Inlägg från: man och nöjd |Visa alla inlägg
  • man och nöjd

Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

Flash Gordon skrev 2017-06-16 09:48:51 följande:
    Nä, inte för särskilt många av moderaternas väljare. Även om media och alliansens motståndare gärna vill framställa det så.

Mellan 60-80% av moderaternas väljare (beroende på undersökning) vill att M ska prata med/samarbeta med SD i frågor där partierna ligger nära varandra.

För KD var andelen för detta ännu högre.

Hos L var det fler (48% tror jag) som vill samarbeta med SD i frågor där man tycker likadant än som inte ville det (runt 30%).

Bara i C var det fler sympatisörer som sa nej till samarbete med SD än som sa ja, men jag kommer inte ihåg siffrorna.

Så vad alliansens väljare som helhet vill är ganska tydligt. Ett lagom avancerat samarbete med SD som ger makten att styra politiken.

För S är detta givetvis en mardröm. De skulle vara sidsteppade får lång tid framöver om det blev så. Därav deras enorma kampanj mot detta. Därav behovet av att påstå att "M rasar pga närmande till SD" osv
    Frågan är jättekonstigt ställd. Ta valfri fråga som är viktig för dig själv. För mig kan det t.ex de skyhöga marginalskatterna på medelinkomster.

Är det bättre med höjd skatt med medelinkomster än att göra upp med sd i denna fråga?
  • man och nöjd
    nihka skrev 2017-06-16 10:14:03 följande:
    Finns inget parti som har eller vill anamma SD assimileringspolitik. Att man vill reglera invandringen efter situationen är ju självklart. SDs politik är ju däremot oförändrad sedan 1988: "Det är fullt".
    Det är korrekt att s ser sin integrationspolitik som så misslyckad att man hellre begrönsar flyktingmottagningen än att ens försöka gör något åt den.

• man och nöjd
    FDFMGA skrev 2017-06-16 20:48:03 följande:
    Alltså, man kan vara emot invandring, emot globalisering, emot fan och hans mormor på rationella grunder. Man har ju visserligen fel, anser jag, om man motsätter sig globalisering - men man behöver inte vara paranoid i sitt politiska budskap.

Det är när man börjar bygga upp sin omvärldsbild med hjälp av konspirationsteorier som den blir paranoid.

Ett ganska grovt exempel är de som anser att globaliseringen och invandringen har koppling till en judisk sammansvärjning där inte sällan också Bilderberggruppen ingår.

Överhuvudtaget är det få invandringskritiker som klarar sig utan snuttefiltar som "PK-eliten anbefaller" i debatten. Här på FL är nog JTA det enda undantaget jag känner till.

Personligen anser jag att i princip hela gänget borde sätta sig i skolbänken och lära sig argumentationsteknik, även om det skulle bli besvärligare för sådana som mig då.

Så himla svårt borde det inte vara. En nyttig övning är att försöka förstå hur meningsmotståndaren tänker, då undviker man de fetaste grodorna.

Inget blir så fel som när en paranoiker ska göra satir och föreställa lite överdrivet politiskt korrekt.

Lär känna din fiende så blir du bättre på att argumentera mot fienden.
    Kallar du mig paranoiker?

I övrigtborde du ta till dig ditt eget råd och försöka förstå hur jag tänker.

Är jag emot invandring? Nej
    Är jag emot globalisering? nej
    Är jag emot fan? Jag tror inte på vare sig honom eler hans moster!

Bygger jag upp en omvärld med konspirationsteorier? Nej
    Tror jag på en judisk sammansvärjning? Nej
    Använder jag uttrycket "pk-elit" som snuttefilt? Nej

Jösses

• man och nöjd
    FDFMGA skrev 2017-06-16 22:17:08 följande:
    Min uppfattning är att uttrycket "pk-elit" är en snuttefilt med minst två syften. Dels så innebär det att man inte behöver argumentera, men kan bara ta fram snuttefilten såom replik och dels så definierar man sig gentemot att snuttefiltsanvändare och förklarar att man genomskådat lögnerna.

Hur behöver man inte förklara. I den här gemenskapen räcker det med att vifta med snuttefilten så växer alla en tum och tänker "Jag tillhör dem som genomskådar pk-elitenSkrattande

Inom sina lika givna som snäva ramarna är det här gänget lika pk som jagsvaga
    Det är jag som avgör vilka syften jag har, och det är också jag och inte du som använder uttrycket pk-elit. Det jag kan hålla med dig om är att jag har genomskådat lögnerna. Det är väl förvisso inte speciellt svårt att genomskåda pk-eliten. Det är ett bra uttryck för att höja abstraktionsnivån en aning från den absoluta botten.

Vilka är personerna i det gäng du pratar om?
  • man och nöjd
    Flash Gordon skrev 2017-06-16 22:44:44 följande:
    Vilken fråga är konstigt ställd?

Den om man vill att ens parti ska prata med SD i frågor där man redan ligger nära varandra och kan tänkas komma fram till något bägge parter kan leva med?
    Ja, den frågan. Kanske inte låter så konstig egentligen, men medge att frågeställningen blir mycket mer intressant om det handlar om en hjärtefråga och denna ställs på sin spets.

Ta frågan om förmögenhetsskatt t.ex. En hjärtefråga för kommunisterna. Skulle Sjöstedt kunna diskutera införandet av förmögenhetsskatt med Åkesson? Eller skulle han nobba sinhjärtefråga bara för att han har Åkesson med sig?
  • man och nöjd
    nihka skrev 2017-06-16 22:47:15 följande:
    Principen är fortfarande densamma. SD är ensamma.
    Senast jag kollade satt 8 partier i riksdagen. Dessutom visar det sig att sd påverkar väldigt många riksdagsbeslut. Så ensamma är de absolut inte.
  • man och nöjd
    KillBill skrev 2017-06-16 22:53:46 följande:
    Ja men på ett helt annat sätt än 2010. Det är därför vi kommer får se antingen en fortsatt rödgrön regering eller en S-mittenregering.
    Hur ska en rödgrön regering kunna existera utan DÖ?
  • man och nöjd
    Flash Gordon skrev 2017-06-16 23:19:47 följande:
    OK, du tänkte så - hur långt är man beredd att kompromissa med "moralen" om man har chansen att få genom sin hjärtefråga.

V och MP tror jag står för långt borta från SD men S och Alliansen har alla redan samarbetat med, eller anpassat sig till, SD för att få genom sina förslag.

Så egentligen är det bara konstigt att det ska vara sådant liv om att prata ihop sig med SD.
    WORD
  • man och nöjd
    nihka skrev 2017-06-16 23:31:44 följande:
    För en del är det väl känsligt vem man diskuterar trafikfrågor med.
    Frågan är om man har i politiken att göra om man vägrar jobba för väljarnas frågor.
  • man och nöjd
    FDFMGA skrev 2017-06-17 11:08:57 följande:
    Det som är pk motsvaras bäst av samhällets normer. 

Integration innebär i så fall att de som kommer hit ska bli pk, anse att man ska göra rätt för sig, tro på eller åtminstone acceptera jämställdhet, anse att religion är en privatsak, anse att demokratin är en förutsättning för ett mänskligt samhälle, etcetera, etcetera.

PK-eliten är då de personer vi väljer som våra företrädare och inget kan vara mer pk än våra grundlagar.
    Nej, nej, nej. Det som är pk motsvaras av framförallt media-elitens normer. De som tror att de kan styra våra tankar.

Folk på stan är inte lika imponerade av dagliga dödsskjutningar.
Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten