Flash Gordon skrev 2017-06-05 11:15:10 följande:
Sundell har en twitter för den som undrar.
SCB:S undersökning är i praktiken värdelös att referera till eftersom de har ett bortfall runt hälften. Detta oaktat vad andra institut har. Detta eftersom SCB frågar slumpmässigt och du då msåte gissa omd et rä i huvudsak SD:Are som inte svarar och i så fall i vilken omfattning.
Webbaserad mätningar på förregistrerade individer har i praktiken noll bortfall eftersom de använder en helt annan metod där de de ibland frågar (säg) 4000 personer och av de svar som kommer in väljer ut - baserat på individens svar vid registrering - en representativ grupp på (säg) 1500 och där med kommer fram till ett svar.
Eller utgår från det omvända, tittar i registret och ser till att tillräclikgt många män 50-65 i Jämtland som registrerat att de sympatiserar med Fi svarat på frågan.
Så för webbaserade föränmälda paneler finns inte problemet med bortfall på samma sätt eftersom de redan från början riktar in sig mot vissa demografiska grupper.
Ja, ja, ja. Du tror att Statistiska Centralbyrån använder sig av undermåliga mätmetoder. Varför blir jag inte förvånad.
Och en självrekryterande webbpanel är ju såå tillförlitlig. Tror jag genast ska registrera mig som SDare och bestämma mig för att Fi får min röst nästa gång.