• KillBill

Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

I den här tråden tänkte jag att vi samlar tankar om moderatledningens beslut att inleda samarbete med Sverigedemokraterna, ett parti med rötter i nazism, rasism och främlingsfientlighet. 

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten
  • KillBill
    Moderno skrev 2017-07-08 17:57:23 följande:
    Man måste nog ändå säga att de migranter som byggde USA kände en stor samhörighet med sitt nya land, bl.a. visat genom frihetskriget mot Storbritannien. Man får inte heller glömma att senare migranter också flydde från institutioner i sina gamla hemländer. Att man har kvar delar av sin egen kultur innebär inte att man inte känner mest lojalitet med det land man lever i. Däremot kan man tänka sig att många av amerikas ursprungsbefolkningar hellre hade velat undslippa sin påtvingade nationalitet. Vissa undantag och särregleringar har skapats för dessa grupper, men vilken effekt detta har fått är väl kanske oklart (vad vet jag).

Jag undrar (ärligt) varför samer ska assimileras och bli "svenskar" men inte andra kulturella grupper? Kan inte samer få vara samer utan krav på att påtvingas en kultur? Alla människor som befinner sig i Sverige har grundläggande skydd för sina rättigheter och den som dessutom har förvärvat medborgarskap har ytterligare skydd i vissa fall. Har inte sett att SD vill ändra på det (finns sådana förslag är de naturligtvis helt förkastliga).

Man kanske får intrycket att jag sympatiserar med SD, vilket jag inte gör generellt. Jag är helt för att var och en ska få ha kvar sin kultur och jag är stark motståndare till all rasism. Men jag tror samtidigt att samhället bör sträva efter "försvenskligande" av grupper som idag helst vill stå utanför samhället. Man bör således hitta sätt att blanda arbetsplatser, uppmuntra giftermål mellan kulturer, blanda upp bostadsområden, öka förtroendet för svenska institutioner och uppfattningar om ett gott samhällsbygge m.m. och om det är det som menas med "assimilering" är jag i så fall helt för det. Ur den aspekten vill jag särskilt framhålla Nalin Pekguls eminenta analyser av tillståndet i vissa delar av Sverige. Tror att många politiker har mycket att vinna av att ta del av dessa.

Se t.ex. www.expressen.se/kultur/ide/hissa-svenska-flaggan-pa-studenten/

Och jag håller alltså inte med exempelvis Menekse Mermers svar i samma tidning.
    Har inte tid med något längre svar men menar du att de flyktingar som kommit till Sverige inte känner samhörighet med Sverige?

Har du missat att Björn Söder och nu senast Jimmie Åkesson har definierat vem som är svensk och vem som inte är det?

Det finns samer som inte betraktar sig som svenskar och det finns samer som ser sig som svenskar. Det finns innevånare i Kiruna som är duktigare på finska än på svenska men som ändå ser som svenskar. Det finns judar som som ser sig som svenskar och för mig är detta naturligt. Jag förstår inte varför assimilering är så viktigt för SD.

Den assimilering som Jimmie Åkesson pratar om där man helt ska överge sin historia och sin kultur för att bli svensk tycker jag är vidrig och får mig att tänka på hemskheter som man pysslade med i det gamla Sovjetunionen..
  • Less is more
    man och nöjd skrev 2017-07-08 15:16:55 följande:

Jag håller med om en del, och håller inte med om annat. Det är bra och så ska det vara i en demokrati.

Det jag inte kan förstå från din sida är hur du kan tycka att det är bra att de du röstat på lägger sig platt.

Tänk dig ett scenario där alla lägger sig platt och låter sd bilda regering. Skulle du vara lika glad åt det?

Hela principen med DÖ-politik är vidrig. Den tar oss in på en väldigt farlig väg.

Nej, alliansen och S+MP vill inte släppa fram SD. Inte jag heller. Och jag kan verka blå men är ändå mer röd i mina värderingar. Jag vill göra om socialförsäkringsrna och bidragen. Rensa och förenkla. Men att ta bort dem helt och slopa fördelningspolitiken helt skulle öka på klyftorna i samhället för mycket. Det är ju de som betalar statlig skatt som finansierar socialförsäkringarna. Ökade klyftor splittrar och är farligt i samhället.

Jag är både röd och blå. Men i valet vinner S ändå.
  • Moderno
    KillBill skrev 2017-07-08 18:15:48 följande:

Har inte tid med något längre svar men menar du att de flyktingar som kommit till Sverige inte känner samhörighet med Sverige?

Har du missat att Björn Söder och nu senast Jimmie Åkesson har definierat vem som är svensk och vem som inte är det?

Det finns samer som inte betraktar sig som svenskar och det finns samer som ser sig som svenskar. Det finns innevånare i Kiruna som är duktigare på finska än på svenska men som ändå ser som svenskar. Det finns judar som som ser sig som svenskar och för mig är detta naturligt. Jag förstår inte varför assimilering är så viktigt för SD.

Den assimilering som Jimmie Åkesson pratar om där man helt ska överge sin historia och sin kultur för att bli svensk tycker jag är vidrig och får mig att tänka på hemskheter som man pysslade med i det gamla Sovjetunionen..

Första stycket: Ingen aning. Men jag tror mycket kan vara förlorat om de inte skulle göra det. Det finns därför skäl att främja känslan av samhörighet. Är inte det bättre menar du än att skapa misstroende mot svenska institutioner?

Andra stycket: Vill inte försvara dessa personer, men jag tycker att man själv bör få definiera vilken kultur man tillhör. Samma rättigheter bör dock gälla alla (se mitt inlägg), och kan man inte acceptera grundläggande värderingar (vilka dessa nu är) ser jag detta som problematiskt. Det handlar ytterst om vilket land vi vill att sverige ska vara.

Tredje stycket: Om de identifierar sig som svenskar i första hand är de väl att betrakta som svenskar (möjligen i kombination med ett medborgarskap)? Jag föredrar assimilering (se mitt inlägg) före segregation, allt annat lika, även om jag inte riktigt vet vad jag egentligen ska lägga i det begreppet (assimilering).

Sista stycket: Jag har egentligen inga problem med detta, bara det sker frivilligt. Angående att göra historien till sin innehåller det kriteriet också en kärna av solidaritet, att man känner en viss samhörighet med tidigare generationer som t.ex. rättfärdigar att staten tar delar av min inkomst och överför till pensionärer. Men detta uttrycks ofta så dåligt att man undrar vad som menas. Men om solidaritetstanken är en del av historiekriteriet har jag inga invändningar mot just det.
  • FDFMGA
    Abegayle70 skrev 2017-07-08 16:20:17 följande:
    Det är en märklig värld, SD-världen. Det var inte förän SD kom in på banan som jag förstod att jag egentligen inte är svensk, innan var jag svensk, eller åtminstone halvdansk, då mamma var född i Danmark, men idag hade hon inte varit önskvärd i landet, både flykting och judinna. Ibland tror jag det är skönt för mamma och mormor att ha sluppit uppleva demokratisn förfall och främlingsfientlighetens återkomst.
    Och obehaglig.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • man och nöjd
    Less is more skrev 2017-07-08 18:22:39 följande:
    Nej, alliansen och S+MP vill inte släppa fram SD. Inte jag heller. Och jag kan verka blå men är ändå mer röd i mina värderingar. Jag vill göra om socialförsäkringsrna och bidragen. Rensa och förenkla. Men att ta bort dem helt och slopa fördelningspolitiken helt skulle öka på klyftorna i samhället för mycket. Det är ju de som betalar statlig skatt som finansierar socialförsäkringarna. Ökade klyftor splittrar och är farligt i samhället.

Jag är både röd och blå. Men i valet vinner S ändå.
    Alliansen hotar nu att m.h.a sd avsätta ministrar.
  • Less is more
    man och nöjd skrev 2017-07-08 22:51:58 följande:

Alliansen hotar nu att m.h.a sd avsätta ministrar.

Inom ett år börjar den vanliga valrörelsen. Så det är meningslöst att hålla på att diskutera att avsätta ministrar nu. Särskilt när 3 partiledare ( M, FP och KD) inom alliansen har ett vacklande förtroende bland sina partikollegor. Och de behöver erbjuda en politik som.är relevant för medborgarna och inte bara företag, föreagsledare och höginkomsttagare.
  • man och nöjd
    Less is more skrev 2017-07-08 23:16:10 följande:
    Inom ett år börjar den vanliga valrörelsen. Så det är meningslöst att hålla på att diskutera att avsätta ministrar nu. Särskilt när 3 partiledare ( M, FP och KD) inom alliansen har ett vacklande förtroende bland sina partikollegor. Och de behöver erbjuda en politik som.är relevant för medborgarna och inte bara företag, föreagsledare och höginkomsttagare.
    De måste visa att DÖ är död. Därför ryker en minister inom kort. Dessutom är Batra rökt.
  • nihka
    FDFMGA skrev 2017-07-08 09:52:20 följande:
    Jag tror att det främst är känsloreaktioner på dett faktum att det som sågs som en tydlig väg för SD till politiskt inflytande på regeringspolitiken visade sig vara en återvändsgränd. Det är förmodligen inte så lätt att uthärda den tydliga skadeglädje man kan ana i inlägg från personer som föredrar en regering som leds av S.

Alternativet som återstår är att SD lägger sig platt för allianspartierna, i så fall får vi ju en alliansregering som blir fullständigt beroende av S för att C och L inte ska drabbas av en massutvandring som får flykten från M att te sig som en rännil. Vi skulle också få ett SD som demonstrerat att de viker sig när de gäller med de konsekvenser detta skulle få av massutvandring till NMR eller något annat alternativ lite närmare avgrunden.

Jag ser gärna en S-regering, men kan nästan tycka synd om alliansen som har så usla politiska strateger att de inte begrep vilket praktfullt självmål de gjorde när de fimpade decemberöverenskommelsen.

Bortom offentligheten måste de ju beklaga att de på så vis i princip avskaffade möjligheten till en självständig alliansregering efter 2018.
    Jag vet. SD är som aggressiva radiobilar. Vart de än vänder nosen krockar de och stöts bort. Inte ens moderaternas utlovade samarbete är något riktigt samarbete, men svältfödda SD ser allt som inte är ett rent avvisande som en möjlig väg in. Man är inte så noga med vilken dörr man tar bara den leder inåt. Tidigare har ju SD försökt med S och fått kalla handen, och om de hade varit större hade SD säkert försökt samarbeta med NMR.

Partierna inom alliansen har olika syn i fråga om bl a SD och agerar självständigt. Bara bra tycker jag. Det gör ju precis som de sa att de skulle göra - profiliera sig som enskilda partier. Återstår nu att se om de håller sig till planen och pratar ihop sig ordentligt inför valet 2018. C och L lär inte rubba. De vet dessutom att oavsett vilket parti som väljer att närma sig SD så resulterar det i att man vinner några röster på det, men tappar stort.

Själv resonerar jag som så att när ens parti byter fot är det inget att vara sentimental över utan man rör sig vidare.
  • FDFMGA
    man och nöjd skrev 2017-07-08 23:53:14 följande:
    De måste visa att DÖ är död. Därför ryker en minister inom kort. Dessutom är Batra rökt.
    Det kommer antingen att visa på en oerhörd sammanhållning inom alliansen/SD eller också på en oerhörd sammanhållning inom alliansen/SD.Skrattande

Förmodligen kommer de iofs inte att kunna enas om vilken minister de misstror - om de ens kommer så långt som till misstroendevotum - men jag tror att alliansen kan enas om att fråga farbror Löfven om det finns någon minister han vill bli av med eller som tröttnat. Sjukvårdsminister Wikström har ju till och från varit nära gränsen till utbrändhet, och han skulle kanske behöva ett sabbatsår.

Samtidigt kommer ju "skattehöjningarna" att gå igenom eftersom alliansen inte kunde enas om att bryta ut dessa och rösta nej till dem.

Ärligt talat tror jag inte att alliansen ens kommer att kunna enas om hur de ska samarbeta med S efter valet. Två av dem kommer nog att söka samarbete, medan ett kommer att fundera på om det var Busch Thor-effekten som tog dem ur riksdagen. Det fjärde partiet kommer nog fortfarande att främst syssla med internt inbördeskrig där kulturrevolutionärer i nymaoistisk anda definierat internet som slagfältet. 
  • FDFMGA
    nihka skrev 2017-07-09 08:27:20 följande:
    Jag vet. SD är som aggressiva radiobilar. Vart de än vänder nosen krockar de och stöts bort. Inte ens moderaternas utlovade samarbete är något riktigt samarbete, men svältfödda SD ser allt som inte är ett rent avvisande som en möjlig väg in. Man är inte så noga med vilken dörr man tar bara den leder inåt. Tidigare har ju SD försökt med S och fått kalla handen, och om de hade varit större hade SD säkert försökt samarbeta med NMR.

Partierna inom alliansen har olika syn i fråga om bl a SD och agerar självständigt. Bara bra tycker jag. Det gör ju precis som de sa att de skulle göra - profiliera sig som enskilda partier. Återstår nu att se om de håller sig till planen och pratar ihop sig ordentligt inför valet 2018. C och L lär inte rubba. De vet dessutom att oavsett vilket parti som väljer att närma sig SD så resulterar det i att man vinner några röster på det, men tappar stort.

Själv resonerar jag som så att när ens parti byter fot är det inget att vara sentimental över utan man rör sig vidare.
    Det gör du rätt i. Moderaterna kommer knappast att kunna reparera sina misstag.

Det rimliga är nog i stället att de fortsätter att närma sig SD - politiskt och i fråga om formellt samarbete.

Jag gillar iallafall tydlighet och jag tycker att gränsen till ett parti som SD ska vara tydlig, inte flytande.

Att sedan moderaternas närmande egentligen var avsett som politisk taktik och inte praktik är en annan historia som väl mest tyder på att partiet hade tappat kontakten med stora delar av väljarunderlaget.
Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten