

Det funkar lite som förväntat Ena barnet (12 år) är snål som en smålänning och lägger inte ner många kronor. Där samlas pengarna i madrassen och när det är nödvändigt att köpa något (typ vinterskor) så är det oftast billigt på rea eller nästan gratis på second hand.

Andra barnet (14 år) är en riktig slösa där det mesta av pengarna går till selecta-automaterna, men på något sätt funkar det där också med kläder och sådant nödvändigt.

Båda har lärt sig förståelsen för pengar riktigt bra tycker jag och man hör aldrig något tjat längre. Vi började med det här upplägget för 1,5 år sedan. Skönast är bog att slippa att få frågan om de kan få pengar till allt hela tiden och såklart att det känns som att risken för att de är framtida lyxfällandeltagare har sjunkit drastiskt
  • Fjäril kär

Hos oss får dom ingen exakt summa utan får pengar lite då och då, beroende på vad som efterfrågas. Oftast småsummor som till fika, tidningar, godis, småsaker osv

De får dessutom använda sitt eget samvete om de använder pengarna till det dom sagt eller slösar på annat.

Ska de göra något särskilt som tex bio och käka på stan , åka till mormor en natt eller något större inköp får de en summa insatt på deras konto .

Att städa sina rum och annat ingår INTE i pengarna. Jag som vuxen får inte betalt för dammsuga och bädda så det får inte barnen heller, det anses självklart att alla gör sin del i det gemensamma hemmet.

Funkar bra för oss.

• Kristallen2017

Min 12 åriga tjej får barnbidraget men det ska täcka alla kostnader förutom mat (hemma) o träning. Men allt annat ska hon själv betala. Och det är en förlust för henne o vinst för mig kan jag lova men hon vill så..
    MEN med detta ska skolan skötas tipp topp och attityd vara på topp. Jag kan när som helst dra in på det.. Inte behövts än men hon vet att hon har krav och förväntningar..

• HippHipp
    Monchichier skrev 2017-02-07 20:30:53 följande:

Det funkar lite som förväntat Ena barnet (12 år) är snål som en smålänning och lägger inte ner många kronor. Där samlas pengarna i madrassen och när det är nödvändigt att köpa något (typ vinterskor) så är det oftast billigt på rea eller nästan gratis på second hand.

Andra barnet (14 år) är en riktig slösa där det mesta av pengarna går till selecta-automaterna, men på något sätt funkar det där också med kläder och sådant nödvändigt.

Båda har lärt sig förståelsen för pengar riktigt bra tycker jag och man hör aldrig något tjat längre. Vi började med det här upplägget för 1,5 år sedan. Skönast är bog att slippa att få frågan om de kan få pengar till allt hela tiden och såklart att det känns som att risken för att de är framtida lyxfällandeltagare har sjunkit drastiskt

Tack! Intressant, det låter som att vi skulle få typ damms resultat, vi har också en spara och en slösa. Vi har än så länge 'vanlig' månadspeng. Men häromdagen så ville den enda dottern ha något (minns ej vad) och jag sade att nej, pengarna är nästan slut denna månad. 'Men det är ju bara att gå till bankomaten och ta ut nya' sade hon då... och hon är snart 12. Inte bra.
  • Monchichier
    HippHipp skrev 2017-02-07 22:19:09 följande:

Tack! Intressant, det låter som att vi skulle få typ damms resultat, vi har också en spara och en slösa. Vi har än så länge 'vanlig' månadspeng. Men häromdagen så ville den enda dottern ha något (minns ej vad) och jag sade att nej, pengarna är nästan slut denna månad. 'Men det är ju bara att gå till bankomaten och ta ut nya' sade hon då... och hon är snart 12. Inte bra.

Haha, den där känner man igen!

Och jag kan inte hjälpa det men det är ganska kul när barnen bara "jag vill ha *random onödig pryl*!", man svarar "det är bara att köpa den, det är dina pengar" och de bara "men jag har inte råååååd!".
  • HippHipp
    Monchichier skrev 2017-02-07 22:29:47 följande:

Haha, den där känner man igen!

Och jag kan inte hjälpa det men det är ganska kul när barnen bara "jag vill ha *random onödig pryl*!", man svarar "det är bara att köpa den, det är dina pengar" och de bara "men jag har inte råååååd!".

Ja- det är intressant hur intresset sjunker när de måste betala själva... Dottern ville ha någon typ av populärt, batteridrivet gosedjur. Hon hade önskat och drömt om detta HELA LIIIIVET. AAAAALLA har sådana.Jag kan inte LEEEVA utan en sån.

Såklart gumman. Köp den själv. Den kostar 850:- och du har sparat 900- jättebra, det räcker ju. Plötsligt var det gosedjuret inte alls lika livsviktigt längre...
  • Påven Johanna II

I den åldern hade våra ungar sina barnbidrag, och så betalade vi de stora inköpen.

• K med lilla E

Vår 12-åring (fyller 13 i år) får 400 insatt på sitt kort varje månad. Det ska räcka till typ "onödiga" kläder och om hon vill fika med en kompis eller så. Behöver inte göra något särskilt hemma fför att få dom.

• Queennr1

Fast när ditt syskon var 13 år för fem år sedan så var ju 200 kr, mer värt än vad samma summa är idag, så det kan vara ett argument för en höjning på en 20.a eller nåt. Sen kan du ju förhandla genom att påta dig fler uppgifter hemma.

200 kr låter spontant rätt lite för en tonåring som dessutom förväntas spara ihop till större inköp. 300 vore rimligare.

• LiaSthlm

Min 13-åring får 400:- i månaden. Det ska räcka till utemat, lite kläder, smink, saker hon vill göra med kompisar.

Sen jobbar hon som gymnastikledare och får ca 2500:- i slutet av varje termin.

Jag betalar mobilabonnemang, busskort och kläder som verkligen behövs.

• Påven Johanna II
    Näckrosen skrev 2017-02-07 19:56:41 följande:

Min 12-åring (13 i år) får 20:-/vecka som grund. Sen finns det en lista hemma med sysslor som är frivilliga att utföra, men med fast prislapp. Så om han vill skulle han lätt kunna få 150kr/ vecka.

20 spänn i veckan? Det är ju löjligt lite. Amish?
  • Ajna50

För några år sen fick min 13-åring 400kr /mån till fritid/hobby/saker. Cykel och mobil köpte vi i present eller julklapp. Han behövde bara städa sitt eget rum. Ibland ville han baka eller laga mat. Det gick bra. Han tjatade aldrig.
    Hoppas du får en höjning eftersom det är 2017. 200 låter lite när du städar o plockar disk. Du är en duktig tjej! Säg det till föräldrarna.

Svar på tråden Vad får 13åringar i månadspeng?