Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

Kverulant67 skrev 2019-11-23 19:02:31 följande:
    Visst hade vi en rejäl topp i det valet, förmodligen pga ett grymt bra jobb i regeringen under tidigare period!
    Men S har ju mer än halverats senaste åren och har inte lyckats vända på det, lite skillnad det du!
    Skulle 1940 höra till de senaste åren? Typiskt SD-kramare med dessa lögner och överdrifter.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Padirac skrev 2019-11-24 12:23:09 följande:

Orsakerna varierar men ett vanligt svar från landets kommuner är att det demografiska trycket ökar med fler äldre och fler barn i förskola och skola. ?Den arbetsföra befolkningen betalar för lite skatt för att bära kostnaderna för yngre och äldre och regeringen skjuter inte till tillräckligt för att täcka gapet?, konstaterar Helsingborg i sitt svar. Helsingborg planerar dock inte att höja skatten.

Visst är det så och man har vetat om det i decennier. Demografiska prognoser är inte raketforskning. Om det föds 120 000 barn ett år så vet man att det i runda slängar kommer behövas så många platser på förskolan 6 år senare och att det blir också i runda slängar blir så många fler pensioner 60 år senare. Sedan är det bara att räkna efter om de som jobbar kommer att klara av att försörja de som inte jobbar.

När Sveriges demografi ser ut som en tunna med midjebälte blir det besparingar. 
  • nihka
    kalmarpiraten skrev 2019-12-01 18:09:50 följande:

Problemet som både M och KD är att de inte har kunnat samarbeta med SD. Nu ser vi svenska folkets reaktion när SD troligen har blivit Sveriges största parti och större lär de väl bli om S och övriga vänstern blundar för all ökad kriminalitet som massinvandringen av muslimer (araber och afrikaner) har drabbat Sverige. Samtidigt som Sveriges välfärd håller på att raseras på bekostnad av att vi måste försörja bortåt EN MILJON sk flyktingar.

Samidigt borde C och L få sig en rejäl käftsmäll (inte fysiskt utan rent moraliskt) för att de lämnade alliansen och började samarbeta och liera sig med vänstern.

På vilket sätt är det ett problem att två riksdagspartier inte vill samarbeta med ett annat? Det är väl så demokrati fungerar att alla får välja själva vilka de vill och inte vill samarbeta med.

På vilket sätt är de 22,6 % som i nuläget säger att de skulle rösta på SD "svenska folket", Det finns 77,4 % till. De har reagerat genom att INTE lägga sin röst på SD.

Sedan blundar ingen för kriminalitet men det är det ju enbart SD som gör kopplingen kriminalitet och invandring av araber och afrikaner och exakt ingen påstår att Sverige försörjer bortemot en miljon flyktingar.

Samtidigt ökar både C och L något så på vilket sätt skulle det vara en "rejäl käftsmäll"?

KD rasar. Nästan hela SDs ökning är KDs fall. Det är tydligt att partierna kannibaliserar på varandra.

Fast EBT är populärare än både sitt eget parti och Åkesson. Hon kanske skulle leda SD istället?
  • nihka
    Rataxes skrev 2019-12-04 10:23:01 följande:
    Det återstår att se. Poängen var annars att båda har problematiskt förflutet och även en del nuvarande smutsigt och borde rimligen behandlas likadant.
    Nej, poängen är att SD vill bli behandlade som V men utan att ta tag i sin skit.
  • nihka
    Kverulant67 skrev 2019-12-04 12:54:17 följande:
    Bara 29% säger nej....
    Kan det vara C+MP+V samt delar av S då?
    Håll i hatten. Det handlar inte om att att 61% vill ha ett samarbete med SD. Så var inte frågan ställd, men ofta tolkad så av SD och SDare.

Frågan löd: Tycker du att partierna ska samarbeta med Sverigedemokraterna i frågor där man tycker lika?

Men i hur många frågor tycker man lika? Inget annat parti vill ha SDs sunkiga assimileringspolitik så samtliga frågor gällande integration faller bort och det är kanske hälften av SDs agenda och den grund resten av deras migrationspolitik vilar på. Inte heller vill något annat parti kriminalisera barn i för sådant som att deras föräldrar inte har uppehållstillstånd. Ingen annan vill ta bort modersmålsundervisning i skolan eller låsa in "bråkiga barn" på statliga internatskolor. The list goes on.

Kanske vill man båda bygga tak över cykelställen i centrum. Ja, men då så. Då är det bara att köra på med samarbetet. Inte ska man låta bli att bygga taken bara för att SD också vill det. Fast man får lägga till en klausul om att taken är till för alla, även invandrare med tanke på hur SD vill utesluta vissa grupper från att nyttja våra bibliotek.

https://www.expressen.se/nyheter/valjarnas-dom-ratt-att-samarbeta-med-sd/

http://biblioteksbladet.se/sd-utred-boklan-endast-till-medborgare/
  • nihka
    Kverulant67 skrev 2019-12-04 14:47:30 följande:
    Det finns många som gärna vil ha tydligare krav för integrationen som SD står för
    Det är väl i princip bara MP som ställer sej helt emot.
    Det är ju bara att titta på hur S ändrat sej i frågan det senaste 3 åren....
    Fel. SD vill inte ha någon integration överhuvudtaget. Partiets ideologiska grund och principprogrammet tar avstånd från integration. Alltså kan man inte samarbeta med SD om någon integration.

S har inte ändrat i frågan om integration och inget annat parti heller. Alla partier utom SD står för integrationspolitik.
  • nihka
    FDFMGA skrev 2019-12-04 15:12:16 följande:
    Haha, inte nu längre - det bruna blocket håller på att formera sig.

Ganska skönt, tycker jag - i och med att det sedan länge har funnits ett informellt brunt block.
    Jaja. Det var den 3 december och idag är den 4 december. Är inte ett dugg förvånad.
  • nihka
    FDFMGA skrev 2019-12-04 15:12:16 följande:
    Ganska skönt, tycker jag - i och med att det sedan länge har funnits ett informellt brunt block.
    Känns inte det minsta skönt. Bara sorgligt, men på den ljusa sidan kommer SD i så fall att tappa mot M. Fast de brunvänliga väljarna kunde gärna stanna i SD tycker jag.
  • nihka
    FDFMGA skrev 2019-12-04 15:39:27 följande:
    Vaför tror du att SD kommer att tappa mot M?

Är inte originalet nästan alltid att föredra framför kopian och är inte Jimmie en skickligare partiledare än Ulf?
    För att SD vuxit pga ett missnöje som delvis är ett missnöje mot M som blev för liberalt. När de konservativa moderater som inte delar SDs rasistiska syn, men ändå vill tillbaka till mer konservativa värden inte längre kände sig hemma i M rörde sig många till KD/SD. De mer liberala väljarna, dit jag räknar mig själv, har redan rört på sig åt andra hållet. Om M placerar sig närmare SD kan de mer konservativa väljarna återvända till M.

Åkesson är bara en skicklig ledare för SD. Han skulle framstå som mesig i ett mindre kontroversiellt parti. Hans image är beroende av att vara gullgosse bland bad boys. 

Kristersson däremot, trots bagage, skulle kunna vara ledare för fler partier. Han är en mer komplett ledare och har en bredare kompetens. Åkesson var ju inget före SD och kommer inte att vara något utan SD.
Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten