Inlägg från: Dumbledore |Visa alla inlägg
  • Dumbledore

8 månader buss/taxi utomlands

Bilbarnstol, för jösse namn! Hur kan du ens tänka tanken på sele och i famnen?! Om hon inte är så lång eller tung får hon säkert plats i ett babyskydd, lätt att bära, lätt att montera. Och säkert.

I famnen, herregud!

• Dumbledore
    liinaae skrev 2017-01-27 16:58:22 följande:

Ursäkta?????????? Hur är det en sjuk fråga, jag borde på gå kurs?! Orsak varför jag frågade är för att jag läst på många ställen att dom har barnen i famn eller sele, annars hade jag aldrig ens tänkt det. Helst skulle jag vilja ha bilstolen med, såklart, men jag har aldrig hört eller sett någon ha det. Första gången jag reser med mitt barn o troligtvis åker vi bara 2gånger med taxi/buss under resan.

Och när man är utomlands är risken för bilolycka mindre tänker du då? Skulle du åka på det sättet i Sverige också? Med din bebis i famnen?
  • Dumbledore
    liinaae skrev 2017-01-27 17:41:03 följande:

Nä jag vill verkligen inte åka med bebis i famnen, nu tittade jag på vårt flygbolag o där får man inte ta med babyskydd. Vi har redan bokat bussen från flygplatsen till hotellet, så vad göra nu?

Incheckat får du väl ta med dig typ vad du vill? Annars får du väl höra med charterbolaget hur ni kan göra, eller avboka och ta taxi med bilstol i stället?
  • Dumbledore
    Ruter skrev 2017-01-27 17:54:59 följande:

När vi varit på charter med våra barn har vi alltid köpt till busstransfer och då har barnet när dom va så små som 8 månader suttit i vårat knä, taxi har vi dock aldrig åkt då.Och hur menar du att man ska åka buss då? Eller har du alltid med dig bilbarnstol när du åker buss i Sverige?

Jag åker väldigt sällan buss med så små barn. Men gör jag det sitter barnet fastspänt i vagnen, som sitter fastspänd i bussen. Det är inte optimalt, men bra mycket bättre än att sitta med bebisen i famnen eller i bärsele. I en krock mosar man barnet med sin egen kropp, med nästan garanterat dödlig utgång för bebisen. Men det kanske vissa tycker är okej. Åker man utomlands med barn får man väl för fasen se till att ungen kan åka säkert, en bebis får som sagt oftast plats i babyskyddet fortfarande.
  • Dumbledore
    Ruter skrev 2017-01-27 19:19:10 följande:

Och hur ofta hör man om bussolycker med dödlig utgång för barn kontra barn som dör i trafikolyckor med bil. Typ aldrig därav borde det ju vara säkrare att åka buss rent statistiskt sett.

Det är väldigt väldigt få barn som dör i bilolyckor, så länge de sitter i skyddande bilstolar. Men statistik är inte allt. Det kan finnas statistik på att få barn drunknar vid båtolyckor, det betyder inte att man kan skita i flytvästen. Eller få barn dör av nikotinförgiftning, jag låter inte mitt barn äta cigaretter för det.

Men det är klart. Jag är rädd om mina barn och gör vad jag kan för att skydda dem från död och svåra skador. Alla kanske inte bryr sig, det får stå för dem. Synd om barnen bara.
  • Dumbledore
    Loriyana skrev 2017-01-27 19:35:56 följande:

Har aldrig heller sett någon ta med sig bilbarnstol på bussen.

Babyskydd är ganska vanligt att ha med sig, i alla fall där jag bor. Finns det bälte går det ju lätt att sätta fast det, annars är bebisen skyddad i stolen vid en olycka i alla fall, kastas inte handlöst omkring utan skydd åtminstone.
  • Dumbledore
    liinaae skrev 2017-01-27 20:20:06 följande:

Läste nu när jag tittade runt att man får ha med sig som bagage, stod ju på ena sidan att man inte får ha men det var väl med i flyget då! DÅ är frågan, vad ska jag ha den i? Det är för sent att boka Airshell.

Toppen! Ja, som handbagage är den för stor. Packa i kartong kanske? Det behöver ju inte bli snyggt, bara dämpande.
  • Dumbledore
    Anonym (F) skrev 2017-01-27 23:20:40 följande:

Detta funkade toppen och säkert för oss:

Jag hade bälte på mig, sen satte jag på mig bärselet och dotter i den .. Jag satt fast och hon satt fast i mig..

Nej, det var inte säkert. Det känns säkert bättre för dig att intala dig det, men i en krock hade selen gått sönder och ditt barn hade slungats iväg.
Svar på tråden 8 månader buss/taxi utomlands