Inlägg från: Linnnn |Visa alla inlägg
  • Linnnn

Gravid Bf Oktober 2017

felicityporter skrev 2017-08-10 11:12:53 följande:

Jag går in i vecka 32 och vägde 41 kg vid inskrivning (var i vecka 11 då tror jag, vägde 39 drygt med kläder och skor när jag plussade) och nu har jag gått upp till 54 kg vid senaste besöket ca 2 veckor sedan och har säkert gått upp nåt kilo till och börjar nojja ordentligt nu. Jag har nästan alltid sett anorektisk ut trots att jag alltid ätit ordentligt och inte ätit särskilt mycket mer under graviditeten bortsett från att min graviditetscraving varit chilli cheese som jag ätit ganska ofta.

Kommer jag gå upp 10 kg eller mer tills förlossningen blir jag väldigt ledsen. Är det här verkligen en normal viktuppgång? :(

Om man väger lite från start behöver man gå upp mer i vikt än om man redan har några extrakilon. Efter min första graviditet rasade jag i vikt och låg på 7 kg under startvikt ett halvår efter förlossningen. Det var inte roligt , så jag tror inte att du ska oroa dig så mycket för några extrakilon om du normalt är väldigt smal.
  • Linnnn
    Linnnn skrev 2017-08-10 18:42:01 följande:

Om man väger lite från start behöver man gå upp mer i vikt än om man redan har några extrakilon. Efter min första graviditet rasade jag i vikt och låg på 7 kg under startvikt ett halvår efter förlossningen. Det var inte roligt , så jag tror inte att du ska oroa dig så mycket för några extrakilon om du normalt är väldigt smal.

Jag menar förstås 7 kg mindre än innan jag blev gravid och inte att jag tappade 7 kg på ett halvår för då vore det inte mycket till ras
  • Linnnn
    LitenBlomma skrev 2017-08-10 19:20:26 följande:

Bra skrivet.

På min inskrivning fick jag en lapp med rekommenderad viktuppgång och så tog hon en överstrykningspenna för att markera vart jag skulle ligga. Usch, det kändes inte alls bekvämt. Vare sig man kämpar med under eller övervikt så tycker jag inte om att det är antal kilon som räknas.

En del kan inte gå upp hur hårt de än kämpar och en del svullnar upp av vatten.

Vad konstigt. Det skulle jag inte heller känna mig bekväm med. Ingen av mina bm har någonsin pratat om vikt utan bara noterat vad jag väger. Men jag har ju min mamma som sköter det där med viktnojan så bra... Min chef har faktiskt också frågat flera gånger hur det går med träning och viktuppgång nu när jag är gravid. Som att han skulle ha något med det att göra?!
  • Linnnn
    lisohl skrev 2017-08-10 23:21:25 följande:

Som någon annan skrev har det ju med riktlinjer från Socialstyrelsen att göra. Samsovning sägs öka risken för PSD. Vi hade sonen i ett babynest mellan oss de första 6 v, sen hade han vuxit ur babynestet och fick sova i spjälsäng. Ingen annan kan ju bestämma hur var och en ska göra med sitt barn, samtidigt finns ju riktlinjer av en anledning. I slutändan måste vi var och en bestämma vad som funkar bäst för vår familj.

Ja, jag tänker att jag kommer att försöka följa riktlinjerna vad gäller sovläge, kudde osv, men tyvärr vet jag att jag inte kommer att orka ha bebisen i egen säng i början. Kanske blir det ett babynest, men av erfarenhet vet jag att jag kommer att somna ifrån det hela...
  • Linnnn

Förstår att du är orolig FiaW! Du får känna efter hur det känns i helgen. Du har ju faktiskt möjlighet att sjukskriva dig själv i upp till en vecka om det inte är möjligt att gå till jobbet. Bra att du ska på ny kontroll på onsdag!

• Linnnn
    becka1989 skrev 2017-08-12 21:41:50 följande:

V 32 idag :) känner att hela kroppen börjar tycka att det är tungt nu, har ont i ryggen,benen,förvärkar.

Var på tillväxtultraljud i onsdags lillebror var -6% vägde omkring 1522g skulle väga omkring 1629g då

Så är inte så tillväxthämad men ska göra ett till den 22 september för att kolla så allt ser bra ut :)

Det låter ju som att vikten är perfekt då! 6 % känns som att det kan vara naturlig variation/inom feltoleransen för vad man kan mäta. Skönt att få komma dit igen ändå.
  • Linnnn

Vilka härliga magar Glad81 och BFoktober2017! Efter alla kommentarer om storleken på min mage nu när jag kom åter till jobbet känns det skönt att min mage verkar ha helt rätt i storlek jämfört med era

• Linnnn
    BFoktober2017 skrev 2017-08-11 10:41:03 följande:

Kul att tråden är aktiv.. hinner inte med att läsa allt :)

Många fina namn.

Det där med att samsova, det har jag gjort med mina barn. När dom vaknat o legat i sin säng tar jag upp o ammar liggandes i sängen o sen somnar vi om. Tanken är väl att jag kommer fortsätta göra så denna gång. Mitt stora problem är just nu min son som ligger i sängen.

Jag har inte fått hormonranden, men haft i mina tidigare gradviteter. Och då har dom kommit i början.

Va hos bm i onsdags, SF 30 cm, växt 5 cm sen sist, allat annat bra. Lite lågt järnvärde. Så 1 tabl varje dag. En sak hon berättade är att om man tar en järntabl ihop med Yoggi så slår järnet ut och har ingen effekt. Bästa är att ta på kvällen.

Har gått upp 2kg till, väger lika mycket nu som med min dotter i v 40 haha. Fast det är inget som bekommer mig. Vet att det beror på att jag inte är lika aktiv längre. Bara bebis o jag mår bra.

På måndag är det dags för jobb igen, så då börjar nedräkningen, 8 arbetsdagar till graviditetspenning :)

Jag väger också lika mycket nu som jag gjorde med mina andra två vid sista bm-besöket. + 9 kg, så det beror nog mest på högre startvikt.

Jag kämpar också på med järnvärdet. Hoppas få upp det lite till inför förlossningen.

Det låter väldigt skönt att komma tillbaka för att bara jobba i 8 dagar. Jag förstår att du räknar ner.
  • Linnnn
    lisohl skrev 2017-08-13 11:10:24 följande:

Jag äter vitaminerna Gravid från Apoteket och på burken står det att de med fördel kan ätas även under amningsperioden. Jag skulle ha köpt en burk till om jag var du. Även om det blir så att man av någon anledning inte ammar så tror jag att det är bra att äta hela graviditeten ut (min bm frågar mig varje gång om jag fortfarande äter).

Jag har aldrig varit med om att bm frågat om annat än folsyra i början också järn förstås. Rekommenderar de verkligen vitamintillskott (om man inte t ex är vegetarian och behöver b12 el likn)?
  • Linnnn
    Trolltrio skrev 2017-08-13 09:47:13 följande:

Med sf mått 34 i v 31+ finns det ingen som tror på att det bara är en bebis där inne, eller att det är två månader kvar. Tänk att alla andra vet bäst om min mage?!

Jag räknar ner nu, fast inte som alla andra. Bara två vul kvar! Har gått varannan vecka sedan V24 för att mäta tappen, och sista görs i v 34+, efter det får det bli som det blir.

Håller tummarna för att bebisen stannar kvar minst så länge då! Det är inte klokt att en mage kan ge så mycket kommentarer. Jag tycker också att frågan om det bara är en bebis är ovanligt tröttsam. Jo, jag har varit på ul och nej, de har inte missat en bebis (men kanske elefantungen som jag också har i magen)...
Svar på tråden Gravid Bf Oktober 2017