• Anonym (Mamman)

Ansökan om enskild vårdnad

Jag tänker begära enskild vårdnad. Barnet bor hos mig och är hos pappan varannan helg men det finns inga skriftliga avtal.

När jag ansöker om enskild vårdnad, måste jag då också ange hur jag vill att boendet ska se ut även om jag vill ha det som idag?

Om pappan svarar med anspråk på just boendet, kan jag komplettera med eget önskemål då?

• Svar på tråden Ansökan om enskild vårdnad
  • Anonym (Mamman)
    Tofflans skrev 2017-01-23 20:01:48 följande:

Av vilken anledning vill du ha ensam vårdnad?

Pappan vägrar att prata med mig ens om viktiga saker som val av skola.
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Svårt) skrev 2017-01-23 20:11:52 följande:

Om det finns två hyfsat normala föräldrar så ska det väldigt mycket till om en ska få hela vårdnaden. Man dömer nästan aldrig enskild vårdnad om den ena föräldern motsätter sig det sa de till min sambo. Förälderns som propsade på det var tvungen att backa i vårt fall. Det ansågs inte relevant vad som hänt dem emellan eftersom den föräldern som sökt inte påstod att den andre var en dålig förälder .

Jag vet att det är så men också att samarbetssvårigheter kan vara en anledning till enskild vårdnad. Att en förälder ska kunna lägga in sitt veto i alla viktiga frågor utan ens ett samtal i frågan verkar helt orimligt.
  • Anonym (Mamman)
    Tofflans skrev 2017-01-23 20:19:41 följande:

Då får du kontakta familjerätten för att få samarbetssamtal. Enskild vårdnad kommer bli supersvårt i ditt fall.

Vi har varit på samarbetssamtal på tre olika ställen. Pappan säger även där att det ska bli som han vill och inget annat eller kompromisser är aktuellt.
  • Anonym (Mamman)
    Brumma skrev 2017-01-23 20:23:38 följande:

Vårdnad har ju inget med umgänge att göra. Även om man är ensam vårdnadshavare så får man inte själv besluta om umgänget då barnet fortfarande har lika stor rätt till båda föräldrarna.

Så - vårdnad är e än sak och boendet/umgänget ett annat.

Det krävs ganska mkt för att bli av med vårdnaden. Gällande skola kommer barnet ju att höra till den skola som är närmast din bostad. Vill du inte att hon skall gå i den så kan det ju dock bli jobbigt om man inte kan prata. I övrigt så krävs inte sådär väldigt mkt kontakt för gemensam vårdnad.

Jag vet att vårdnad och umgänge är olika saker. Frågan gäller inte umgänget alls för min del.

Att bestämma barnets skola är ett väldigt viktigt beslut. Det är knappast gemensam vårdnad om en bestämmer utan att ens samtala med den andra föräldern. Till saken hör att barnet som är 10 år själv har önskemål men pappan bestämmer över oss båda. Kan tillägga att avståndet till pappan inte är en anledning.
  • Anonym (Mamman)

Ingen som faktiskt kan svara på frågorna?

När jag ansöker om enskild vårdnad, måste jag då också ange hur jag vill att boendet ska se ut även om jag vill ha det som idag?

Om pappan svarar med anspråk på just boendet, kan jag komplettera med eget önskemål då?

• Anonym (Mamman)
    Kjell2 skrev 2017-01-24 08:03:31 följande:

Om du ansöker om enskild vårdnad behöver du inte samtidigt yrka på någon form av umgängesschema eller boende. Dock finns det inget som hindrar att du gör det senare under processen eller att din motpart gör det.

Både familjerätt och tingsrätt kommer nog trycka på för ett fastställt umgängesschema och boende. Kan ni inte samarbete finns det många fördelar med ett fastställt boende och schema.

Tack för svar. En fråga till dig som verkar insatt:

Vi har varit på frivilliga samtal där jag upplevde att kompetensen hos den som ledde samtalen var väldigt låg. Jag bad att få byta men nekades och jag kritiserade Familjerätten vilket så klart inte uppskattades. Känns ju som att de vid en framtida utredning skulle vara jäviga. Hur ser Tingsrätten på det tror du?
  • Anonym (Mamman)
    Kjell2 skrev 2017-01-24 09:39:53 följande:

Ser på vad?

Om en Familjerätt kan vara jävig.
  • Anonym (Mamman)
    Brumma skrev 2017-01-24 20:44:16 följande:

Att ha två vårdnadshavare är ju för att skydda barnet. Det finns - oftast - två personer som tänker på barnets bästa. Och ja, även i de tillfällen den andra vårdnadshavarens inte anser.. Men man kanske har olika åsikter om vad barnets bästa är..

Sedan har vi den rent praktiska biten om vårdnadshavaren dör. Då får den andra föräldern inte automatiskt vårdnad utan en utredning skall göras. En utredning som kan vara jobbig för barnen att gå igenom när de precis förlorat sin förälder.

Självklart bör det vara svårt att f0 ensam vårdnad. VEM har "med rätt" tex? Om du anser att du skall ha ensam vårdnad men pappan anser samma sak - vem av er ska ha rätt att få vårdnaden? Om en förälder söker ensam vårdnad för att hon/han anser att hon/han "vet bäst" z skall hon/han automatiskt få den då?

Jag tycker det är väldigt tur att det är så svårt att få ensam vårdnad som det är. Vet några mammor som anser de är den enda föräldern barnet behöver och hade gjort en del val som kanske inte varit i barnets bästa intresse om de haft ensam vårdnad. Men själva tycker de såklart att systemet motarbetar dem, att pappan inte "samarbetar" osv...

Jag tycker du har rätt. Att ha olika åsikter om vad som är barnets bästa är inte samarbetssvårigheter. Men när man tycker olika i allt och en förälder inte alls vill prata om saken eller ens lyssna blir det problematiskt för då tas beslut utan att all info finns med. Jämför om du och en kollega skulle fatta ett viktigt jobb-beslut som ni har ett gemensamt ansvar för och kollegan säger att "jag bestämmer och jag är inte ens intresserad av vad du tycker eller vilka argument du har."
  • Anonym (Mamman)
    Brumma skrev 2017-01-25 13:32:39 följande:

Jo, sedan beror det ju på vad den andra föräldern anser att man behöver diskutera.

Min man har gemensam vårdnad om sin dotter. Däremot har vi bara vh pga att mamman flyttade när barnet var litet.

Så skolor, förskolor osv lägger han sig inte i (var hon skall gå menar jag då, i övrigt är han med på föräldramöten, gör läxor osv samt utveckling klingssamtal i den mån han kan. Oftast går dock jag och manman) då det är manman som påverkas av VAR skolan ligger.

Bonus valde att byta skola för några år sedan, min man fick helt enkelt hem papper att skriva på men då var bytet redan klart.

Hur menar du med att det beror på vad den andra föräldern vill diskutera? Jag tänker sådant där båda vårdnadshavarna måste bestämma gemensamt. Som skolval, om barnet ska få ett bankkort osv. Som det är nu har pappan veto över både mig och barnet utan att ens prata med mig vilket tar bort mitt inflytande helt och hållet.
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (lyssnar på beatles) skrev 2017-01-25 13:49:34 följande:

Har inte du veto också?

Det kan man säga eftersom det är alltid den som säger nej som har veto. Och jag kan förstås också säga nej precis som pappan. Så dåligt ordval kanske. Men jag menar mer att jag inte har någon talan i frågan. Min åsikt räknas inte eller övervägs. Mina argument lyssnas inte på osv.
  • Anonym (Mamman)
    Brumma skrev 2017-01-25 19:51:10 följande:

Det var inte det jag frågade.

För det första - är det någon här som påstått att det bara är mammor som försöker få egen vårdnad?

För det andra - är du enbart emot att pappor får egen vårdnad när det finns en bra mamma med i bilden. Eller går det åt andra hållet också?

Sedan - ingen har väl hoppat på TS här tex? Hon är en mamma som vill ha enskild vårdnad. Hon har ställt frågor om det och fått svar. Men inga påhopp.

Ja. Förr i tiden bodde de flesta barn med separkerade föräldrar bara god manman. Det är fortfarande så men det börjar bli bättre. Och då menar jag bättre för barnen - vilka behöver BÅDA sina föräldrar.

Jag håller med om att det är mycket bättre nu när barnen oftare har tillgång till båda sina föräldrar. Det ska vara grunden. Dock verkar det lite har gått över på andra hållet, att en förälder ska stå ut med hur mycket som helst bara den andra föräldern har umgänge till exempel. I mitt fall så blir jag psykiskt misshandlad i kontakterna med pappan. Uppenbart falska anklagelser, han skriker på mig, har hindrat mig från att köra iväg med barnet vid överlämning tills han har skrikit klart osv. Har försökt minimera kontakt men att bli påhoppad via nätet är också en påfrestning, att inte veta om det står nåt relevant i mailet eller ett nytt påhopp. Han är även otrevlig mot mig i öppna sammanhang bland folk och som mamma vill man så klart gå på sina barns uppvisningar och skolgrejer till exempel. Men jag måste ändå kommunicera med pappan vilket jag faktiskt tycker är fel. Där tycker jag att samhället skulle kunna gå in och säga att antingen beter du dig respektfullt mot dina barns mamma (eller pappa givetvis) eller så behöver hon inte ha kontakt med dig.
  • Anonym (Mamman)
    Kjell2 skrev 2017-01-25 20:25:15 följande:

Oavsett vårdnad och så länge han har umgänge kommer ni ha kontakt. Så en förändring av vårdnaden kommer inte stoppa honom att bete sig illa.

Det förstår jag. Men gör i alla fall att han inte ensidigt kan bestämma om saker som han gör nu.
  • Anonym (Mamman)
    Brumma skrev 2017-01-25 20:39:59 följande:

Jag håller med.

Det han verkar köra mot dig är inte alls ok. Och så skall man naturligtvis inte behöva ha det.

Du sparar alla mail? Om det skulle komma upp vid en eventuell rättegång?

Nej, det känns ju verkligen inte ok.

Jag sparar mailen men det är liksom inte förbjudet att falskt anklaga någon för saker så länge man inte säger det inför publik för då är det förtal. Att skrika åt någon är inte heller förbjudet. Att hindra någon från att köra iväg kan vara ofredande men inte direkt något polisen prioriterar om det inte är en längre tidsperiod. Att vara en allmän skitstövel är dessvärre inte heller förbjudet ;)

Sen är det ju tyvärr så att Kjell2 har rätt. Enskild vårdnad kommer inte hjälpa mig med de bitarna. Men gör i alla fall att jag behöver ha ännu mindre kontakt med pappan och inte behöver be honom om saker som att skriva på passansökan, ledighetsansökningar om vi ska åka iväg osv. Han skriver på men passar i kontakterna samtidigt på att ge mig lite spydigheter typ.
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Jag vet) skrev 2017-01-25 22:19:04 följande:

Har varit med om liknande situation (mannen och hans barn). Hans fru fick enskild vårdnad och bestämmer skola, passansökan.. När hon ansökte passade hon på att ge rätten ett schema (dvs en helg i månaden). Eftersom mannen och hon är som katt och råtta fick hon vårdnaden. Han har nu fått vh då barnet bett om det.. Men ja, var förberedd på att bli ombedd att föreslå boendet osv.

Menar du att din man förlorade vårdnade för att han betedde sig illa mot sin exfru?

När hon gav rätten ett schema fick väl din man svara på det? Eller motsatte han sig inte att hon fick enskild vårdnad och att han fick umgänge en helg i månaden?
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Jag vet) skrev 2017-01-25 22:39:30 följande:

Som sagt var de som katt och råtta. Ingen bättre än den andra skulle jag vilja påstå. Dock borde barnet redan hos henne för det mesta och hennes argument var att hon ändå bestämde det mesta men att det skulle innebära stora problem för barnet om min man hade möjlighet att styra och ställa när han hade lust. Sedan uppenbarades det ganska tydligt att det hade noll samarbetsförmåga så de köpte hennes argument. Min man tog av den anledningen det smidiga spåret att gå med på hennes absurda schema då han inte ville infria hennes bild av honom. Detta pågick i 5 år men under dessa år träffade han barnet oftare ändå vilket gjorde att barnet ville träffa honom oftare. Exet tyckte nog att det var för slitsamt att bara ha en helg för sig själv i månaden.

Men gav han frivilligt upp vårdnaden också eller dömde rätten till enskild vårdnad på grund av samarbetssvårigheter? Hur gammalt var barnet?
Svar på tråden Ansökan om enskild vårdnad