Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

FDFMGA skrev 2017-12-03 22:50:06 följande:
    Nej, men det beror ju på decemberöverenskommelsen och att två borgerliga partier i princip håller fast vid den även efter att den formellt upplöstes.

Någon ny decemberöverenskommelse är däremot inte tänkbar.

Ja, vi kan få ett politiskt scenario där ett av blocken försöker bilda regering med SD:s hjälp medan det andra tar fram popkorn i väntan på att cirkusföreställningen ska börja.

När föreställningen är över kan man sen börja diskutera hur Sverige ska kunna få en majoritetsregering.
    Tror jag visst. Bara man inte kallar den för det. Om det finns en möjlighet för en blocköverskridnande regering finns det en möjlighet att samma parter samarbetar utanför ett regeringsbildande. Det finns ju ett faktiskt gemensamt intresse att hålla SD utanför makten.
    Om du vill behålla min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    FDFMGA skrev 2017-12-03 23:04:41 följande:
    Nåja, det dröjer inte alltför länge innan vi får se hur det blir.

Ska vi slå vad om en symbolisk krona?

Hittills har ingen vågat anta vadet där min utgångspunkt är att S kommer att ingå i nästa regering.
    Som det ser ut nu tror jag inte Löfven kommer att vara kvar, men det är nästan ett helt år till valet och vem vet vad som kan hända mellan nu och då.

Fråga mig igen sommaren 2018.
  • nihka
    Draken55 skrev 2017-12-05 16:11:00 följande:
    Sd  SD  SD  SD   , hur orkar du?

Och att de skulle få ett sämre resultat än 2014 tror väl bara du på, och nån till som tror på sagor.
    Har du problem att ämnet som defineras i trådstarten diskuteras i tråden?

SD är på väg nedåt och om den trenden fortsätter kan de givetvis hamna under 12.86%. Det är bara några procent kvar dit som det är nu i opinionsundersökningarna.

• nihka

När SCB nu publicerar partisympatiundersökningen, där väljarna får svara på vilket parti de känner mest sympati med, får Moderaterna 23,7 procent, en statistiskt säkerställd ökning enligt SCB.

Sverigedemokraterna minskar till 
    11,9 procent, den lägsta nivån sedan maj 2014.

• nihka
    FDFMGA skrev 2017-12-11 09:48:20 följande:
    Hur ser du som moderat på en del av de existenser som utvandrat från SD till M?

Vad tror du att det är i moderaternas nya budskap som lockar dem?
    SD är ett rasistiskt parti, men naturligtvis är långt från alla deras sympatisörer rasister oavsett om de för tillfället stödjer SD, M, eller något av de andra partierna som man migrerat från och nu tillbaka till. Sannolikt har SD behållit sina hardcoreexistenser hela tiden och de som har återvänt till M och andra partier anser helt enkelt att de andra partierna har mer att erbjuda. Sedan tror jag att desto närmare valet vi kommer desto mer engagerar sig "Svensson" och därmed blir utslaget från extremkanterna mer utspädd.

Jag tror att det som lockar tillbaka till M är stabiliteten. Båten har slutat gunga. Dels är partiledartjafset över dels är Alliansen tillbaka. SD står ensamma där de har förtjänat sin plats. Hela Ms ökning har ju inte att göra med pullfaktorer utan även pushfaktorer. Folk blivit så trötta på SD att de inte orkar med dem längre. Deras sunk som en gång kanske togs som ny och annorlunda har nu definitivt passerat sitt bäst-före-datum.
  • nihka
    Bobby Clarke skrev 2017-12-11 20:17:28 följande:
    Jag har också ett svagt minne av det!
    Då får du konsultera ditt "svaga minne" en gång till. Här har inte utlovats något.

Däremot har jag sagt att under Teodorescu tror jag på ett M med ensiffrigt stöd och att M höll på att arbeta sig ner mot 10%. Det var då när M hade tappat 30% av sina väljare och hade det lägsta stödet på 14 år (16,2%).

Det var också efter AKBs tillkännagivande av ett samarbete med SD, som inte blev något med. Inte alls märkligt om M hade fortsatt att tappa under sådana omständigheter. Det var ju en av de tyngsta orsakerna till att byta partiledare - för att hejda och vända på den utvecklingen.
  • nihka
    FDFMGA skrev 2017-12-11 22:27:32 följande:
    Ja, jag hoppas att du har rätt och att nymoderaterna i den här tråden är undantag som bekräftar någon slags regel, tyvärr är jag tveksam.

Men hursomhelst så verkar ju sagan om SD få ett lyckligt slut, även om det nog dröjer ytterligare ett par val innan de är tillbaka på 1990-talets opinionsstöd.
    Vi vet ju att alla Sufferings nick är SD och inga borgerliga väljare.

Såg du föresten att han i en annan tråd kallar sig "Muhammad", stavar lite fel och talar om att det är hans sort som får alla de svenska tjejerna. Lika patetiska försök som alltid.
  • nihka
    FDFMGA skrev 2017-12-12 08:11:28 följande:
    Javisst, men även om du bortser från den individens multipla nick så finns det åtskilliga personer som påstår sig vara moderater men som närmast är mer radikaliserade än den genomsnittliga sverigedemokraten.

Jag tycker att det är intressant att åsikter som förr torgfördes under SD-flagg numer har fått M-flagg, alltså på sociala forum.

Och jag undrar vad det är i moderaternas budskap som lockar - och då syftar jag inte på den stabilitet och relativa kompetens M kan förknippas med - utan vad är det som lockar radikaliserade högerpopulister i M-budskapet?
    SD är utmattade av att sitta på den permanenta avbytarbänken i 7 år. Det är hoppet om ett samarbete med M eller egentligen precis vem som helst.

Det var samma sak när S precis hade fått uppdraget att bilda regering. Det dök upp en massa SD+S-SDare som såg sååå många likheter mellan partierna. Inget att fästa sig vid.

På vänster-högerskalan är M närmaste "granne" med SD fast de befinner sig på varsin sida av en skarp skiljelinje. M har inte rötter i nazism och tittar vänster om sig åt KD, C och L för samarbete och står liksom dem för integreringspolitik och inte för SDs och nazisters assimileringspolitik. Den som väljer att bortse från dessa fundamentala skillnader kan nog hoppa mellan M och SD bekymmerslöst och känna att det är som att hoppa mellen C och L.

Sedan finns det alltid individuella frågor som lockar eller stöter ifrån sig som emempelvis denna:

http://www.mynewsdesk.com/se/moderaterna-stockholms-stad-lan/pressreleases/moderaternas-krav-om-temporaert-polishus-vaecker-gehoer-2328296
  • nihka
    Padirac skrev 2017-12-12 20:08:03 följande:
    Inga övriga politiska partier inom Sveriges riksdag delar SDs värdegrund eller vill ha något med dem att göra.

Om SD-svansen tror att SDs inflytande handlar om deras värdegrund så kommer de att bli shoppa. Nu senast nobbade alla SDs invit om att prata rasism förklädd till sjukvård.
    Precis så!

Övriga partier tar hand om migrationsfrågor så som de alltid gjort utan SD och så tar övriga partier också hand om alla övriga frågor precis som de alltid gjort utan SD.

SD kan ägna sig åt att sätta upp banderoller i tunnelbanan samt resa till USA och berätta för Trump vilket vidrigt land de tycker de kommer från. Något får de ju ta sig för när som vanligt ingen här hemma vill ha något med dem att göra.
Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten