Inlägg från: Anonym (Biobonus) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Biobonus)

Olika sovtider

Är barnen bara där varannan helg förstår jag att han vill ha mystid med dem om kvällarna.

Förstår också att du måste få fungerande läggningar för dina barn + lite vuxentid på kvällen. Kanske kan ni kompromissa och låta alla barn vara uppe till 21.30 de helger hans barn är där, sen ha gemensam saga?

Skulle något av dina barn, som är vana att lägga sig tidigare, råka somna i soffan så kan ni ju lyfta över dem efter att de andra nattats?

• Anonym (Biobonus)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-02-05 21:57:38 följande:

Nej alltså jag tycker ju barnen ska lägga sig tidigt o få sina timmars sömn som små barn behöver o därmed få egentid då.

Annars är det bara egentid varannan helg......????

Egentid på morgonen när barnen sover, och de vuxna är utvilade? Så är det ofta när man har stora barn som inte lägger sig före föräldrarna.

Men se detta som ett test. Ska ens relation hålla måste man kunna lösa problem där man har helt skilda åsikter. Det finns bara tre alternativ där ni fortsätter träffas och sova över med barnen; ditt sätt, hans sätt eller en kompromiss.
  • Anonym (Biobonus)

[quote=77383621][quote-nick]Påven Johanna II skrev 2017-02-06 10:34:48 följande:[/quote-nick]

Varför kan man inte ha olika rutiner menar du? Vi hade väldigt olika rutiner när vi flyttade ihop. Jag och mina barn hade i princip inga medan min nuvarande man och hans barn hade väldigt tydliga regler och rutiner. Inget av det var fel eller något som behövde åtgärdas, däremot måste man förstås vara kapabel att förklara - särskilt för mindre barn - varför det är som det är. Så småningom slipades de största skillnaderna mellan våra två olika familjer ned och vi närmade oss varandra i mattider och andra ordningar i det gemensamma hemmet.

[/a

Klart att man kan kan ha olika rutiner, och jag tror att det i de flesta fall blir som i din familj - att man successivt anpassar sig till varandra. Men stör man sig mycket på den andres rutiner har man kanske inte tilltro till att det ska lösa sig med tiden, kanske är problemet så stort att man är otålig att lösa det snarast. Så verkar det ju vara i TS fall med problemet att de olika rutinerna inte fungerade för henne; hennes barn blev störda/ville vara upp sent de också utan att kunna sova igen tiden på morgonen + TS saknade vuxentid på kvällen. Troligtvis känner hon sig också lite överkörd av partnern och ledsen över att han inte prioriterar deras egentid, samtidigt som han känner sig missförstådd av TS som inte förstår hur viktigt det är gör honom med tiden med barnen på kvällen... läge för kompromiss!

• Anonym (Biobonus)
    Anonym (Kompromiss) skrev 2017-02-06 15:36:56 följande:

Ja för min del och för all forsknings del. Hjärnan utvecklas som mest under sovtimmarna mellan 19-24 hos barn så att låta barn vara vaken så länge ofta är direkt skadligt. Somnar inte ett barn förrän den tiden är jag övertygad om att det är läggvanor som är boven och det går att råda bot på.

Var har du fått det ifrån? Första gången jag hör det. All forskning jag läst säger att det inte spelar någon roll när man lägger sig utan det är de första timmarnas sömn som är viktigast (oavsett om barnet somnar kl 19 eller kl 23) och att det är REM-sömnen som är viktigast för utvecklingen (återhämtning, melatonin, tillväxthormon etc).
  • Anonym (Biobonus)
    Anonym (asdf) skrev 2017-02-09 09:14:48 följande:

Alla människor har en egen dygnsrytm. Och man mår bäst om man får följa sin egen rytm. Man sover djupast under den första perioden av sin naturliga sovperiod. Hos de flesta sker det tidigt på natten. Låter rimligt att det sker tidigare under kvällen hos barn eftersom de har större sömnbehov.

Tror inte alla barn sover bäst mellan 19 och 24. Däremot låter det rimligt att de barn med 'normal' dygnsrytm (dvs majoriteten av alla barn) sover bäst då.

Som exempel kan man ta nattarbetare (som det forskats en del på). De har ju ofta ett förkortat liv. Det tror man beror på att de inte sover i fas med sin dygnsrytm (är vakna under sin naturliga sömnperiod och tvärtom) vilket sliter på kroppen.

Det är inte oväsentligt när under dygnet man sover.

Det verkar inte rimligt att jämföra nattarbetare med barn som somnar några timmar senare på kvällen än genomsnittet. Att majoriteten av barnen somnar tidigt på kvällen beror snarare på att de väcks tidigt på morgonen för att föräldrarna sks jobba. Nyfödda har ju oftast ingen dygnsrytm utan det kommer några månader senare.skillnaddn mellan dagsljus/kvällsmörker är viktigt för den utvecklingen, men även i områden där det är ljust hela natten på sommaren/mörkt nästan hela dagen på vintern så lär sig spädbarnen vad som är natt och dag genom att följa föräldrarnas dygnsrytm.
  • Anonym (Biobonus)
    sextiotalist skrev 2017-02-09 09:51:09 följande:

Asdf höll ju med oss i sakfrågan, men lade till nattarbetare eftersom de sover mot sin (i de flesta fall) egen dygnsrytm.

Det stämmer att det inte är oväsentligt när man sover men eftersom det i det här fallet rör sig om förskjutningar av ett par timmar tycker jag inte att det var väsentligt att jämföra nattarbetare med småbarn som inte vänt på hela dygnet. Och att de sover bäst = viktigast när de just somnat är inte heller helt sant eftersom REM-sömnen återkommer flera gånger under sovperioden. Dessutom ville jag belysa att den "normala" dygnsrytmen inte är medfödd utan påverkas också av yttre omständigheter. Vill man gå djupare i diskussionen kan man fundera på farorna med barn som vaknar för tidigt då det finns forskning som säger att timmarna runt 3-4 på morgonen är den viktigaste tiden att sova (för både vuxna och barn) då människans biologiska dygnsrytm är i bottenläge då : )
  • Anonym (Biobonus)
    sextiotalist skrev 2017-02-09 10:23:17 följande:

Du menar vargatimmen. Det sägs att det är då de flesta dör då, just för att kroppen har sitt bottenläge. Sonen vaknade tidigt, men inte så tidigt (mellan fem och halvsex).

Båda mina barn var födda då, konstigt sammanträffande?
  • Anonym (Biobonus)
    Anonym (asdf) skrev 2017-02-09 10:20:30 följande:

Vill inte ägna mig åt petitesser. Hävdar bara att det optimala för alla är att följa sin inre biologiska klocka. Lite förenklat så innebär det att gå och lägga sig när man är trött och stiga upp när man själv vaknar. Det bästa är ju att försöka anpassa livet efter dygnsrytmen istället för tvärtom om man har möjlighet. De flesta har ju tyvärr inte den möjligheten. I ts fall har de dock det. Pappan skulle kunna gå hem direkt från jobbet. Pappan skulle kunna förlägga sin arbetstid annorlunda. Pappan skulle kunna gå ner i arbetstid. Pappan skulle kunna köpa en bil. Men han är inte villig att anpassa sina arbetstider ett dugg trots att han har möjligheten utan vill istället manipulera barnets dygnsrytm till någonting sämre. Tycker jag är en sjukt lat och självcentrerad förälder.

Håller med om pappan. Föreslog att de skulle göra båda delarna så kunde han få 2 extra timmar med familjen... Tror att pappans egoism egentligen är huvudfrågan då jag antar att TS är den som vill ha tiderna som de är och pappan är den som vill lägga barnen tidigare för att "slippa" gå hem tidigare.
  • Anonym (Biobonus)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-02-13 12:35:51 följande:

Alltså nu pratar ni väl om nån annan?

Nej, jag tycker att din man ska komma hem en timme tidigare OCH att ni ska lägga barnen en timme senare. Då kunde barnen få två timmar med pappan.
  • Anonym (Biobonus)
    FrökenKanSjälv skrev 2017-02-15 19:20:46 följande:

Du pratar definitivt om någon annan. Läs trådstarten igen.

Ha! Det gör jag. FL i mobilen överraskar mig ständigt : )
Svar på tråden Olika sovtider