Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

man och nöjd skrev 2017-07-16 20:30:13 följande:
    Det låter väldigt konstigt. Magdalena Andersson pratade om att höja skatter och förstärka välfärden. C och L är ju mer för att sänka skatten på arbete, i syfte att skapa fler jobb. Menar du att Löfvén ska gå till val på fler jobbskatteavdrag tillsammans med C och L.

Det verkar som du både vill ha kakan och äta den. Om C och L får stort inflytande så måste S göra väldigt stora avsteg från nuvarande politik. Det tror inte jag kommer att ske. Hur skulle det tas emot från s-väljarna?

C och L-väljare vill inte ha en marginalskatt på 60%. Tror du S kommer backa på den punkten? Det tror inte jag. Sen har vi alla andra skattehöjningar som vänsterkartellen vill införa. Detta är inget C och L vill ha.

Du verkar tro att "anti-SD" är det enda C och L står för och därför kan man lika gärna lägga sig platt i alla andra frågor. Men varför är det de borgerliga som ska lägga sig platt. Tvinga vänsterkartellen att lägga sig istället. Antingen supportar vänsterkartellen Alliansen eller också får SD ett litet inflytande. Vad kan gå fel?

SD ska inte vara med i regeringsunderlaget. Det är uteslutet. Det är redan idag möjligt att bilda en Alliansregering med hoppande makoriteter.

Moderaterna befinner sig i en förtroendekris. De måste skaffa sig en politik.
    Vi har åtminstone en sak gemensam du och jag - vi kan inte påverka varandras uppfattning.

Som så ofta numer är det pusselbiten SD som ställer till det. Jag tycker att du tar ett stort järnrör och försöker övertyga att järnröret passar att trycka in i pusslets etikavdelning och att man därefter kan fortsätta bygga utan att låtsas om "järnröret i rummet".

Du har rätt om ett samarbete mellan S, C och L, det vore otänkbart utan tvång,

men den politiska situationen i Sverige 2018 kommer bara att bjuda på tre alternativ: antingen sviker C och L sina ideal och sina väljare och bjuder in Åkesson eller också lägger sig Åkesson platt för alliansen utan att ställa de krav han förklarat att man kommer att ställa.

Och så har vi det tredje alternativet - att vi får en mittenregering.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    man och nöjd skrev 2017-07-16 23:31:13 följande:
    Jag anser att mittenregeringen är möjlig enbart om S+C+L går till val som en Allians 2.0, samt att man då redogör för vilken politik man tänker föra.

Tyvärr har de politiska partierna slutat kommunicera med sina väljare. Detta eftersom allt man säger kan användas emot en. Man stöter bort fler väljare än vad man tilltalar. Av denna anledning kommer vi inte få veta något innan valet. Det spelar ingen roll vad vi röstar på, elt enkelt.

Till sist har jag en annan syn än du när det kommer till demokrati. Jag anser att det är varje riksdagsledamots plikt att göra allt i sin makt för att få igenom sitt partis politik. Även om det innebär att man tvingas prata med någon man ej gillar.
    Nja, det är väl snarare så att vi tolkar innebärden av att bjuda in ett rasistiskt parti olika.

Jag anser att detta är en fråga av fundamental betydelse, har man en annan åsikt så ska man nog inte rösta på något av mittenpartierna eftersom dessa partier är tydliga med sitt avståndstagande gentemot SD. Förslagsvis lägger man som allmänborgerlig väljare i stället sin röst på M.

Dessutom anser jag att representativ demokrati är ett överlägset styrelseskick. I Sverige gäller att riksdagsledamöterna är folkets främsta företrädare, enligt grundlagen. Det innebär i praktiken att jag som väljare bara har att acceptera att ett flertal partier avvisar all form av samarbete med SD.
  • FDFMGA
    man och nöjd skrev 2017-07-17 00:10:02 följande:
    V är lika kommunistiskt som SD är rasistiskt. Det är folket som röstat in dessa partier, hur illa vi än tycker om det så är detta fakta. Övriga partier bör använda dessa partier till att få igenom sin politik. Annars fungerar ju inte demokratin.
    Det tillhör inte vardagen att en V-representant förklarar att proletariatets diktatur måste införas, medan ledande sverigedemokrater har för vana att fälla rasistiska kommentarer.

Hursomhelst. Demokratin fungerar på så vis att våra valda representanter själva bestämmer vilka de vill samarbeta med. Vill man att SD ska bjudas in till politiskt riksdags- och regeringssamarbete får man rösta på andra partier än de tre mittenpartierna, S, C och L.
  • FDFMGA
    man och nöjd skrev 2017-07-17 00:19:07 följande:
    Tycker du har en fundamentalistisk syn på SD.

Varför ska C och L lägga ner allt de står för och enbart agera anti-SD?

Istället kan ju MP och V lägga ner sin politik och istället supporta Alliansen för att SD inte ska få inflytande.

Annars håller jag med om att partier som lägger ner sitt eget partiprogram för att enbart agera mot SD, självfallet ska agera så i riksdagen. Men hittills har inget parti gått ut med detta.
    Jag tror inte att C och L kommer att agera nickedockor i en kommande mittenregering. Tvärtom, jag tror att den regeringens politik kommer att bli mycket kompetent och fri från obsoleta blockpolitiska låsningar.
  • FDFMGA
    man och nöjd skrev 2017-07-17 00:42:58 följande:
    Enligt har de inget annat val eftersom allt annat skulle innebära samtal med sd.
    Precis, det skulle innebära att de sviker sina väljare.

Man kan ju om man vill leka med tanken på att C, L, och M gemensamt förklarar att de kommer attförsöka bilda en alliansregering efter valet men att detta förutsätter stöd från SD samt att man kommer att söka detta stöd i förhandlingar. Vad tror du skulle hända om man gjorde denna avsiktsförklaring nu i god tid före valet (alltså, bortse från att C och L aldrig skulle göra detta)?

Själv är jag övertygad att konsekvensen skulle bli att vi fick behålla den regering vi har för närvarande, möjligen att V skulle ingå också. Alltså den rasism och idioti SD står för är inget som bara vänsterväljare föraktar och avskyr utan också stora delar av borgerligheten och då i synnerhet C och L-väljare.

Jag tycker det skulle vara olyckligt om de forna allianspartierna solkade ner sig så till den milda grad (och exemplet M talar ju sitt tydliga språk) och jag tycker det vore olyckligt om det ibland rätt dogmatiska V fick större inflytande över regeringspolitiken.

En mittenregering med C, L, S och eventuellt MP skulle vara ett spännande alternativ och förmodligen den bästa regering Sverige kan få.
  • FDFMGA
    man och nöjd skrev 2017-07-17 10:08:49 följande:
    Det enda som kan få mig att rösta på vänsterblocket (S) är ifall Alliansen har för avsikt att lägga sig platt. Detta råkar dessutom vara vänsterns enda chans 2018.

Jag tror att du överdriver SD-hatet. De flesta jag möter är överens om att sd är skrutt. Men de inser också att massinvandringen gick för långt 2015 och att det faktiskt bara var sd som vågade säga det uppenbara där och då.

Väldigt många tycker det är bra att SD finns, även om de aldrig rösta på demsjälva.

Alliansen borde gå ut med att man begär mandat för en Allians-regering. I första hand bör man söka stöd från vänsterblocket. I de fall man tycker lika som SD bör man självfallet dra nytta av detta. Hur  Man bör även deklarera att DÖ-uppgörelser eller ittenregeringar är fullständigt uteslutet. Då vinner man valet enkelt. Vi har ju en otroligt stor högermajoritet. utnyttja denna och sluta lägg er platt.
    Jag blir inte så imponerad av den som har en stillastående klocka och skryter om att den visar rätt tid. Och jag skulle definitivt inte lita på en tidsangivelse från den personen, lika lite som jag anser att det är imponerande med att ett parti som alltid anser att invandringen är för stor hade rätt den gång det kom fler än Sverige kunde hantera.

Jag tror att du förbiser det faktum att en mycket liten andel av de liberala väljarna anser att deras partier borde samarbeta med SD. Den effekt som drabbade M när Kinberg Batra antydde ett möjligt samarbete skulle drabba C och L så mycket kraftigare. Jag tvivlar faktiskt på att något av partierna skulle klara fyraprocentsspärren om de förklarade att ett samarbete med SD är aktuellt.

Alliansen går ju redan ut med att man söker mandat för en alliansregering. Hade de inte slarvat bort decemberöverenskommelsen så skulle det förmodligen blivit just så. De rödgröna partierna kommer självklart att rösta nej till en alliansregering, precis som de forna allianspartierna kommer att rösta nej till en rödgrön regering.

Och då är vi där igen, antingen samarbete över blockgränsen för att få till en blocköverskridande regering eller också en storallians som inkluderar SD som regeringsstöd eller regeringsparti.
  • FDFMGA
    man och nöjd skrev 2017-07-17 15:01:34 följande:
    Det stämmer att SD altid tycker invandringen varit för stor. 2015 bevisade kanske att Sverige behöver en kraft mot massinvandring. Totalt sett kan vi då kanske upprätthålla en fungerande jämvikt. Man kan jämföra med de röda som alltid vill höja skatten. De blåa vill alltid sänka den. Sen har vi folket som röstar in och ut dem så att vi landar på en jämvikt. Det är inte så tokigt. Nu vill ju du se en mittenregering och det skulle slå undan benen för denna jämvikt och valet riskerar bli en fråga om invandring istället. SD mot 7-klövern, där SD förr eller senare sulle vinna.

Jag tror du övertolkar/undertolkar betydelsen av ordet "samarbete". Väljarna kanske inte vill se ett djupt samarbete med SD. Men ställ frågan på rätt sätt. Är väljarna t.ex beredda att gå med på permanenta gränskontroller mot att vi får en borgerlig ekonomisk politik? Eller vill  de hellre ha vänsterpolitik och massinvandring?

Det kan ha varit korkat av AKB att använda ordet samarbete. Å andra sidan har ju hon radat upp misslyckanden sen hon tillträdde. Det spelar ingen roll vad hon säger. Folk vill inte höra. Skaffa en ledare, skaffa en politik. Sen får vi se.

Ordet samarbete ska inte användas. Använd ordet förhandla istället så att man visar att det handlar om en motpart och att syftet är en borgerlig politik för Sverige. Du föreslår att C och L ska driva vänsterpolitik. Det skulle defintivt dra ner dem under 4% om det presenterades.

Glöm DÖ. Vänstern hadealdrig lagt sig platt såsom Alliansen fortfarande gör. Om Alliansen blir större än röran har vi samma situation som efter valet 2010. Det skulle kunna fungera nu också. DÖ är därmed betydelselös för Alliansens regeringsduglighet.

Det är en korrekt beskrivning att när röran står mot Alliansen kan SD välja vilka de vill ska regera med landet. Båda parter är välkomna att förhandla Sveriges största parti. Lycka till.

Bäst för SD på sikt vore en mittenregering. Detta eftersom den enda återstående konfliktlinjen i det läget blir mellan sd och 7-klövern.
    Nej, jag är ganska säker på att C och L kommer att bedriva mittenpolitik i en mittenregering.

Visst. De allra flesta människor står fast vid en överenskommelse. Att KD och M inte gör detta säger oerhört mycket om moralen i dessa partier. Självklart hade S stått fast vid decemberöverenskommelsen.

Inte alls. En mittenregering skulle ha opposition till höger, M och SD, opposition till vänster, V och ett miljöalternativ i opposition, MP.
  • FDFMGA
    Flash Gordon skrev 2017-07-19 17:25:50 följande:
    Skapa för all del en blocköverskridande mittenregering som fortsätter samma politik efter nästa val och invänta sedan valresultatet i nästa val ...
    Mm, det är en god idé.

Vissreligen finns det inget som varar för evigt, inte ens en blocköverskridande mittenregering. Men en sådan skulle ha förutsättningar att få väljarnas stöd i många val framöver.
  • FDFMGA
    man och nöjd skrev 2017-07-20 11:06:27 följande:
    Som litet stödparti i en vänsterregering kommer C och L inte att kunna debriva någon politik alls.

Möjligen kan de fåigenom någon obetydlig hjärtefråga, men det ärdet hela.

Nej, S hade aldrig stått fast vid DÖ i skarpt läge. Man hade bytt partiledare istället. Den nye hade deklarerat att inom S har vi bara en översenskommelse och den gäller gentemot våra väljare.

Det är en orimligt att lägga sig platt i alla budgetfrågor bara för att man ogillar sd.
    Men, men - nu hamnar du nästan på samma nivå som "nattuw" som tror att det är ett S-påfund att C och L vägrar sitta i en regering som samarbetar med SD.
    nattuw skrev 2017-07-20 13:24:13 följande:
    Tanken på en enad Allians med stöd från SD skrämde antagligen slag på den socialdemokratiska maktmaskinen och fick S effektiva propagandamaskin att gå på högvarv. Det har varit rätt intressanta att se hur S lyckats vrida på och demonisera en ide om ett samtal mellan två partier till något helt annat för att försöka splittra alliansen och därmed i praktiken krossa det enda alternativ som kunnat hota deras makt. Den intressanta frågan är om S kommer att lyckas fullt ut med sin söndra och härska teknik.
    Nu är jag iofs inte borgerlig, men jag har trots detta större förtoende för dessa partiers självständighet än vad du och nattuw tycks ha.

Jag skulle tro att C och L tillsammans får ungefär lika mycket inflytande över den kommande regeringens politik som S, så mycket kommer det heller inte att skilja i storlek partierna emellan. S förmodligen kring 30 procent eller strax däröver, C och l kring 20 procent.
  • FDFMGA
    Flash Gordon skrev 2017-07-20 16:48:55 följande:
    Senast september 2018 måste Annie Lööf välja att aktivt eller passivt stödja endera Löfven eller AKB som statsminister.

Än så länge har hon sagt att hon aktivt skall rösta emot Löfven som statsminster.
    Nja, lite mer komplicerat än så är det.

Sannolikt blir det Kinberg Batra eller troligare hennes efterträdare som får ta plats bakom Annie Lööf som då är alliansens statsministerkandidat i kraft av att hon representerar det största partiet.

Detta innebär att Jimmie Åkesson antinegn ställer krav på Annie Lööf eller också att han lägger sig platt för henne.

Efter lite kalabalik så mynnar detta ut i en gammal hederlig kompromiss, de tre mittenpartierna, S, C och L bildar regering med Löfven som trolig statsministerSolig
Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten