• Kattenihatten

5 månader - redo att sluta nattamma?

Jag har en liten kille på 5 månader och han sover så fruktansvärt dåligt på natten. Han vaknar 1-2 ggr/h och hittills är det enda sättet jag får honom att somna om genom att ge honom bröstet. Men när jag ammar honom 1-2 ggr/timme natten igenom är jag helt slutkörd när morgonen och kommer och han har två äldre syskon som behöver min uppmärksamhet också och dessutom behöver de komma iväg till förskolan. 

Jag vet att han inte är hungrig 2 ggr/timme utan bröstet är ju en trygghet och mysigt för honom men nu har vi nått en gräns känner jag. Kan jag ta bort nattamningen nu ur näringssynpunkt? Har någon andra tips på hur jag får honom att sova? Han sover ganska mycket på dagen, förmodligen för att han är trött från natten. Han sover dock bara i en rullande vagn så jag får dessvärre ingen vila på dagen. Ska jag börja minska ner på dagsömnen redan nu?

Alla tips mottages tacksamt!

• Svar på tråden 5 månader - redo att sluta nattamma?
  • Vampiremamii

Hej! Du borde slutat nattamma när han va ca 3-4 månader. Ur näribgssynpunkt så behövs det inte.. vi var väldigt hårda mot vår lille redan från första kvällen han var född fick ligga egen säng försökte hålla iaf var 4e timme givetvis fick han om han vaknade:) men när han va 5 månader så gav vi han mat rätt sent runt 9-10 på kvällen sen satt vi med han i famnen och gick sen upp o la han när han vaknade på natten så gick vi upp gav han nappen och stoppade om honom. Vi körde även med att vi lindrande in honom i en snutte så han låg som en liten burito detta gjorde vi nog från att han va nån månad till att han va 6-7 månader.. prova som sagt att ge nappen klappa lite på huvudet och håll handen eller något..jag tror din lille är van vid att vakna så ofta därför han gör det vänj av lovar att han inte behöver nattamaten;) lycka till!

• Linnis92

Du kanske skulle prova introducera lite gröt på kvällen, om du inte redan gjort det. Så hen (minns inte om du skrev kön) blir mättare och förhoppningsvis sover bättre.

Ett annat alternativ är att låta hen sova i eget rum - om platsen finns. Så ni inte stör varandra. Även fast bebisen sover i egen säng i ert rum så blir ni störda av varandra.

Jag hade inte velat avsluta amningen om min var 5 månader, tyckte det kändes lite för tidigt. Visserligen åt hon "bara" 3 gånger per natt. Valde istället gröten och det blev en stor förändring för oss. Helt plötsligt så behövde jag inte amma förens klockan 2 på natten.

Min lilla är snart 8 månader och jag valde att sluta nattamma för 3 veckor sedan (precis när hon blev 7 månader) och hon sover väldigt bra. Hon vaknar dock några gånger fortfarande men för att hon tappar nappen men så fort hon får den så somnar hon om. Sen tycker jag du gör rätt i som funderar på att sluta nattamma "tidigt". Tror det blir mer problem att sluta om barnet är närmare året.

• Vampiremamii

Håller med dej att introducera lite gröt är ju väldigt mättande men det jag menar med att nattamma är att det behövs inte efter 3-4 månader näringsmässigt. Bebisar ska kunna sova en hel natt 6-8 timmar utan att behöva amma på natten. :)

• Kattenihatten

Tack för tips! Han får gröt precis innan jag ammar sista gången för natten men gröten har inte gjort någon skillnad hittills men det har bara gått lite drygt en vecka. Vi har pratat om att flytta in spjälsängen till rummet som ska bli hand (mitt emot vårt sovrum) men har inte gjort det än. Får göra det till helgen tror jag!

• Linnis92
    Kattenihatten skrev 2017-01-24 15:53:47 följande:

Tack för tips! Han får gröt precis innan jag ammar sista gången för natten men gröten har inte gjort någon skillnad hittills men det har bara gått lite drygt en vecka. Vi har pratat om att flytta in spjälsängen till rummet som ska bli hand (mitt emot vårt sovrum) men har inte gjort det än. Får göra det till helgen tror jag!

Har han bara ätit gröt en vecka så misstänker jag att du inte börjat ge en hel portion än, det kan göra väldans skillnad. Ta gröten i lugn takt dock, så han inte får ont i magen. Min tös äter 1,5 portion på kvällen och sover bra sen.

Ja det finns många sätt att prova för att få god sömn. Kan. Tycker väl vara som Vanpiremamii säger, att han inte behöver äta egentligen. Men rådfråga bvc och se vad dom säger, som också vet historiken med ditt barn.

Tar du bort ätandet på natten så erbjud vatten om han skulle vakna, även fast de inte behöver äta för att bli mätta så kan de ju vara törstiga på natten :)
  • Linnis92
    Linnis92 skrev 2017-01-24 16:09:06 följande:

Har han bara ätit gröt en vecka så misstänker jag att du inte börjat ge en hel portion än, det kan göra väldans skillnad. Ta gröten i lugn takt dock, så han inte får ont i magen. Min tös äter 1,5 portion på kvällen och sover bra sen.

Ja det finns många sätt att prova för att få god sömn. Kan. Tycker väl vara som Vanpiremamii säger, att han inte behöver äta egentligen. Men rådfråga bvc och se vad dom säger, som också vet historiken med ditt barn.

Tar du bort ätandet på natten så erbjud vatten om han skulle vakna, även fast de inte behöver äta för att bli mätta så kan de ju vara törstiga på natten :)

Oj vilken stavning, *kan mycket väl vara som vampiremamii säger* skulle det stå :)
  • kixan

Jag har valt den lättaste utvägen med mina barn och samsovit, då kan jag amma i sömnen i princip så har jag fått sova okej även fast barnet ammat mycket på natten. :) Sluta nattamma har de slutat med först långt efter året alla fyra.

A -03, F -05, V -10, S -14
Svar på tråden 5 månader - redo att sluta nattamma?