Inlägg från: lisohl |Visa alla inlägg
  • lisohl

Gravid Bf Oktober 2017

Hej! Vad kul att få hänga här med er! Plussade i söndags och gick in i v 6 idag. Bf beräknat till 30/10. Än så länge har jag molvärk, ömma bröst och illamående (inte så att jag spyr dock). Kommer absolut att vilja vara med i en fb-grupp längre fram. Vi kommer nog snart börja berätta för våra närmaste. Med första barnet berättade vi för mina föräldrar i v 7 och sen rullade det på så v 12 visste alla.

• lisohl

Ringde mvc idag och tydligen har man bara ett möte tidigt i graviditeten som omföderska (med första hade vi två). Vi har fått tid 24 april, alltså det är ju en halv evighet dit, haha! Så mest troligt blir första mötet när jag är i v 12 och sen inget mer förrän rul. Tycker det hela känns mer verkligt när man får träffa barnmorskan, särskilt eftersom man inte känner nåt inifrån magen så här tidigt.

• lisohl
    BFoktober2017 skrev 2017-03-01 19:33:21 följande:
    Så sent. Själv ska jag till bm nästa vecka och då är jag i v 6. Fast jag har bara gått på ett inskrivningsamtal. Väntar mitt tredje nu

Ska du göra kub ul?
    Kommer inte göra kub-testet och därmed får vi ju inget ul heller så tidigt. Ska du göra det?
  • lisohl
    BFoktober2017 skrev 2017-03-02 16:31:50 följande:
    Vi kommer göra det. Känns skönt att få se den innan det andra ul. Har gjort det mina andra barn oxå.

Varför kommer ni inte att göra kub?
    Vi kommer inte göra det för vi vet inte vad vi skulle göra med resultatet. Vill inte gå runt och oroa mig över ett "dåligt" resultat om sen bebisen visar sig vara fullt friskt.
  • lisohl
    Noomi85 skrev 2017-03-03 07:52:13 följande:
    Känner igen det där! Är också i v 10 och jag har stora tröjor på mig för att jag själv tycker det syns så mycket och vissa byxor börjar redan kännas lite väl trånga...
    Jag tycker inte det syns, däremot känns jeans väldigt obekvämt redan och det känns liiite tidigt att börja med gravidbyxor i v 6, haha!
  • lisohl
    Ignoramus skrev 2017-03-06 10:30:15 följande:

Haha, jag ser snarare graviditeten som ett nödvändigt ont inför det som komma skall. Känns helt onaturligt med någonting som växer inuti kroppen, vill inte ens tänka på förlossningen för allt, allt, allt med den känns helt vidrigt, osv osv. Så just nu känns det bara väldigt jobbigt att berätta för familj och vänner eftersom jag inte på något plan kan dela deras glädje kring just graviditeten. Ser redan nu min reaktion när vi berättar och de blir glada (första barnbarnet för alla fyra): "jaja det räcker nu, sluta, det är bara hemskt, fira kan vi göra när allt är över!"

Har alltid haft en rätt stor privat sfär och är tom obekväm med att kramas många gånger, så blotta tanken på att någon (inkl föräldrar och svärföräldrar som jag redan nu kan säga ain't gonna happen, barnmorska etc etc) ska hålla på och klämma på magen = uuuöööhh. Bevisligen inte så stor att jag inte glatt kan fläka ut det här inför ett gäng totala främlingar, iofs, men. :) Någon därute som känner igen sig?

Det här är första gången för mig och jag har alltså väntat rätt länge just pga ovanstående anledning. Nu till min fråga: fastän jag är en liten tjockis även utan barn så lever jag ett rätt aktivt liv med min hund. Vill SM-satsa i ett par grenar vilket kräver en hel del kondition + tid. Inledde graviditeten med att åka på influensan, så visst försvinner lite flås iom det men DET ÄR HELT SJUKT så lite jag orkar nu, flera veckor senare. Hade ändå tränat mycket i vinter och även varit ute och sprungit en del, men nu känns det helt otänkbart. Och då är jag ändå bara i v6 + några dagar.

Är redan lite stressad över att sista tiden av graviditeten + första tiden efter förlossningen kommer innebära väldigt lite hundträning, men jag hade ju tänkt köra på för fullt framtill dess. Det känns ju hopplöst nu om man redan segnar ner svimfärdig efter ett lopp eller två. Kommer tröttheten ge med sig eller är det såhär from nu? Och ni som redan fött barn, hur snart kunde ni springa igen?

Känner verkligen igen mig gällande tröttheten. Under min första graviditet släppte tröttheten i ungefär v 10, så det finns hopp. :)
  • lisohl
    Malin 845 skrev 2017-03-08 19:32:15 följande:

Är i vecka 7 (6+1) nu, och tröttheten har gjort att jag känner mig som en klubbad säl.
    Sover ganska dåligt på nätterna (förmodligen då jag somnar i soffan kl 19) men på dagarna är jag supertrött efter kl 13.
    Någon mer som är supertrött?
    Illamående har jag av vissa dofter, som sambons parfym, fisk och annan mat.

Var för övrigt på Hälsosamtal igår och träffade den gulligaste barnmorskan jag träffat :) känner stort förtroende till henne och hon lugnade ner min rädsla.

Jag är också 6+1 idag! Jag är också jättetrött. Till viss del beror det nog på att vår 2-åring inte sover så värst bra på nätterna för tillfället. Förra graviditeten försvann den förlamande tröttheten i v 10 så jag försöker bara hålla ut.

Jag känner också av illamående men kan inte koppla det till nån särskild doft eller mat.

Va härligt att du verkar ha fått en bra barnmorska, det är viktigt! :)
  • lisohl
    Malin 845 skrev 2017-03-08 21:40:46 följande:
    För din del kan det ju bero på ditt barn dom inte sover så bra, i kombo med graviditeten!
    Hoppas verkligen det avtar snart! Är så trött jämt, och sov i 2 timmar efter jobbet. Är nu lika trött igen :P

Höll på att kräkas i morse när jag öppnade kylen, vart dålig mat där inne som sambon inte alls kände av :P har näsa som en blodhund, haha.
    Får du tidigt vul? Ska få se vårt pyre nästa torsdag :)
    Nej får inget vul. Då det är andra barnet har vi inskrivning/hälsosamtal först i v 12 och sen får vi vackert vänta till v 18-20 för rul.

Åh så mysigt!
  • lisohl

Usch och fy! Igår åt vi leverbiff till middag och idag kommer jag på att man ju inte ska äta det pga ökad risk för missbildning och missfall. Eftersom att det inte går göra ogjort försöker jag intala mig själv att en gång är ingen gång, men det går inget vidare. Om jag får missfall eller man på rul ser någon missbildning kommer jag garanterat att klandra mig själv. Ville bara få ur mig det.

• lisohl
    Ejin skrev 2017-03-09 12:12:59 följande:

Jag åt vaccumpackad kallrökt Lax idag. Enl lvm kan man äta de om de är nyförpackat o den gick ut den 26/3 så de kändes som den var ganska nyförpackad men nu fick jag ångest. Läste sen att kallrökt o gravad lax är en vanligaste källan till smitta av listeria... fan varför skriver de inte bara att man ska undvika den... nu är jag sjukt nojjig givetvis .

Känner verkligen igen mig i med du skriver. Går varken göra ogjort eller sluta noja över det. <3
Svar på tråden Gravid Bf Oktober 2017