Vad får 13åringar i månadspeng?
Vår 12-åring får 25 EUR, så ca 250 kr.
Vår 12-åring får 25 EUR, så ca 250 kr.
...glömde skriva: vår 12:åring ska bädda sängen och se till att det inte ligger saker på golvet, tex smutstvätt. Lagar mat 2 ggr/vecka (mest för att hon tycker det är kul).
Antingen duka eller duka av (hon har 2 syskon, de delar).
Vid dyrare inköp brukar hon få spara ihop halva och vi betalar halva.
Det beror på. Om föräldrarna betalar allt så tycker jag att 200kr är ganska lagom. Här hemma har vi gjort så att trettonåringen får barnbidraget, men då ska det räcka till allt. Alltså verkligen allt. Mat och busskort är det enda vi står för. Kläder, ytterkläder, skor, lördagsgodis, mat som inte äts hemma, hygienartiklar och så vidare betalar trettonårigen själv. Det kanske är ett alternativ? Annars får du börja argumentera till varför du ska ha mer. Kanske att föräldrarna går med på en höj ung om du gör mer saker hemma?
Det funkar lite som förväntat Ena barnet (12 år) är snål som en smålänning och lägger inte ner många kronor. Där samlas pengarna i madrassen och när det är nödvändigt att köpa något (typ vinterskor) så är det oftast billigt på rea eller nästan gratis på second hand.
Andra barnet (14 år) är en riktig slösa där det mesta av pengarna går till selecta-automaterna, men på något sätt funkar det där också med kläder och sådant nödvändigt.
Båda har lärt sig förståelsen för pengar riktigt bra tycker jag och man hör aldrig något tjat längre. Vi började med det här upplägget för 1,5 år sedan. Skönast är bog att slippa att få frågan om de kan få pengar till allt hela tiden och såklart att det känns som att risken för att de är framtida lyxfällandeltagare har sjunkit drastiskt
Haha, den där känner man igen!
Och jag kan inte hjälpa det men det är ganska kul när barnen bara "jag vill ha *random onödig pryl*!", man svarar "det är bara att köpa den, det är dina pengar" och de bara "men jag har inte råååååd!".