Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

Digestive skrev 2019-11-20 17:15:22 följande:
    Nej, det räcker givetvis inte för att klassa ett parti som kristet.

Nej, en kristen värdegrund ger kristdemokratiska partier inte kristna.

Du hittar inte fakta om KD eller den kristdemokratiska ideologin genom att ställa upp ordlekar och intuitivt söka efter slutsatser i grammatiken.

Snacka om att ha en lite udda förhållande till propositionell kunskap.
    Det räcker alldeles utmärkt för mig som inte är särdeles imonerad av hållfastheten för luftslott.

Dessutom så definierade dåvarande ledartrojkan för det kristna partiet KD så sent som sommaren förra året att KD är ett kristet parti och såtillvida unikt i svensk politik.

Nu behöver man ju inte precis vara kristen för att rösta på KD. Partiet serverar ju en rätt skämd politikpyttipanna som säkert kan locka till sig högerpopulister som vill kunna rösta på en SD-light-version.

Däremot lär ju utrymmet vara ganska begränsat för troende av den gamla KD-skolan, alltså personer präglade av tänkesätt där omtanke och förståelse för andra är fundamentalt.

Fan vet vart de ska ta vägen i ett parti där Ebba Busch Thor och Sara Skyttedal anger tonen. Alf Svensson och Göran Hägglund lär ju bita sig i tungan alltsomoftast för att inte säga att man borde driva ut månglarna ur templet
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-11-20 19:08:40 följande:
    Som sagt ett lite udda förhållande till propositionell kunskap.

Citera och hänvisa till källan för det nyfunna påståendet. Annars skulle jag hålla KD:s principprogram något högre än vad någon enskild medlem/representant har sagt.

Nja, KD har gått en väldigt självklar väg framåt förutom när de nyligen skärpte möjligheterna till familjeåterförening.

Jämför med S som inte ens kan kallas för en arbetarrörelse längre och knappt ens för socialdemokrater. Som det går utför när det enda i ens intresse landar i största möjliga omfång på nacken... och när man läxar upp väljarna som inte rullar fram en till köttgrytorna.

Svensk elitism och i dubbel bemärkelse sin bästa form.
    Läs artikeln Padirac länkade till. Den är skriven av Ebba Busch Thor, Lars Adaktusson och mannen vars namn jag alltid glömmer - Jacob Forssmed, tror jag. Alltså inte vilka som helst.

Vad gäller S så är jag benägen att tycka att de kompromissat för mycket för att få till ett någotsånär fungerande regeringsunderlag och naturligtvis finns det inslag av att man söker makt för maktens egen skull. 

Men i den genren ändamålet helgar medlen och målet är makt, där är det kristna högerpartiet KD oöverträffade.
  • FDFMGA
    nihka skrev 2019-11-20 23:55:09 följande:
    Men det visste du väl att EBT och samtliga hennes företrädare är djupt ateistiska
    Tja, hon är ju skolad inom Livets ord och vore jag kristen så skulle jag nog kalla Livets ord för en okristen företeelse - men nu är jag inte kristen så jag klassar även Busch Thor-falangen inom det kristna partiet KD som kristen.

Möjligen att man skulle kunna likna falangisternas maktövertagande som fientligt gentemot de värderingar KD tidigare stod för och att falangisterna även bestod av före detta moderater som dragit slutsatsen att det under Reinfeldt var omöjligt att förändra M i reaktionär riktning men att KD var mer lättbearbetat.
  • FDFMGA
    Kverulant67 skrev 2019-11-21 23:51:29 följande:
    Traditionella? Det blodröda V glömde du visst.....
    Mm, jag har ju mer traditionnela värderingar än du, där du ser blodrött ser jag ljusrött och där du ser blått ser jag smutsbruntGlad
  • FDFMGA
    Kverulant67 skrev 2019-11-22 22:32:13 följande:
    Meddelande

Tja med eran väldigt tveksamma bakrund så förstår jag att du inte vill se något! V stödde Sovjet, kina, Jugoslavien och Kuba bla långt in på 90-talet. S stod för åsiktsregistrering. Fi bakrrund hörrö!
    Ja, V har mycket historiskt skit att stå till svars för, men de sprang åtminstone inte omkring i buskarna och heilade vid den tid SD:s ledare av idag gick med i nynazistiskt parti.

S kan nog leva med att man åsiktsregistrerade kommunister på den tiden det fanns kommunister i Sverige.
  • FDFMGA
    Kverulant67 skrev 2019-11-23 19:02:31 följande:
    Men S har ju mer än halverats senaste åren och har inte lyckats vända på det, lite skillnad det du!
    Hm, S låg på 26 procent i senaste opinionsundersökningen.

Mer än halverats skulle innebära att de låg på över 52 procent för något år sen.

Till och med lågstadiematte är och förblir ett mysterium för många inom nyhögernTomte
  • FDFMGA
    Missermajser skrev 2019-11-23 21:10:25 följande:

Forumets nyhöger kanske kan svara på detta enkla quiz!

https://www.expressen.se/debatt/ar-det-invandrarnas-fel-ulf-kristersson/

Fråga 1:
    Vilka införde det fria skolvalet?
    1. Invandrarna
    X. Lärarna
    2. Liberala och konservativa politiker

Fråga 2:
    Vilka har skapat en nästintill obefintlig statlig bostadspolitik de senaste 20 åren?
    1. Invandrarna
    X. Hemlösa

Fråga 3:
    Vilka försvarade USA och Storbritanniens krig i Irak o Afghanistan 2003 respektive 2001?
    1. Liberala och konservativa politiker
    X. Invandrarna
    2. Irakier och afghaner som flydde under krigen

Fråga 4:
    Vilka tar beslut om att sälja vapen till diktaturer och krigförande länder?
    1. Kurdiska flyktingar
    X. Invandrarna
    2. Socialdemokratiska, liberala och konservativa politiker

Fråga 5:
    Vilka har sänkt skatterna markant de senaste 20 åren?
    1. Arbetslösa
    X. Invandrarna

Fråga 6:
    Vilka har privatiserat välfärden och sålt ut stora delar av allmännyttan?
    X. Undersköterskor
    2. Invandrarna

Fråga 7:
    Vilka har tagit beslut som exploaterar fattiga länders naturtillgångar?
    1. Somaliska flyktingar
    X. Invandrarna

Fråga 8:
    Vilka har tagit beslut som ökar det extrema klimathot vi står inför?
    1. Klimatflyktingar
    X. Invandrarna

Fråga 9:
    Vilka har spelat roulette med våra pensionspengar i en nästintill oreglerad marknad?
    1. Pensionärerna
    X. Invandrarna

Fråga 10:
    Vilka använde skattemedel för att betala banker när de var med och skapade en av de största finanskriserna i modern tid (2008)?
    1. Invandrarna
    X. Liberala och konservativa politiker
    2. Banktjänstemän

Fråga 11:
    Vilka har inte erkänt att vi har ett stort problem med barnfattigdom och hemlöshet i Sverige?
    1. Invandrarna
    X. Fattiga barnfamiljer

Svaren kommer att bli av det kränkta slaget - att allt annat än att våra samhällsproblem är sossarnas och invandringens fel är en förolämpning mot nyliberalismen.
  • FDFMGA
    Missermajser skrev 2019-11-23 21:10:25 följande:

Forumets nyhöger kanske kan svara på detta enkla quiz!

https://www.expressen.se/debatt/ar-det-invandrarnas-fel-ulf-kristersson/

Fråga 1:
    Vilka införde det fria skolvalet?
    1. Invandrarna
    X. Lärarna

Fråga 2:
    Vilka har skapat en nästintill obefintlig statlig bostadspolitik de senaste 20 åren?
    1. Invandrarna
    X. Hemlösa

Fråga 3:
    Vilka försvarade USA och Storbritanniens krig i Irak o Afghanistan 2003 respektive 2001?
    X. Invandrarna
    2. Irakier och afghaner som flydde under krigen

Fråga 4:
    Vilka tar beslut om att sälja vapen till diktaturer och krigförande länder?
    1. Kurdiska flyktingar
    X. Invandrarna

Fråga 5:
    Vilka har sänkt skatterna markant de senaste 20 åren?
    1. Arbetslösa
    X. Invandrarna

Fråga 6:
    Vilka har privatiserat välfärden och sålt ut stora delar av allmännyttan?
    X. Undersköterskor
    2. Invandrarna

Fråga 7:
    Vilka har tagit beslut som exploaterar fattiga länders naturtillgångar?
    1. Somaliska flyktingar
    X. Invandrarna

Fråga 8:
    Vilka har tagit beslut som ökar det extrema klimathot vi står inför?
    1. Klimatflyktingar
    X. Invandrarna

Fråga 9:
    Vilka har spelat roulette med våra pensionspengar i en nästintill oreglerad marknad?
    1. Pensionärerna
    X. Invandrarna

Fråga 10:
    Vilka använde skattemedel för att betala banker när de var med och skapade en av de största finanskriserna i modern tid (2008)?
    1. Invandrarna
    X. Liberala och konservativa politiker
    2. Banktjänstemän

Fråga 11:
    Vilka har inte erkänt att vi har ett stort problem med barnfattigdom och hemlöshet i Sverige?
    1. Invandrarna
    X. Fattiga barnfamiljer

Tycker den här artikeln spinner vidare på quizet - men skruvar till det så att det hamnar i avdelningen för politiska paradoxer.

https://www.svd.se/stefan-lofven--den-siste-nyliberalen
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2019-11-25 11:27:29 följande:

Moderaterna, KD och den övriga delen av den blågröna regimen fortsätter med massuppsägningar av sjukvårdspersonal i stockholmsområdet. Hur länge ska detta vansinne få pågå?

https://www.dn.se/sthlm/danderyds-sjukhus-varslar-100-anstallda/

https://www.dn.se/sthlm/storvarsel-pa-sodersjukhuset-100-anstallda-ska-bort/

https://www.dn.se/sthlm/karolinska-universitetssjukhuset-varslar-600/

Det gör att mitt förtroende för MP sjunker ännu ett snäpp.

Hur är det ens möjligt att de går med på ett experiment som kommer att innebära ytterligare några steg på vägen mot en förstklassig sjukvård för oss som har privata sjukvårdsförsäkringar, vilket jag utgår från att politikerna i Region Stockholm har, och en tredje klassens sjukvård för övriga.
Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten