5 månader - redo att sluta nattamma?
Du kanske skulle prova introducera lite gröt på kvällen, om du inte redan gjort det. Så hen (minns inte om du skrev kön) blir mättare och förhoppningsvis sover bättre.
Ett annat alternativ är att låta hen sova i eget rum - om platsen finns. Så ni inte stör varandra. Även fast bebisen sover i egen säng i ert rum så blir ni störda av varandra.
Jag hade inte velat avsluta amningen om min var 5 månader, tyckte det kändes lite för tidigt. Visserligen åt hon "bara" 3 gånger per natt. Valde istället gröten och det blev en stor förändring för oss. Helt plötsligt så behövde jag inte amma förens klockan 2 på natten.
Min lilla är snart 8 månader och jag valde att sluta nattamma för 3 veckor sedan (precis när hon blev 7 månader) och hon sover väldigt bra. Hon vaknar dock några gånger fortfarande men för att hon tappar nappen men så fort hon får den så somnar hon om. Sen tycker jag du gör rätt i som funderar på att sluta nattamma "tidigt". Tror det blir mer problem att sluta om barnet är närmare året.