Inlägg från: man och nöjd |Visa alla inlägg
  • man och nöjd

Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

haha, så här säger statsvetare Hinnfors om SCB's undersökning: Man skulle kunna sammanfatta det som att han och jag hade rätt. hahaha

Hela undersökningen, både för FI och för andra partier, bör inte tas på alltför stort allvar, menar Hinnfors. Detta trots att den är gjord på ett väldigt stort urval och annars väldigt välrenommerad.

? Problemet med tolkningen med den här är att vi hade ett EU-val i förrgår. Det täcks inte in. Även om det är ett helt annat val kan det få stora utslag. Det har hänt något i svensk politik som den här undersökningen inte förmår fånga och det är ett problem, säger han.

I undersökningen uppnår andelen osäkra väljare hela 21 procent.

? Det är en stor andel. Mycket högre än andra mätningar och många av dem har en slags partisympati. Flertalet kommer att glida tillbaka till sina ordinarie men att andelen är så stor visar att det finns en potential för alla att locka väljare ur denna grupp.

• man och nöjd
    nihka skrev 2017-06-06 00:53:00 följande:
    What???

Artikeln du citerar är från 2014 och talar om EU-valet och att F!s chanser att komma in i riksdagen efter riksdagsvalet skulle vara större än undersökningsresultaten gjorde gällande. (Vilket förresten visade sig vara fel)

Vad i helvete har detta att göra med tillförlitligheten i en undersökning gjord 2017?

"Denna grupp" syftar på F!

Har du grava problem med läsförståelsen eller trodde du att ingen skulle märka hur du missbrukar källor?
    Stycket jag citerade handlade om SCB's undersökning 2014 som utfördes innan EU-valet.

Läs denna mening igen: "Hela undersökningen, både för FI och för andra partier, bör inte tas på alltför stort allvar, menar Hinnfors. Detta trots att den är gjord på ett väldigt stort urval och annars väldigt välrenommerad."

Inser du inte att trovärdigheten i SCB's undersökning 2014 är någorlunda likvärdig med trovärdigheten 2017?

Snälla, kan du inte posta fler ankbilder?
  • man och nöjd
    FDFMGA skrev 2017-06-06 09:11:02 följande:
    Pk-eliten är just ett exempel på det du frågade om tidigare- vad jag menar men kvackande.

Det är alltså ord vars eventuella betydelse helt har gått förlorad men de fungerar som ett kvackande läte som skapar samhörighet medåsiktsfränder emellan. Man skulle kunna kalla det diskurs om man vill vara lite pk, men jag tycker kvackande är en båttre benämning.

Pk-eliten gynnar sig själva skriver du som svar på att politiker och media tar SCB:s undersökningar på stort allvar.

Det är inte rimligt - antingen tror man som M att SCB är tillförlitliga och är beredd att försöka sparka Batra om M får för låga siffror eller också gör man det inte. 
    Ja exakt, pk-eliten gynnar sig själva. De har makten att bestämma vad som ska beskrivas som trovärdigt i media. Folk går på det.

Om M agerar utifrån SCB så gör de jordens tabbe, och det är väl du nöjd med. M borde skaffa sig en politik som de tror på och stå för den samt göra allt för att få igenom den i riksdagen. Idag kan man bara känna förakt för M, som lägger sig platt i riksdagen.

Man löser inte dessa problem med att byta partiledare. Inte ens nära. Därmed är resultatet från SCB meningslöst.
  • man och nöjd
    FDFMGA skrev 2017-06-06 09:16:58 följande:
    Inte vem utan vad.

Enligt min uppfattning högerpopulister som skränar mot bättre vetande.

Alltså, skränandet är inte en metod att uppnå kunskap utan snarare ett sätt att hålla kunskapen borta.

USA:s president Donald Trump är en given representant för skrikhögern.

Ofta används det för att beteckna åsiktsriktningen som skränar om att det är odemokratiskt att inte samarbeta med SD.
    Populister är väl lika skräniga oavsett om de är höger eller vänster. Från vänster känner vi t.ex igen allt-åt-alla-utan-att-jobba-retoriken.

Självfallet är det helt okej att använda SD eller V för att få igenom sin egen politik. Det är så demokratin ska fungera. Det är accepterat sen länge att vänstern gör så. Varför inte högern?
  • man och nöjd
    FDFMGA skrev 2017-06-06 12:06:02 följande:
    Nja, demokratin fungerar så att folkets valda representanter avgör vilka de samarbetar med.

Det är något skrikhögern har haft väldigt svårt att acceptera. M har nu bestämt att de ska samarbeta med SD. 

Jag tycker personligen att det är bra att vi fått en tydlig brunhöger - och skulle det vara så att brunhögern lyckas få tillräckligt starkt stöd i riksdagen för att bilda regering så ska de naturligtvis också göra det.

Men jag ser det som en riktig högoddsare - i synnerhet mot bakgrund av att Donald Trump så tydligt visar att brunhögern har en osviklig förmåga att ha otur när man tänker.

Sannolikt får vi stöd för en S-regering i riksdagen efter valet, alternativt någon slags blocköverskridande mittenregering.
    Det är korrekt att den som blivit vald gör som den vill, min tanke är att de som jobbar emot sina egna väljare (DÖ-politiken) kommer få se sina väljare fly till andra alternativ (låga% i SCB du vet).

Kan du presentera hur samarbetsavtalet mellan m.sd ser ut, eller finns det ens något? Det är väl en självklarhet att m måste driva sin politik, precis som s driver sin politik och hoppas på stöd från de gamla kommunisterna.

Ja, det blir sannolikt en ren s-regering. Som borgerlig väljare kanske man tvingas rösta på s för att minska inflytande från skrikvänstern.

• man och nöjd
    nihka skrev 2017-06-06 12:08:06 följande:
    Du får nog läsa artikeln från 2014 en gång till och sedan fundera på om Europavalet 2014 fortfarande har en stor förväntad påverkan på sannolikheten att F! kommer in i riksdagen, vilket var vad som diskuterades.

Har du tidigare kallat dig för Gert här på FL?
    Läs denna mening igen: "Hela undersökningen, både för FI och för andra partier, bör inte tas på alltför stort allvar, menar Hinnfors. Detta trots att den är gjord på ett väldigt stort urval och annars väldigt välrenommerad."

Som synes nämns inte ens FI. Det är korrekt att FI nämndes i artikeln, men det betyder inte att varenda stycke handlade om FI.

Att du inte förstår detta och heller ej kommer att förstå framgår med all tydlighet. Så varsågod och ifrågasätt min läsförståelse och posta gärna ännu en anka, det verkar du bra på.

Vi tar det en gång till: "Hela undersökningen, både för FI och för andra partier, bör inte tas på alltför stort allvar, menar Hinnfors". Noteras bör att han talar om SCB's undersökning som gjordes INNAN EU-valet.

Detta är faktiskt humor.
  • man och nöjd
    nihka skrev 2017-06-06 12:22:53 följande:
    Enkelt. Man vill inte. Man väljer sina samarbetspartners i en demokrati.
    Absolut. Men man går så långt att man lägger ner sin egen politik för att den riskerar vinna i riksdagen och då tappar väljarna till slut både förtroende och tålamod.
  • man och nöjd
    nihka skrev 2017-06-06 12:42:41 följande:
    Här börjar du blanda in andra yrkesgrupper.

Nej. Slutsatserna jag pratade om inkluderade BARA statsvetarna:

Hur du än vänder och vrider på saken så har till och med personerna som gjorde undersökningen du hänvisade till dragit slutsatsen att statsvetarna tillhörde mittengruppen. Inte högergruppen, inte vänstergruppen utan mittengruppen.
    Jag håller mig till statsvetarna och inkluderar INTE andra yrkesgrupper, vilket stämmer med citatet du så fint klippe in.
  • man och nöjd
    FDFMGA skrev 2017-06-06 12:44:11 följande:
    Däremot vet jag ju att Kinberg Batra sagt att M kan samarbeta med SD och att M rasat i opinionen sedan dess.
    Varför skulle de inte kunna det? Alla partier kan ju samarbeta med alla, om de är överens. Det hela går väl ut på att få igenom den politik man tror på?
  • man och nöjd
    nihka skrev 2017-06-06 13:00:11 följande:
    Vilken del av INGRESSEN har du svårt att förstå?

"Under valrörelsen har statsvetare varit väldigt försiktiga med att spå huruvida FI tar sig in i riksdagen eller ej. Men nu, trots ett lågt sympatistöd i SCB:s stora valundersökning, räknar Jonas Hinnfors in partiet. ?Chansen är väldigt god?, säger han."

Han grundar detta på att SCBs undersökning och tolkningen av den inte räknar in resultatet från det DÅ nyligen genomförda EU-valet.

Detta är ju inte på något sätt aktuellt idag. 

https://www.metro.se/artikel/statsvetare-scbs-valunders%C3%B6kning-f%C3%A5ngar-inte-verkligheten-xr
    Inget svårt alls att förstå ingressen. I den babblas det om FI. Den delen av artikeln intresserade inte mig, men det gjorde däremot följande mening: "Hela undersökningen, både för FI och för andra partier, bör inte tas på alltför stort allvar, menar Hinnfors. Detta trots att den är gjord på ett väldigt stort urval och annars väldigt välrenommerad."

SCB's undersökning blir ju knappast vare sig bättre eller sämre av att det genomförs ett EU-val därefter.
Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten