När förälder tar från sina barn
Om du har internetbank för dina egna affärer öppnar du enkelt ett nytt konto och beställer ett kort dit och sen ger du det till sonen även om det egentligen är "ditt" konto men så får ni lösa det eftersom han är så ung. Då är det bara du och han som kan se och komma åt kontot. Om du är ute efter att "ställa samhället till svars" pga ert icakort så får du nog ge upp den saken, har ni gemensam vårdnad så har ni och det är väl snarast den saken du ska jobba på i så fall, via jurist.
Din som kommer ju lära sig att hantera pengar, som du vill att han ska, oavsett om kontot formellt är ditt eller hans. Tror nog det är lugnast för sonen på detta vis då hans mamma inte på något vis ska kunna komma åt detta konto (om inte sonen avslöjar koden för henne)
Jag öppnade ett konto till min son när ha ville tjäna pengar på sina youtubevideor, och då var detta det enklaste sättet. Rent formellt är det mitt konto men jag kommer för över de pengar han får in till hans eget konto när han är myndig så att han kan ha hand om allt själv.