Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

KillBill skrev 2017-08-21 19:12:42 följande:

Lena Mellin, "Vilket trams, Alliansen": www.aftonbladet.se/a/RWrG8

Vad är det som pågår? Misstroendeförklaringar mot ministrar för att man inte gillar regeringens skatteförslag. Man gillar väl sällan varandras skatteförslag. Det är väl därför det finns olika partier och olika typer av ekonomisk politik. Suck och dubbelsuck.
    Om du vill ha tillbaka min röst Batra, får du ge SD foten!
  • nihka
    KillBill skrev 2017-08-21 19:18:20 följande:

Växjömoderaterna driver igenom nyliberala ideér i skolan, lärarna ska bara få fullt betalt om alla elever når godkänt. Stor risk för glädjebetyg..

lararnastidning.se/vaxjos-nya-modell-godkanda-betyg-forutsattning-for-full-betalning/

Här har någon verkligen tänkt till! Och så kopplar man det med att föräldrarna bara får fullt barnbidrag om deras ungar klarar alla betyg i skolan så kan de dra av motsvarande på månadspengen. Hahaha!
  • nihka
    FDFMGA skrev 2017-08-21 19:13:05 följande:
    Ja, det är anmärkningsvärtSkrattande
    Det är ingen idé att kommunicera med sådana människor. Total waste of time.
  • nihka
    Kung Markatta skrev 2017-08-21 22:11:26 följande:
    Ja. Det naturliga hade ju varit att Alliansen lagt fram ett eget budgetförslag precis som man gjorde 2014 istället för att hålla på och krångla med misstroendeomröstningar. Nu ville inte C och L göra det och det som pågår är en kompromisslösning som tagits fram på initiativ från L.

Det verkar hur som helst ge visst resultat. Enligt Expressen tänker S nu dra tillbaka två av skattehöjningarna:

www.expressen.se/nyheter/lofven-backar-om-skattehojningar-men-behaller-flygskatten-/
    Missförtroendeförklaringar är inte ett instrument att användas när man har olika inställning i budgetfrågor.

Orsaken till att S drar tillbaka två av skatteförslagen handlar knappast om missförtroendeförklaringar utan för att man förstår att man inte kommer få tillräckligt med stöd för att få igenom dem.
  • nihka
    FDFMGA skrev 2017-08-23 21:14:16 följande:
    Den köper jag gärna :)

Topp för Alice Teodorescu.

Hälften av anhängarna kommer att vara fullt upptagna med att lära sig stava hennes efternamn korrekt i fyra år.

Fast den vanligaste felstavningen är ju synnerligen freudianskSkrattande
    Hahahahaha!
  • nihka
    FDFMGA skrev 2017-08-23 23:23:57 följande:
    Önsketänkande.

Före decemberöverenskommelsen låg M på 24,5 procent (Sifo), nio månader senare, månaden innan den formellt bröts låg M på 22,8 procent, alltså en minskning som ligger inom felmarginalen.

S minskade däremot med fyra procentenheter samma period.

22,8 procent, det skulle få dagens moderater att jubla av glädje.

Misstaget man gjorde var att ge efter för KD, hade man i stället förklarat att C, L och M står fast vid traditionen att hålla vad man avtalat så hade läget varit ett helt annat än idag.

Kinberg Batra hade aldrig behövt närma sig SD och därmed förlora stora delar av de liberaler som hittat till partiet och alliansen skulle med stor sannolikhet ha sett fram mot nästa års val och fyra år i regeringsställning.

Moderaterna har haft oerhört oskickliga strateger med fingertoppar lika känsliga som hajhud.
    Nej, så här är det. M minskade pga decemberöverenskommelsen, men den hade liksom ingen effekt förrän flera år senare som bara råkade sammanfalla med att AKB aviserade sina samarbetsplaner med SD. Naturligtvis kom då alla på att man inte tyckte om DÖ som man övergett något år tidigare och Ms siffror störtdök. Det fattar ju vem som helst!
  • nihka
    nihka skrev 2017-08-24 22:04:29 följande:
    Nej, så här är det. M minskade pga decemberöverenskommelsen, men den hade liksom ingen effekt förrän flera år senare som bara råkade sammanfalla med att AKB aviserade sina samarbetsplaner med SD. Naturligtvis kom då alla på att man inte tyckte om DÖ som man övergett något år tidigare och Ms siffror störtdök. Det fattar ju vem som helst!
    Ingen som vill kommenterar detta?
  • nihka
    nihka skrev 2017-08-25 01:14:03 följande:
    Ingen som vill kommenterar detta?
    Nej, ingen ville kommentera mitt inlägg. Det kanske är för att det är så självklart att moderaternas ras direkt efter AKB tillkännagav samarbetsplanerna med SD berodde på....*trumvirvel* samarbetsplanererna med SD.

Själv är jag ett levande bevis för detta men personer som väljer att fortsätta stödja M och som vill att M ska samarbeta med SD har alla möjliga sorters fantasier kring varför de som la benen på ryggen, la benen på ryggen.
  • nihka
    Less is more skrev 2017-08-25 08:44:52 följande:

Jag tycker att KB verkar vara utsatt för ett mediedrev. Börjar tidningarna skriva ner en person så fortsätter alla andra tidningar också. Sen fortsätter det - och moderat efter moderat börjar fundera. Jag tänker att media har en väldigt stor makt och påverkar. Alla springer efter samma pipa här.

Jag har aldrig röstat på moderaterna - men jag förstår inte vad KB gjort för något stort fel som ledare egentligen. SD finns ju och har en del väljare så man måste hantera dem som ett av andra existerande partier ( och jag är inte SD heller ). Det är ett mediedrev som accelererat.

AKB var rätt kvinna på rätt plats under fel tid. Det var för många spetiga viljor under samma stora tak och dags att välja riktning och som en konsekvens av det krympa. Det hade hänt vem som helst på partiledarposten nu. Hon valde att lyssna på de som sa att de ville ha en förändring och inte till de som var tysta för att de var nöjda med hur det var gällande ett SD-samarbete. Bred och stor eller smal och liten, M är på väg att stabilisera sig på samma nivåer som på 80-talet.

Totalt sett finns dock fler högersympatisörer eftersom det nu också finns ett parti till höger om M. Det naturliga är att M fortsätter att rensa ut de mer liberala väljarna och slår ihop sig med SD. En allt högre andel av de som är kvar vill nu närma sig SD. Det är också viktigt för dem att framhärda att inga ompositioneringar har något som helst att göra med hur man förhåller sig till SD, för det skulle ju se illa ut att folk flyr från det man själv dras till.
  • nihka
    FDFMGA skrev 2017-08-25 12:52:08 följande:

Konstigt att ingen föreslår Anders Borg som ny M-ledareSkrattande

Han har ju både erfarenhet och handlag.

Taskig du är!

Han vill säkert nu, men nu vill ingen ha honom. Fast han kanske skulle bli perfekt. På riktigt!
Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten