Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

Padirac skrev 2018-02-18 17:24:07 följande:
    Absolut rätt, personligen tycker jag att M Göteborgs omtag med sin reklamfilm landade fel, jag tror inte att all reklam är bra reklam. För mig minskade Ms trovärdighet och de ska inte få min röst nu (som de fått någon gång tidigare)

Det är OK att tycka olika. 
    Inget är ju helt säkert för min del förrän valdagen. Det kan hända mycket under vägen. Jo förresten, en sak som jag är HELT säker på är att jag inte kommer stödrösta på KD.
    Om du vill behålla min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Padirac skrev 2018-02-18 18:06:00 följande:
    Jag hoppas att ytterligare en sak är säker - det är i alla fall klart för mig. Ingen röst på SD.

Om det blir ett alliansparti som avskyr samarbete med SD (C eller L ) eller om det blir ngt på andra sidan får framtiden utvisa - finns det ett klart opionionsläge lägger jag min röst där den ger mest påverkan  - i förhoppningen att fler gör på samma sätt..
    Goes without saying. Jag räknar inte med SD som ett seriöst alternativ.

Vill helst att det ska bli en majoritetstegering och på så vis var ju moderatenas tapp och centerns ökning för några månader sedan bra, men nu tror jag inte längre på någon blocköverskridande lösning utan hoppas på en borgerlig majoritet.

S har gjort ett bra jobb under en turbulent period, men nästa statsminister heter nog Kristersson fast jag skulle hellre vilja se hur Lööf hanterar det.
  • nihka
    FDFMGA skrev 2018-02-18 18:16:35 följande:
    Själv föredrar jag originalet framför kopian.

Att en polis säger upp sig och lämnar yrket var tredje dag i Stockholm säger mig inget, jag har inget att relatera detta till, det innebär att drygt hundra poliser i Stockholm slutat det senaste året. Om jag gissar att det finns 5.000 poliser i Stockholm så innebär det att cirka två procent slutat på ett år.

Är detta en hög andel? Det vet jag inte. Hur ser motsvarande siffror ut för socialsekreterare, bibliotekarier, sjuksköterskor eller lärare?
    Problemet är inte hur många som slutar utan att de inte ersätts i samma eller högre takt. Man sa också i programmet att 1300 poliser ansvarar för 2,2 miljoner människor och att det är få i jämförelse med andra EU-länder. Det behövs fler poliser.
  • nihka
    FDFMGA skrev 2018-02-18 21:46:47 följande:
    Sverige har cirka 200 poliser per hundratusen invånare, en gissning är att TV4 medvetet eller troligare av okunnighet dribblar med statistiken, omräknat skulle det 60 poliser per hundratusen invånare i Stockholmsområdet.

Den siffra jag fick fram var 5.000 poliser i Stockholm, omräknat blir det 227 per hundratusen invånare.

Nu är jag inte precis expert på polisorganisationen, men lite anmärkningsvärt är det ju att av 5.000 poliser är det bara 1.300 som är i yttre tjänst, men jag kan för lite för att ifrågasätta polisens organisation.

Sverige har för övrigt högst polistäthet i Norden, men vi ligger lågt sett till övriga EU-länder.

För övrigt finns det väl inget parti som ifrågasätter att det behövs fler poliser och poliser i yttre tjänst prioriteras i det nya löneavtalet för poliser.
    2018-01-11:

"Flykten från poliskåren fortsätter, trots regeringens målsättning om motsatsen. Inte sedan 2009 har Sverige haft så få poliser som nu."

https://www.dn.se/nyheter/sverige/polistatheten-i-sverige-den-lagsta-pa-tio-ar/
  • nihka
    FDFMGA skrev 2018-02-27 22:56:25 följande:

Javisst, dels är det ynkligt att skylla på andra och dels var hans försvar så taffligt intellektuellt att jag nästan blir nostalgisk när jag tänker på hur M framstod på Reinfeldts tid.

Ärligt talat tror jag inte M anser sig ha råd att vuxenmodulera Hanif Bali, det är ju i hans grumliga vatten man fiskar röster. Dessutom vill väl Kristersson ha personlig revansch för att han ansetts vara en usel ledare inom M och alltid förr blivit åsidosatt - för att få den revanschen måste han få skrikhögerns stöd utan att förlora anständigt folk till C.

En schizofren situation: Hur ska man kunna locka tillbaka M-nötterna från SD utan att skrämma bort andra. Det är väl därför moderatorkestern inte enbart spelar i otakt utan också på olika stycken, de riktar in sig på olika delar av publiken.

Så Hanif Bali får nog fortsätta att skräna på sin låt.

Nu utgår du väl ifrån att de väljare som en gång lämnade M för SD på något sätt nu när de återvänder skulle vara SDare i M mer än de var moderater i SD.

Jag tror att de flesta som hamnade i SD gjorde det för att de tyckte det blev för många flyktingar på för kort tid och inte pga några ideologiska närmaden till SD.

SD är ett missnöjesparti vilket M inte är och det finns a?tid en lockelse till gnällorkestrar. Balif passar bättre i SD, men han fattar väl att ett byte till SD skulle göra honom maktlös. Och än mer hatad.
  • nihka
    FDFMGA skrev 2018-03-02 06:09:10 följande:
    Det intressanta är varför de i så fall återvänder.
    För att Sverige inte längre tar emot för många flyktingar på för kort tid?
  • nihka
    FDFMGA skrev 2018-03-02 20:05:55 följande:
    Det tror jag inte.
    Om en ökat flyktingmottagande resulterade i att SD ökade är det väl rimligt att anta att ett minskat flyktingmottagande resulterar i att SD minskar och andra partier som står för en mer restriktiv flyktingpolitik än tidigare ökar.
  • nihka
    Padirac skrev 2018-03-02 19:41:41 följande:
    FR drevs av en stark ideologisk övertygelse. Det är jag övertygad om. Det tillsammans med läget i världen gav oss precis det vi röstade fram. 
    Ja, precis. Jag tycker det känns bra att vi verkligen gjorde allt vi kunde innan vi stramade åt och jag är mycket besviken på att EU inte klarade av att styra upp sina medlemsländer för att bättre fördela flyktingarna. Det tror jag också både Reinfeldt och Löfven blev.
  • nihka
    fimpen99 skrev 2018-03-08 19:01:07 följande:
    skojare där,haha 
    nu kommer sd,gött
    SD - Sveriges "största parti" har nu ökat från 25-30% till 18%.
    Det är ju strålande
  • nihka
    fimpen99 skrev 2018-03-08 21:50:17 följande:
    jomenvisst säger du det, då är det väl så....hihi
    Nej, jag tror inte ett ögonblick på den här typen av upptrissade "analyser" av läget, varken de som kom tidigare eller de som kommer nu.

SDs kurva pekar nedåt  och har i princip gjort det sedan i somras:

http://status.st/
Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten