Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

Tom Araya skrev 2017-08-23 15:13:02 följande:
    Allt från 2% och uppåt skulle kunna ses som en NATO-flört och utan NATO krävs betydligt mer än 2%.
    Jag anser snarare att vi mer tvingas mot NATO ju lägre under 3% vi lägger på nationellt försvar.
    Jag antar att du menar "från 2% och nedåt"?

Dvs ju mindre vi lägger ju viktigare blir en Natoanslutning.
  • Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2017-08-23 15:48:05 följande:
    Nej, jag menar från 2% och uppåt. De generella riktlinjerna för NATO är minst 2% av BNP på militärt försvar. Det spelar ju ingen roll i den meningen om budgeten då istället läggs på 3%. Alltså, från 2% och uppåt, även då har vi uppfyllt det som NATO önskar av medlemmar. Det är mer psykologiskt att reaktionen på detta som en NATO-flört kommer just av ett presenterat förslag på 2%, för jag tror inte man hade haft kopplingen om man föreslagit 3%. Dock tror jag att det faktiskt är en NATO-flört, dels för att moderaterna förespråkar NATO-medlemsskap och dels för att de la sig just på 2% och inte 1,7% (exempelvis) eller visar sig villiga att gå över 2%, som egentligen krävs sett ur perspektivet egen försvarsförmåga.

...Om man inte vänder på steken, som jag gjorde och hävdar att lägre budget tvingar oss att gå mot NATO. Detta skulle dock s aldrig erkänna, men i praktiken är det ju så att beroendet av andra ökar ju större bristerna är i egen förmåga.
    Det är att dra ganska så långtgående slutsatser av en siffra som använts i svensk försvarsdebatt i .. vadå ... 20 år?30 år?
  • Flash Gordon
    klyban skrev 2017-08-23 18:31:17 följande:

Förklara du på, men sammanträffanden som dessa 2% gör det mycket troligt.
    Och vi har till 2022 och nå dessa 2%, som övriga NATO-länder.

Det finns inget sammanträffande.

Svensk försvarsdebatt har använt 2% som en siffra under åtminstone de två-tre senaste decennierna. Det har ansets kunna ge ett relativt OK försvar. Något som även Nato har som en inofficiell målsättning. Kan man tänka - försvar fungerar ungefär likadant i Sverige som i Danmark.

Men att M vill ha 2% innebär inte att de driver politik för Nato-anslutning.

--

Moderaterna siktar på 2027. Inte 2022. Finns inget sammanträffande att hitta där heller.
  • Flash Gordon

Per Nilsson, opinions- och analyschef hos Moderaterna:

"Den politiska omprövning som M gjort de senaste åren finns det en massiv uppslutningen kring i partiet. Tro inget annat."

"Märklig debatt i Aktuellt. Finns ingen stor debatt om migration i M med "falanger". Tvärtom stort stöd, se t ex senaste stämman."

twitter.com/pernil

Moderaterna kommer att presentera sin nya politik på stämman i oktober. Vem som för frontar politiken är sekundärt i sammanhanget.

• Flash Gordon
    Less is more skrev 2017-08-25 08:44:52 följande:
    Jag tycker att KB verkar vara utsatt för ett mediedrev. Börjar tidningarna skriva ner en person så fortsätter alla andra tidningar också. Sen fortsätter det - och moderat efter moderat börjar fundera. Jag tänker att media har en väldigt stor makt och påverkar. Alla springer efter samma pipa här.

Jag har aldrig röstat på moderaterna - men jag förstår inte vad KB gjort för något stort fel som ledare egentligen. SD finns ju och har en del väljare så man måste hantera dem som ett av andra existerande partier ( och jag är inte SD heller ). Det är ett mediedrev som accelererat.
    Hon har givetvis inte gjort något fel annat än att hon är träig.

Hon hamnade i en omöjlig station.

Motståndet i partiet mot politiken fanns redan under Reinfeldt men man höll käften så länge man hade framgångar.

Sedan kom valförlusten 2014 där man blödde till SD och Reinfeldt lämnade scenen med: "Öppna era hjärtan, och här kommer Anna".

Så AKB sattes att förvalta hans impopulära politik som skickade moderater till SD - där försvaret var ett särintresse och vi skulle öppna våra hjärtan (och plånböcker). Vilket hon försökte med. Tills det sprack.

DÅ skulle hon plötsligt representera motsatt inriktning. Dvs de gamla hederliga moderaterna.

Fast ändå inte som en riktig opposition utan fortfarande med DÖ knutet som en kvarnsten runt halsen.

M:s problem var aldrig AKB som person utan avsaknaden av förtroende för deras politik.

Det är där det här med tålamod kommer in.

Vilket gör att det bådar ... OK ... att deras ledning går ut och säger att omsvängningen i politiken ligger fast. Man tänker köra på den här linjen nu.
  • Flash Gordon
    absalon skrev 2017-08-25 16:18:45 följande:
    Stark mittenorientering och liberalisering är moderaternas räddning. Mer socialliberalism! Det är på mittfältet väljarna finns.
    Konservatismen och nationalismen är allt mer sektbetonade företeelser i politikens utkant. Det har t om SD tvingas inse, och i allt större utsträckning söka sig till mitten.Cool
    Ja, det är vad S önskar sig förstås.

Ca 40-45% av väljarna sympatiserar med de konservativa partierna SD, KD och M.
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-08-26 13:53:58 följande:
    Moderaternas problem de senaste åren har inte varit partiledaren utan problemet har varit politiken. Om M inte omprövar sin politik kommer man decimeras till ett litet parti.
    Vilket är exakt vad jag skriver. Politiken. Fladdrat runt, snackat, inte agerat.

Därför är det lovande att det nu från ledande moderater förklaras att riktningen efter förändringen ligger fast.

Det M behöver för att läka såren efter DÖ är tid.

Tid att bli trovärdiga igen.

Om de har tillräckligt med tid fram till nästa val för detta? Tveksamt.
Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten