Anonym (Högre Tollerans) skrev 2017-02-15 14:21:25 följande:
Okej, du får tycka så. Du som är skattebetalare du som har sett det värsta.
Jag visste inte att detta är en tävling i vem som har sett flest och vem som är närmast besläktad med en som befinner sig i missbruk. Jag utgår från att alla har sina erfarenheter och att man inte ska bära det som en meritlista.
Jag tror på att avkriminalisering är på gång, (kanske 5-10 år framåt) framförallt för marijuana och senare andra mildare ämnen, att gå all in som Portugal är ett väldigt stort steg för tröga Sverige.
Och för att mildare substanser inte är en ingångsport till tyngre substanser, (som jag sa tidigare, om man måste besöka personer som säljer tyngre substanser, kan detta möjligtvis öka risken att man går med på att testa något annat.)
Och ja, vi borde kanske sätta ut lite riktlinjer så att vi inte ständigt talar förbi varandra?
Avkriminalisering alternativt legalisering ska självklart ha regler, det inte bara släppa allting fritt hur som helst.
Åldersgräns exempelvis borde då rimligtvis vara 20 eller 25 år, mängder som är lagliga ska också vara tydliga, tex 10g marijuana, men om man har 500 g ska det beslagtas och så finns risken att man åker på större konsekvenser beroende på omständigheter, hur stor mängd, första gången man är ertappad med en större mängd, finns det andra tecken på att personen är en säljare, med mera.
Tyngre droger som heroin, amfetamin, kokain, osv (om avkriminalisering skulle röra dessa substanser) ska ha lägre godkända mängder, tex 2g eller 5g.
Och möjligtvis hårdare nypor vid ertappande av en viss överstriden mängd, exempelvis 50-200g.
Det finns som sagt flera olika typer av brukare, ungdomar som är nyfikna, sjävlmedicinerare (psykiskt problematik I grunden, depression eller andra påfrestningar) och vanliga människor som är precis som vem som helst men gillar att exempelvis röka nån gång då och då.
Och jag är mest inställd på den gruppen som är 25+, friska, arbetande, normal individer som väljer att bruka emellanåt. Precis som många väljer att dricka emellanåt.
Poängen med att man kan köpa alkohol och bruka det lagligt innebär inte att folk skulle välja eller vilja att vara berusade i tid och otid. Bara för att det är lagligt och möjligheten finns, samma sak med exempelvis marijuana. Inser nu att det verkar vara ett ubersvårt koncept för dig att förstå. ursäkta, vi kan lämna detta.
Tycker verkligen inte att bara en person har brukat amfetamin i flera år ska stå utanför samhället, punkterad och prickad i belastningsregister, andra register och system, syns hos läkare och försäkringar att denna person inte ett skit är värd. vad tycker du denne ska ska göra när och om denne vill ändra på sitt liv? förutom att sluta bruka? Så länge det är hårda staff, så länge kommer det att bli stigmatiserade och bestraffade av samhället, inte enbart av rättssystemet.
Till och med, som tidigare nämnt har FN talat om avkriminalisering, human right watch och världshälsoorganisationen WHO talar också om avkriminalisering. Om inte dessa stora och högt ansedda organisationers ord ens kan vägas in, mot ?personliga erfarenheter? så är det ju precis lika illa som att tro att jorden är femtusen år gammal och plat, evolutionen är falsk, fossiler är från djävulen, bön botar cancer och vaccinationer orsakar autism.
Okej, du gillar Amsterdam, antar att det är som Stockholm (på sommarn när man går igenom parker) , åk dit och kolla, jag tror inte att jag skulle se något konstigt där om jag åkte dit, (är för övrigt mer intresserad av keukenhof garden om jag skulle åka till Holland på våren.)
Jag skulle hellre åka till Kanada, Schweitz, Portugal för att lära mig mer om deras mildare drogpolitik, alltså inte vision noll tolerans. http://www.svt.se/nyheter/utrikes/gront-ljus-for-heroin-pa-recept-i-kanada
Om du inte vill läsa om ändringarna som man kan se i statistiken, som att färre testar droger, brottsligheten har går ner.. du vill åka och höra efter personligen.. Aight. fine, alla är vi olika
Det finns även länder som har avkriminaliserat / legaliserat inte har gjort saken bättre, exempelvis Argentina, har iallafall jag fått intrycket av att det blev värre.