Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten
man och nöjd skrev 2017-07-16 20:30:13 följande:
Det låter väldigt konstigt. Magdalena Andersson pratade om att höja skatter och förstärka välfärden. C och L är ju mer för att sänka skatten på arbete, i syfte att skapa fler jobb. Menar du att Löfvén ska gå till val på fler jobbskatteavdrag tillsammans med C och L. Det verkar som du både vill ha kakan och äta den. Om C och L får stort inflytande så måste S göra väldigt stora avsteg från nuvarande politik. Det tror inte jag kommer att ske. Hur skulle det tas emot från s-väljarna?
C och L-väljare vill inte ha en marginalskatt på 60%. Tror du S kommer backa på den punkten? Det tror inte jag. Sen har vi alla andra skattehöjningar som vänsterkartellen vill införa. Detta är inget C och L vill ha.
Du verkar tro att "anti-SD" är det enda C och L står för och därför kan man lika gärna lägga sig platt i alla andra frågor. Men varför är det de borgerliga som ska lägga sig platt. Tvinga vänsterkartellen att lägga sig istället. Antingen supportar vänsterkartellen Alliansen eller också får SD ett litet inflytande. Vad kan gå fel?
SD ska inte vara med i regeringsunderlaget. Det är uteslutet. Det är redan idag möjligt att bilda en Alliansregering med hoppande makoriteter.
Moderaterna befinner sig i en förtroendekris. De måste skaffa sig en politik.
Som så ofta numer är det pusselbiten SD som ställer till det. Jag tycker att du tar ett stort järnrör och försöker övertyga att järnröret passar att trycka in i pusslets etikavdelning och att man därefter kan fortsätta bygga utan att låtsas om "järnröret i rummet".
Du har rätt om ett samarbete mellan S, C och L, det vore otänkbart utan tvång,
men den politiska situationen i Sverige 2018 kommer bara att bjuda på tre alternativ: antingen sviker C och L sina ideal och sina väljare och bjuder in Åkesson eller också lägger sig Åkesson platt för alliansen utan att ställa de krav han förklarat att man kommer att ställa.
Och så har vi det tredje alternativet - att vi får en mittenregering.