• liinaae

8 månader buss/taxi utomlands

Hej! Vi ska om några dagar åka till gran canaria, vi har en tjej på 8 månader o jag undrar hur säkraste sättet för henne att åka buss/taxi är? Åtminstone från o till flygplatsen kommer vi åka buss. Ska hon sitta i famn, bärsele?? Hur har ni andra gjort?

• Svar på tråden 8 månader buss/taxi utomlands
  • Dumbledore

Bilbarnstol, för jösse namn! Hur kan du ens tänka tanken på sele och i famnen?! Om hon inte är så lång eller tung får hon säkert plats i ett babyskydd, lätt att bära, lätt att montera. Och säkert.

I famnen, herregud!

• Anonym (N)

Seriöst, vissa föräldrar borde verkligen gå en kurs. Helt sjuk fråga.

• Anonym (Kdndb)

Ta taxi istället så kan ni boka en bilstol också. Nackdelen är att i de första länder utomlands så sitter barnet framåtvänt, det är inte samma regler där som i Sverige, men framåtvänt är ändå bättre än att sitta i någons famn.

• Anonym (C)

Vilka otrevliga svar! De flesta som reser med sina barn verkar ju ha dem i famnen när de åker både bil och buss.

Jag skulle ta med babyskydd och ta taxi från flygplatsen. Eller bussen såklart om det finns bälte och babyn får eget säte. Ta med basen till babyskyddet oxå så kan nu montera med tvåpunktsbälte och riskerar inte att bältena är för korta för att kunna spänna fast babyskyddet.

• Carambolan
    Anonym (C) skrev 2017-01-27 13:22:54 följande:

Vilka otrevliga svar! De flesta som reser med sina barn verkar ju ha dem i famnen när de åker både bil och buss.

Inte bara på resor heller. Jag har aldrig någonsin sett någon släpa med sig bilbarnstol på en buss här hemma i Sverige. De flesta tar ungen i famnen eller till och med låter den sitta i barnvagnen, även på motorvägsbussar.
  • StinaSofieEriksson

Hej!

Hade samma fundering när vi åkte m vår 8mån t södra Spanien i 3 mån. Hon var rätt liten så vi hade m vårt babyskydd som vi fäste m bälte i taxin. Men när vi tog oss runt med buss mellan olika orter hade jag bussbälte först och sedan henne på mig i sele.

• snufkinz1

Hej! vi har anvant samma taxi bolag 7 grr pa canarie oarna och de har alltid haft lamplig bilbarnstol till vara barn forutom 1 gang da de glomde men da fixade de det pa 5 min. de heter canarytransfers och kontakten Juan. bra priser oxa.

• liinaae
    Dumbledore skrev 2017-01-27 12:38:30 följande:

Bilbarnstol, för jösse namn! Hur kan du ens tänka tanken på sele och i famnen?! Om hon inte är så lång eller tung får hon säkert plats i ett babyskydd, lätt att bära, lätt att montera. Och säkert.

I famnen, herregud!

Anonym (N) skrev 2017-01-27 12:51:17 följande:

Seriöst, vissa föräldrar borde verkligen gå en kurs. Helt sjuk fråga.

Ursäkta?????????? Hur är det en sjuk fråga, jag borde på gå kurs?! Orsak varför jag frågade är för att jag läst på många ställen att dom har barnen i famn eller sele, annars hade jag aldrig ens tänkt det. Helst skulle jag vilja ha bilstolen med, såklart, men jag har aldrig hört eller sett någon ha det. Första gången jag reser med mitt barn o troligtvis åker vi bara 2gånger med taxi/buss under resan.
  • Dumbledore
    liinaae skrev 2017-01-27 16:58:22 följande:

Ursäkta?????????? Hur är det en sjuk fråga, jag borde på gå kurs?! Orsak varför jag frågade är för att jag läst på många ställen att dom har barnen i famn eller sele, annars hade jag aldrig ens tänkt det. Helst skulle jag vilja ha bilstolen med, såklart, men jag har aldrig hört eller sett någon ha det. Första gången jag reser med mitt barn o troligtvis åker vi bara 2gånger med taxi/buss under resan.

Och när man är utomlands är risken för bilolycka mindre tänker du då? Skulle du åka på det sättet i Sverige också? Med din bebis i famnen?
  • liinaae
    Dumbledore skrev 2017-01-27 17:20:41 följande:

Och när man är utomlands är risken för bilolycka mindre tänker du då? Skulle du åka på det sättet i Sverige också? Med din bebis i famnen?

Nä jag vill verkligen inte åka med bebis i famnen, nu tittade jag på vårt flygbolag o där får man inte ta med babyskydd. Vi har redan bokat bussen från flygplatsen till hotellet, så vad göra nu?
Svar på tråden 8 månader buss/taxi utomlands