Inlägg från: klyban |Visa alla inlägg
  • klyban

Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

man och nöjd skrev 2017-07-27 12:29:08 följande:
    Har du nåt nedsättande namn på sådana som kräks ur sig "skrikhöger", "jönssonligan" m.m ?

Nä, det har jag inte.
    Eftersom jag normalt inte gör så, så saknas detta.
    Det där med Jönssonligan är bara ytterligare en i raden av försök att ogiltigförklara en stor grupps alla argument.

hur många meter var det?
  • klyban
    FDFMGA skrev 2017-07-27 16:24:27 följande:
    Är inte säker på det.

Jag skulle snarare tro att de partier som vinner på det här är S, MP, V och M.

Är inte heller så säker, men vart det går nu är jag inte lika säker på.
    När ett missnöje som uppstår här, gynnar partier som är missnöjespartier även om de inte är riktigt den agiterande parten.
    Men kan inte säga med säkerhet vad som händer, så din är lika trolig som tvärtom för tillfället.
    Sen beror det väl på vad som händer i den närmaste framtiden.

hur många meter var det?
  • klyban
    man och nöjd skrev 2017-07-27 18:31:23 följande:
    Bara 27% tyckte Alliansen gjorde fel...det kan ju ge en hint.

Det viktigaste är att vi fick beskedet att DÖ faktiskt verkar vara död. Så oerhört viktigt.

Helt klart, samtidigt så har vi 7 partier.
    Där vi har en del som är mycket trogna sitt parti, oavsett vad de säger eller hittar på i positivt eller negativt för dom.

Så personligen kan jag inte säga vart det lutar åt, denna kommer påverka den utveckling som varit för partier i riksdagen innan.
    Men vilken väg det tar, det kommer bli mycket intressant att se, och tänker inte göra någon analys innan vi har mer fakta.
    Och hur långt tid detta tar, går inte avgöra idag.

Vet inte om jag är ensam, men känns som vi tittar på en krasch i slowmotion.
    Och jag känner inte idag att nått parti har en lösning att lösa detta idag.
    Vem som är vinnaren i andra änden, kan bara tiden utvisa.

hur många meter var det?
  • klyban
    FDFMGA skrev 2017-07-27 19:25:35 följande:
    Enligt TT har C ångrat att man gav efter för Kinberg Batras behov av att framstå som handlingskraftig gentemot skrikhögerfalangen inom M.

www.svd.se/kallor-alliansen-forsoker-dra-sig-...

Har inte hunnit läsa så mycket om detta än.
    Men det finns för mig en del detaljer som verkar vara rätt negativt för regeringen nu.
    Och den som varit med alliansen.

Enda frågan är från mig, är hur långt tid tar det innan man rett ut detta.
    Så alla förstår vem som gjort fel, känns som att flera gjort fel.
    Men vem, är nu bara spekulationer.

hur många meter var det?
  • klyban
    nihka skrev 2017-07-28 10:13:53 följande:
    "Allianspartiledarna har redan lämnat en öppning för att dra tillbaka misstroendehotet om något "nytt framkommer som förändrar bedömningen".

Detta nya kan då vara konstitutionsutskottets granskning? Utan resultatet av granskningen kan naturligtvis alliansen ändå uppleva att förtroendet är förbrukat för ett statsråd, men på vilka grunder?

Luktar eftertankens kranka blekhet.

Konstigt att man inte ens reflekterar att det kanske är ett beslut som tagit på deras mandat.
    Nu är det redan försent om nu det är så att det finns substans där.

Man kan verkligen undra om de är heltids politiker, eller kanske de var på samma fikarast som Ygerman där man inte pratar med varandra om viktiga saker.

hur många meter var det?
  • klyban
    anaxo skrev 2017-07-28 15:55:26 följande:
    Nu backar såväl C om L och inser att de sålde skinnet innan björnen var skjuten
    så nu står KD, M och Sd med skägget i brevlådan och verkar mer som rabulister

Fanns det ens någon eftertanke innan man gav sig på denna tro?
    Tycker alltihopa i denna härva luktar extrem ointelligens, som man agerar först och tänker sen.

hur många meter var det?
  • klyban
    FDFMGA skrev 2017-07-28 14:12:09 följande:
    Tja, ibland blir det inte riktigt som man tänkt.

Eftertankens kranka blekhet eller kanske bleka dödens minut för den allians som en gång var så framgångsrik.

En fråga!

Har du sett något så huvudlöst agerande?
    Och med såpass knapphändig information som transportstyrelsen härvan har just nu.
    Nu tänker jag då på att det finns en stor möjlighet att detta skedde under alliansstyre.(vilket återstår och se)

Sen kan det visa sig allt är fel med att alliansen varit vid makten vid tillfället de outsourca registret.

Och detta är enda som kan visa klar skuld.
    Om det är så transportstyrelsen tog beslutet under alliansens mandatperiod, så kommer det finnas skuld att lägga på samtliga läger.
    De regerande har agerat märkligt, och alliansen anmält och varit de som var vid makten vid införandet.

hur många meter var det?
  • klyban
    FDFMGA skrev 2017-07-29 09:56:17 följande:
    Ett svar.

Nej, det är naturligtvis idioti att outsourca verksamhet som innebär att känsliga uppgifter lämnar landet. Förhoppningsvis så ser även andra myndigheter över sina rutiner. jag tror inte för ett ögonblick att det enbart är Transportstyrelsen som dragits med i outsourcingsvågen utan att göra en ordentlig konsekvensanalys.

Sättet att hantera information inom regeringen gällande Transportstyrelsens härdsmälta tycks ha varit obegripligt uselt.

Alliansens agerande efter avslöjandet har också varit om inte obegripligt så uselt. Det kan nog bara ses i ljuset av att Kinberg Batra behövde visa sin styrka eftersom hennes position som partiledare varit så ifrågasatt. Alliansens agerande präglas ju också av motsättningarna mellan SD-vurmarna och de som inte kan tänka sig ett samarbete med SD. Ett misstroende ska naturligtvis riktas mot den som är ansvarig. Nu blev det istället en bisarrt oskicklig kompromiss mellan SD-vurmarna och SD-fjärmarna. 

Så i stället för att förvalta den straffspark mot öppet mål Löfven bjöd motständarna på lyckades man göra självmål.

Hehe, känns som tidernas skott i foten för tillfället.
    Men för mig så känns det udda att man inte kollar upp saker och ting först, INNAN man börjar så på bongotrumman.

Hur länge kan det ta tro innan vi verkligen vet alla turer?
    Par år, eller kan dom göra det snabbare?

hur många meter var det?
  • klyban
    FDFMGA skrev 2017-07-29 11:57:56 följande:
    Där lyckades du oavsiktligt beskriva det dilemma som C och L har att hantera.

De samarbetar ogärna i regeringssammanhang med S - men samtidigt har de en ideologi som kategoriskt säger nej till samarbete med grupper där begreppet syltryggar används.

Har man bara lite känsla för politisk historia och den terminologi som används så vet man att användandet av syltryggar är en markör för politisk extremism, på senare tid radikal högerextremism, förr mer kompromisslös kommunism.

En syltrygg är enligt extremistdiskursen en person som sviker i kampen.

Jag är inte främmande att även nån av dom två, kanske bägge tom.
    Att de skulle känna draget efter makt och sugas in i denna virvel också.
    Själv har jag alltid varit av den övertygelsen att detta kommer ske en dag och då att man inleder ett riktigt samarbete.
    Även så är detta en väg till polarisera Sverige, vilket jag inte ser framemot.

hur många meter var det?
  • klyban
    FDFMGA skrev 2017-07-29 15:34:11 följande:
    Att makt kan korrumpera och bli ett självändamål gäller inte bara i politiska sammanhang utan det är något som vi alla får hantera, i yrkesmässiga relationer eller privat. Och är man någotsånär ärlig mot sig själv och andra så kan man känna igen fenomenet hos sig själv.

Men jag tror inte på inställningen att politiker blir politiker för maktens skull utan för att makten är ett verktyg för dem att kunna genomdriva förändringar de tror på.

Hade C och L enbart varit ute efter makt hade de kunnat vara en del av regeringen, i stället har de reducerat möjligheterna till makt för att inget av de två alternativ de har att välja mellan tilltalar dem.

Men den politiska situationen i Sverige kommer sannolikt att tvinga dem att välja mellan en socialdemokrati som de uppfattar som arrogant och maktfullkomlig och en högerpopulism de uppfattar som skränig, okunnig och som bärare av och katalysator för inskränkthet, främlingsfientlighet och rasism.

Själv hoppas jag naturligtvis på att de vågar ställa krav på S och att S för gott gör upp med tiden när de var tillräckligt stora för att kunna försöka diktera villkor för andra. Det skulle kunna innebära en socialliberal regering med opposition både till höger och till vänster.

Det är liksom dags att acceptera att blockpolitiken inte fungerar när vi har ett högerpopulistiskt 13-procentsparti i riksdagen som ständigt vädjar till människors sämsta egenskap - att alltid lägga skulden hos andra.

Blockpolitiken är död och om inte de både blocken inser detta tror jag att Frankrikes exempel med ett nytt parti som ställer sig vid sidan om den klassiska striden mellan socialdemokrati och borgerlighet men säger nej till extremismens odlande av inskränkthet kommer att få en efterföljare i Sverige.

Ett bra inlägg för beskriva den problematik som vi ser idag i den Svenska politiken, och även andra länders.
    Måste erkänna att det inte finns mycket i detta inlägg du skrev som ens går säga emot.
    Vilket är mycket trevligt och se.

En fundering när vi kommer till socialliberalism, så är det en bra sådan politik tror jag är bäst för ett land som Sverige.
    Dock tycker jag det är svårt och balansera socialliberalism.
    Då ibland blir det lite för mycket av liberalism, som ibland kan nästa likna anarkistiska tankar.
    Sen Liberalerna, känner jag inte ens är liberaler, så varför dom kallar sig liberaler vet jag inte.

Finns det nått lysande exempel på bra socialliberalism och bra fungerande?

hur många meter var det?
Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten