KillBill skrev 2017-07-12 15:38:26 följande:
Lägg av, detta handlar inte om att någon värdering. Du kan både vara ursprungsbefolkning och minoritetsfolk och det finns inget motsatsförhållande mellan de två..
Samerna är Europas och Sveriges enda ursrungsbelkning men Samerna är också ett minoritetsfolk i Sverige.
Det finns lagstiftning som ger svenska samer rättigheter i samhället som samerna inte skulle ha om de inte samtidigt var en erkänd minoritetsbefolkning.
Varför skulle man vilja kalla sig för nått mindre?
Låter hur tokigt som helst, statusen de fått i Ursprungsbefolkning verkar inte betyda nått för dig, och nu
kämpar med näbbar och klor och försvara att de ska heta minoritetsbefolkning.
I sig ägnar jag noll tanke på Samer, mer än när jag köper lite renskav för renskavsgryta.
Men kalla dom för nått mindre än vad dom är, det skulle jag aldrig få tanken att göra.
De fått en rättighet genom vända sig till FN, och få statusen Ursprungsbefolkning(jag tänker på här att en del ursprungsbefolkningar har vänts sig till FN, hur stor part just Samer har här, har jag inte koll på just nu).
Jag tänker inte ställa upp på nedgradera Samer till minoritetsfolk, även om detta i folkmun används ibland.
Du verkar inte greppa Ursprungsbefolkning har egna och bättre rättigheter än om man bara är minoritetsfolk.
Du skulle sagt att jag vet de har statusen Ursprungsbefolkning, och det finns inget annat rätt uttryck att beskriva dom som stämmer.
Men att i folkmun så använder man minoritetsfolk, dock då felaktigt.
Dock så väljer du att försvara att de är minoritetsfolk, fast det är fel termologi.
Är det prestige som tar dig till denna punkt?
Men för gå vidare, så är väl detta med kalla dom Ursprungsbefolkning nått som trumfar allt SD säger och försöker med Samerna och klassificeringen av dessa Samer.
Så nått kanske du och andra kan använda till sin fördel i de som har en aversion till SD(om man har en).