FDFMGA skrev 2017-05-23 22:10:12 följande:
Nej, om du syftar på "År du dum eller cyklar du på månen" så ska du inte tolka det bokstavligt. Man brukade säga detta när någon inte förstått en självklarhet.
Det kan finnas en mängt orsaker till detta. Den jag anser troligast är att de högerradikalas åsiktskorridor är så trång att de som bara får stimulans därifrån förlorar i språkförståelse.
Jag tror alltså inte att du ska fokusera på det borttappade S-et i statminister utan det faktum att det är så orimligt att Åkesson ska bli statsminister att den givna repliken blir en variant av "Jaha, i vilken stat då".
För ett år sen handlade var och varannan tråd här på FL om att SD skulle få majoritet efter valet 2018, nu är det 2022 som gäller och sen blir det...
Känner du till "Sagan om mäster skräddare". En man går till skräddaren för att få en rock sydd. Den ska vara klar nästa lördag. Lördagarna går och för varje besök hos skräddaren får mannen besked om att det inte bidde det överenskomna, men att det ska bli nästa lördag men då ett mindre plagg.
Vid det nästsista besöket får mannen besked om att det ska bli en tummetott som ska vara klar nästa lördag.
Vid det sista besöket får han veta att "Det bidde ingenting". Och då gick mannen därifrån för att aldrig återvända
Är du dum eller cyklar du på månen? Man brukar säga så när någon ej förstått en självklarhet.
Du har aldrig tänkt på att den som befinner sig i en korridor (bred eller smal) har svårt att bedöma bredden på en annan korridor?
Att Åkesson blir statsminister 2022 är inte så osannolikt som du tror. Hans parti ökade med nästan 200% i valet 2014. Enligt vissa opinionsundersökningar har han ökat med över 100% till send dess. Vi vet inte vart det leder, men utvecklingen är minst sagt oroande.
Du undrar inte i vilket stat Annie Lööf skulle kunna bli statsminister?
Jo, jag känner till den historien, so what?