• Anonym (Mamma)

Olika sovtider

Jag har träffat en man som har ett femårigt barn. Jag har två barn på fyra o sex år.

Problemet är när dom ska sova här så får hans barn vara uppe hur länge som helst. Typ till elva tolv tiden. Jag vill ha rutiner för mina barn så dom lägger sig sju på vardagar o åtta på helger (senast)

Hur gör man då? Har pratat om de lite men han tycker de är mysigt att barnen är uppe länge.

Hjälp!!!!

• Svar på tråden Olika sovtider
  • Anonym (bibo)

Hur ofta har han sitt barn. Är det vv eller vh?

Min man hade bara vh och tänkte också att dom fick vara vakna länge fredag och lördag. Jag tyckte det kändes fel (hade inget eget barn då) för jag tänkte att en sån helg måste kännas av veckan efter.. men jag lät han göra som han ville. Var ju hans barn.

Men nu har vi två gemensamma och vi har också ungefär samma tider som du. Nu skiljer det 3 år mellan så äldsta får vara vaken ca 1 timma längre än den lilla.

Men det är svårare om man har barn på varsitt håll kan jag tänka. Ska hand helt plötsligt lägga sig jättetidigt blir det säkert konstigt också om han inte är van vid det.

Kanske får ni helt enkelt ha olika och försöka förklara att det beror på att ni är förälder till olika barn bara.

• Carambolan

Kan ni hitta en kompromisstid?

Jag hade inte heller velat att mina barn la sig så tidigt som 19. En av oss vuxna kommer alltid hem 18 från jobbet så då äter vi middag och sen vill man ju gärna hinna umgås lite i alla fall. Runt 20 försöker vi få de yngsta i säng, med målet att alla lampor ska vara släckta 20:30.

• Anonym (Mamma)

Nja funkar inte att hans barn ska sitta uppe o titta på tv o mysa i soffan då mina ska sova. Sen så lägger sig mina barn själva o hans barn måste ha saga o en massa ståhej innan han kan sova o dom sover i samma rum som mina barn.

Det här känns som ett superstort problem för mig. Jag orkar inte med att ha barnen uppi mig dygnet runt utan vuxentid.

• Amanda84

Jag tycker absolut att ni skall diskutera barnets läggtider och hur ni skall göra där ifall det är så att hans barn stör dina barn och ska nattas senare i samma rum så att dina barn vaknar. Däremot har du ingenting att göra med hans nattningsrutiner. Nattningsrutinen handlar om att skapa trygghet för barnen och det gör man på det vis som passar bäst för just det barnet. Att läsa saga för sina barn är även bra för bland annat barnets språkutveckling. Jag läser 20-30 minuter för min 2,5-åring varje kväll, för att jag vill och för att han tycker om det. Hade någon sagt åt mig att sluta läsa sagor för min son vid nattning, så hade jag bett dem fara och flyga. Jag läser eftersom det får oss båda att varva ner och för att min son skall få en sund inställning till böcker och läsande.

• Anonym (Mamma)

Just sagan är ju inte ett problem. Bara om dom ska mattas i samma rum på olika tider...

• FrökenKanSjälv

Hur funkar måndagen och tisdagen för hans barn? Orkar barnet gå upp på morgonen för att gå till förskolan? Orkar barnet med det höga tempot på förskolan?

• sextiotalist
    Anonym (Mamma) skrev 2017-01-25 20:39:30 följande:

Jag har träffat en man som har ett femårigt barn. Jag har två barn på fyra o sex år.

Problemet är när dom ska sova här så får hans barn vara uppe hur länge som helst. Typ till elva tolv tiden. Jag vill ha rutiner för mina barn så dom lägger sig sju på vardagar o åtta på helger (senast)

Hur gör man då? Har pratat om de lite men han tycker de är mysigt att barnen är uppe länge.

Hjälp!!!!

Så hade min syster, två barn, inom kärnfamiljen, den yngsta var en riktig nattuggla.

Det gick bra det också.

Vår son lade sig tidigas 20 vardagar och kunde utan problem vara upp till 22-23 en helgkväll i den åldern. (Ja han orkade med dagis, även efter det han slutade sova middag) och hade varit så sedan han föddes. Dvs en grabb med mindre sömnbehov än snittet.
    Det är bara att acceptera att barn är olika
  • FrökenKanSjälv
    sextiotalist skrev 2017-01-26 08:10:40 följande:
    Så hade min syster, två barn, inom kärnfamiljen, den yngsta var en riktig nattuggla.

Det gick bra det också.

Vår son lade sig tidigas 20 vardagar och kunde utan problem vara upp till 22-23 en helgkväll i den åldern. (Ja han orkade med dagis, även efter det han slutade sova middag) och hade varit så sedan han föddes. Dvs en grabb med mindre sömnbehov än snittet.
    Det är bara att acceptera att barn är olika
    Visst finns det barn med lågt sömnbehov men det finns även föräldrar som inte tänker på att det blir jobbigt för barnen när måndagen kommer.

Det viktiga här är alltså frågan om hur de tre barnen mår måndag-tisdag efter att ha varit uppe riktigt sent på helgen.

Sedan kan jag ju säga att jag inte hade stannat med en man som totalt bortprioriterade vuxentiden på kvällen. Hela dagarna på helgerna prioriterar man barnen och deras behov, när sedan kvällen kommer kan man behöva lite egentid för att vårda vuxenrelationen.
  • Anonym (bibo)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-01-25 21:02:24 följande:

Nja funkar inte att hans barn ska sitta uppe o titta på tv o mysa i soffan då mina ska sova. Sen så lägger sig mina barn själva o hans barn måste ha saga o en massa ståhej innan han kan sova o dom sover i samma rum som mina barn.

Det här känns som ett superstort problem för mig. Jag orkar inte med att ha barnen uppi mig dygnet runt utan vuxentid.

Men då är ni väldigt olika och vill han inte kompromissa är det svårt tyvärr.

Våra barn är 6 och 9 och vi läser saga för dom varje kväll och har gjort sen äldsta var 1 år så det är inget konstigt tycker jag. Gör de flesta av våra vänner med sina barn med.

Hur ofta är det? Är det varje dag, varannan vecka eller varannan helg?
  • Anonym (Biobonus)

Är barnen bara där varannan helg förstår jag att han vill ha mystid med dem om kvällarna.

Förstår också att du måste få fungerande läggningar för dina barn + lite vuxentid på kvällen. Kanske kan ni kompromissa och låta alla barn vara uppe till 21.30 de helger hans barn är där, sen ha gemensam saga?

Skulle något av dina barn, som är vana att lägga sig tidigare, råka somna i soffan så kan ni ju lyfta över dem efter att de andra nattats?

Svar på tråden Olika sovtider