Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten
Vårt samhälle bygger ju på tillit. Börjar enskilda individer eller grupper beväpna sig så är vi på väg i ett sluttande bananskaleplan mot bananmonarki.
I World Values Survey där Sverige i tolkningarna av svaren brukar kallas världens mest exxtrema land så är det väl förutom vår ljumma inställning till religion vår tro på samhällsinstitutionerna relativt den enskilda individen som utmärker oss svenskar.
Det är klart att personer som anser att man behöver beväpna sig eller att man inte får något för den skatt man betalar inte är en del av den "extremism" som utmärker oss andra.
För min egen del så kanske jag inte som Sahlin tycker att det är häftigt att betala skatt, men jag smiter inte undan och jag förväntar mig att polisen tar tag med idioter som går omkring beväpnade, oavsett om dessa är gängkriminella eller bara vanliga pajaser.
Nu kan jag inte heller klaga på skatterna, 10% up till ca 16000/mån. 14% upp till ca 23000 och 20% upp till ca 37000. sen tillkommer ju egenavgifter, det som kallas sociala avgifter i Sverige. 3,5% upp till ca 13000 och 12% på det som överstiger. Arbetsgivaren betalar även 3,5 resp 7,5% på lönesumman. Sen har ju jag som nyanländ lägre skatt under 3½ år. Ca 1700 mindre de första 18 månaderna, trappas av eftersom. Ingen kapitalskatt de första 20 åren på pengar som står inne på israeliska konton, ingen skatt på utländska inkomster de första 10 åren.
Min fru däremot klagar på skatterna men så tjänar hon dubbelt så mycket som mig. Punktskatter gör ju att t.ex. bilar är svindyrt - tänk danska priser. Bensin kostar runt 18:-/litern...
Nu har jag varit gravt OT, förlåt, men tänkte att det kunde vara lite intressant...