Inlägg från: man och nöjd |Visa alla inlägg
  • man och nöjd

Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

FDFMGA skrev 2017-06-06 13:02:34 följande:
    Vi har ju ett samarbete mellan M och SD numer. Det har inneburit att många moderata väljare numer är före detta moderata väljare.

Det är väl bra att vi väljare får möjlighet att ta ställning till samarbetet - antingen genom att rösta på M eller SD eller också genom att rösta på något annat parti, om man nu anser att frågan är så viktig att den påverkar vilket parti man röstar på.

Kallas för demokrati - det där med att man själv bestämmer vad man röstar på.
    1. Vad består detta samarbete i? Fakta tack
    2. Bevisa att det påstådda samarbetet är orsaken till M's tapp i opinionen. I mina kretsar har många lämnat M p.g.a DÖ-politiken.

Intressant att du tar upp demokrati-aspekten. Alliansen har närsomhelst under denna mandat-period kunnat fälla regeringen. Men man har istället valt att lägga sig platt, och därmed agerat stödpartier till vänster-regeringen. Många väljare känner sig svikna, klart att de letar alternativ.
  • man och nöjd
    nihka skrev 2017-06-06 13:41:58 följande:
    Ingen har lagt ner sin egen politik. En stor och viktig del av de övriga riksdagspartierna politik är att motarbeta främlingsfientlighet, rasism, kvinnofientlighet, islamofobi och homofobi. Därför kan man inte samarbeta med ett parti som SD.
    Om demokratin ska fungera måste alla partier göra vad de kan för att få igenom sin politik. Den som inte röstar för sin egen politik för att man är rädd att nån man inte gillar ska hålla med, begår en våldtäkt på demokratin.

Bakom varje riksdagsledamot finns väljare som röstat för en specifik politik. Väljarna accepterar naturligtvis inte att deras represantanter lägger sig platt. Nån måtta får det väl ändå vara.

• man och nöjd
    nihka skrev 2017-06-06 13:27:30 följande:
    Så du anser att du håller dig till statsvetarna. Hahahahaha! OK:

Och nu var ju ditt sista påstående fel eftersom statsvetarna enligt undersökarna själva hamnade i mittengruppen. Alltså inte högergruppen och inte vänstergruppen utan mittengruppen.
    Får man inte ens nämna att det finns företagsekonomer?
  • man och nöjd
    nihka skrev 2017-06-06 16:02:29 följande:
    Jag vet inte om det saknas förutsättningar att ta till dig information eller om det är ett spel du kör med.
    Posta en anka till och anmäl mig vettja.

• man och nöjd
    nihka skrev 2017-06-06 17:48:18 följande:
    Enligt AKB skulle hon bl a samarbeta med SD i sådant som vissa trafikfrågor. Blev det inget? De stod kanske allt för långt ifrån varandra även i dessa frågor.

Det finns naturligtvis inga bevis för att något som händer i direkt anslutning till något har något med det hela att göra, men det är väl rimligt att anta att det har det. Om jag utgår från mig själv så har DÖ inget att göra med varför jag inte kommer att rösta på moderaterna i nästa val utan det handlar om det planerade samarbetet med SD.
    Skulle M rasa till 18% p.g.a samarbete i vissa trafikfrågor?

I frånvaro av bevis återstår då ett antagande från ett random FL-nick.

Enligt Dagens Industri tar AKB tillbaka sina planer på SD-samarbete. Min gissning är att du inte kommer rösta på sd iallafall.
  • man och nöjd
    nihka skrev 2017-06-06 17:53:55 följande:
    Har du kallat dig Gert tidigare på FL?

Men alla röstar ju för sin politik. Det är bara SD som vill att alla ska rösta på deras politik isf sin egen. Det är inte våldtäkt på demokratin att ta avstånd från SD. Man vill ju inte ha in dem och deras sunkiga assimileringspolitik. Att det ska vara så fenomenalt svårt att fatta.
    Blir jag avstängd om jag frågar ifall du kallat dig "realistkuken" på FL? Antar att du får fråga vad du vill, men inte andra.

Nej, Alliansen lägger medvetet sina budgetar så att de inte kan vinna. Det är att motarbeta sin egen politik. Det är respektlöst mot väljarna som röstat på en Allians. Det är våldtäkt på demokratin att kritisera vänsterns budget och sen släppa igenom den.

Vänstern använde sig t.ex av sd's stöd för att höja skatten för medelinkomsttagare. Tillsammans bröt sd och vänsterkartell ut detta ur budgeten. Ledde detta till sunkig assimileringspolitik.

• man och nöjd
    nihka skrev 2017-06-06 18:02:35 följande:
    Klart man får. Men det är ju du som klagar på att jag tog upp dem när det var du som började.

Jag har ju inte diskuterat dem utan bara talat om att resultatet bestod av att man delade in alla utbildningar man undersökte i en av tre grupper: höger mitten och vänster och att statsvetarna hamnade i mitten.
    Det där är ju rent trams. Jag har inte klagat på att du tagit upp något. Och jag har absolut inte tagit upp några företagsekonomer i nåt annat syfte än att avskilja dem från diskusionen.

I övrigt: Gäsp.

• man och nöjd
    FDFMGA skrev 2017-06-06 19:14:34 följande:
    Det vet jag inte, men Anna Kinberg Batra har som du kanske känner till öppnat för samarbete med SD, vilket orsakat en schism inom den forna alliansen. Åkesson har vidare förklarat att SD kommer att ge sitt stöd till Batra som statsminister om han anser att den politik hon då för tar hänsyn till SD:s krav. Hans lite infantila metod för att komma runt det där med direkta samtal är att man kan samtala via talmannen eller vis media. 

Jag tror att du missförstått vad fakta är - de enda fakta jag har är det som Kinberg Batra och Åkesson sagt vilket jag anser vara en avsiktsförklaring. Nu kommer aldrig den bruna drömmen att förverkligas, men det inte svårt att gissa att brunhögerns samarbete skulle innebära en brunblå politik.

Självklart går det inte att bevisa att samarbetsförklaringen som direkt följdes av ett kraftigt opinionstapp för M har ett inbördes samband, för mig räcker det med att opinionsinstituten är samstämmiga att att de som flytt den brunblå röran gått till C eller till soffan. Jag vet inte om något institut frågat om orsaken till att man lämnar M, och bryr mig inte heller efetrsom orsaken är tydlig nog enligt min uppfattning.

Nja, jag anser att det är viktigt för demokratin att vi kan lita på våra politiker. Samtliga partier var närmast övertydliga inför valet 2014 om att samarbete med SD var uteslutet. Samtliga partier står fast vid det löftet förutom moderaterna där Hanif Balianerna tagit över. Jag förstår att många väljare känner sig svikna. Först svek M genom att åsidosätta decemberöverenskommelsen och sen svek de genom att öppna för samarbete med SD.
    Du vet inte vad samarbetet består i, men du "vet" att det okända samarbetet orsakat ett "jätteras" för M.

Jag tror mer på DÖ-effekten. M's ras startade redan 2010. Då 30%. Nu 18%. Beror knappast på ett icke-samarbete med SD.

Nåväl. AKB utesluter idag samarbete med SD. Om dina teorier stämmer komme M nu att öka med 10% ??
  • man och nöjd
    nihka skrev 2017-06-06 21:52:06 följande:
    Har du kallat dig Gert tidigare på FL? Ja eller nej?

Avstängd kan man väl bara bli om man bryter mot forumreglerna.

Nej, Alliansen läger inte medvetet sina budgetar så att de inte kan vinna. Var i all världen har du fått det ifrån?

Om SD vill rösta på Vs förslag är de naturligtvis välkomna att göra det.

SD står bakom en sunkig assimileringsolitik, ja Ensamma och utan stöd från något annat riksdagsparti.
    Har inte kallart mig Gertrud.

Alliansen gick till val som Allians, men lägger nu sina budgetar som separata partier för att säkerställa att man inte ska kunna vinna.

Även v har en hel del sunkig politik, men det hindrar inte ett samarbete med s.

sd samarbetade med röran för att få igenom en skattehöjning för 4 år sedan....det slutar kanske med en silverskål?

• man och nöjd
    nihka skrev 2017-06-07 02:23:05 följande:
    Inte det?

Är undersökningsresultaten "Gäsp"? Men det var du som tog upp undersökningen som visade att statsvetarna hamnade i mitten. 
    Återigen, jag har inte klagat på att du tar upp något, jag har bara konstaterat att du glatt blandar in alternativ fakta för att sedan skylla detta tillkortakommande på andra.
Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten