FDFMGA skrev 2017-12-12 08:11:28 följande:
Javisst, men även om du bortser från den individens multipla nick så finns det åtskilliga personer som påstår sig vara moderater men som närmast är mer radikaliserade än den genomsnittliga sverigedemokraten.
Jag tycker att det är intressant att åsikter som förr torgfördes under SD-flagg numer har fått M-flagg, alltså på sociala forum.
Och jag undrar vad det är i moderaternas budskap som lockar - och då syftar jag inte på den stabilitet och relativa kompetens M kan förknippas med - utan vad är det som lockar radikaliserade högerpopulister i M-budskapet?
SD är utmattade av att sitta på den permanenta avbytarbänken i 7 år. Det är hoppet om ett samarbete med M eller egentligen precis vem som helst.
Det var samma sak när S precis hade fått uppdraget att bilda regering. Det dök upp en massa SD+S-SDare som såg sååå många likheter mellan partierna. Inget att fästa sig vid.
På vänster-högerskalan är M närmaste "granne" med SD fast de befinner sig på varsin sida av en skarp skiljelinje. M har inte rötter i nazism och tittar vänster om sig åt KD, C och L för samarbete och står liksom dem för integreringspolitik och inte för SDs och nazisters assimileringspolitik. Den som väljer att bortse från dessa fundamentala skillnader kan nog hoppa mellan M och SD bekymmerslöst och känna att det är som att hoppa mellen C och L.
Sedan finns det alltid individuella frågor som lockar eller stöter ifrån sig som emempelvis denna:
http://www.mynewsdesk.com/se/moderaterna-stockholms-stad-lan/pressreleases/moderaternas-krav-om-temporaert-polishus-vaecker-gehoer-2328296