• Brumma

Ansökan om enskild vårdnad

Vårdnad har ju inget med umgänge att göra. Även om man är ensam vårdnadshavare så får man inte själv besluta om umgänget då barnet fortfarande har lika stor rätt till båda föräldrarna.

Så - vårdnad är e än sak och boendet/umgänget ett annat.

Det krävs ganska mkt för att bli av med vårdnaden. Gällande skola kommer barnet ju att höra till den skola som är närmast din bostad. Vill du inte att hon skall gå i den så kan det ju dock bli jobbigt om man inte kan prata. I övrigt så krävs inte sådär väldigt mkt kontakt för gemensam vårdnad.

• Brumma
    Anonym (Mamman) skrev 2017-01-23 23:27:59 följande:

Ingen som faktiskt kan svara på frågorna?

När jag ansöker om enskild vårdnad, måste jag då också ange hur jag vill att boendet ska se ut även om jag vill ha det som idag?

Om pappan svarar med anspråk på just boendet, kan jag komplettera med eget önskemål då?

Fast jag svarade på det.

Vårdnad har inget med boende/umgänge att göra.
  • Brumma
    Anonym (Lisa) skrev 2017-01-24 20:07:55 följande:

Varför ska det vara så himla svårt att få ensam vårdnad ?Eller är det överdrivet?Barnet har ju fortvarande rätt för båda föräldrarna.Eller tänker man att barnet kan förlora kontakten med ena föräldrer ,om vårdnadshavare flyttar långt bort.

Att ha två vårdnadshavare är ju för att skydda barnet. Det finns - oftast - två personer som tänker på barnets bästa. Och ja, även i de tillfällen den andra vårdnadshavarens inte anser.. Men man kanske har olika åsikter om vad barnets bästa är..

Sedan har vi den rent praktiska biten om vårdnadshavaren dör. Då får den andra föräldern inte automatiskt vårdnad utan en utredning skall göras. En utredning som kan vara jobbig för barnen att gå igenom när de precis förlorat sin förälder.

Självklart bör det vara svårt att f0 ensam vårdnad. VEM har "med rätt" tex? Om du anser att du skall ha ensam vårdnad men pappan anser samma sak - vem av er ska ha rätt att få vårdnaden? Om en förälder söker ensam vårdnad för att hon/han anser att hon/han "vet bäst" z skall hon/han automatiskt få den då?

Jag tycker det är väldigt tur att det är så svårt att få ensam vårdnad som det är. Vet några mammor som anser de är den enda föräldern barnet behöver och hade gjort en del val som kanske inte varit i barnets bästa intresse om de haft ensam vårdnad. Men själva tycker de såklart att systemet motarbetar dem, att pappan inte "samarbetar" osv...
  • Brumma
    Anonym (Lisa) skrev 2017-01-24 20:52:25 följande:

Det finns nog pappor där ute ochså som bara vill ha "makten".Och när pappor får vårdnaden ,kan det bli att styvmammor och barnflickor tar hand om barnen-inte barnets föräldrar.

Naturligtvis finns det även pappor. Att vara en egocentrisk skitstövel är inte bundet till kön. Men jag skrev att jag vet några mammor som försökt sig på det. Jag känner inga pappor som försökt. Bara pappor som fått kämpa om både vårdnad och umgänge i de fallen...

Känner inte en enda pappa som överlåtit omvårdnaden för barnen helt på bonusmammor- och inte en enda som har barnflicka. Det lät helt ärligt väldigt fördomsfullt..

Om det är viktigt för dig att påpeka att det inte bara är mammor som beter sig illa (vilket är självklart - och anledningen till att jag skrev hon/han i inlägget) känns det lite konstigt att du kategoriserar och nämner just pappor som föräldrar som lämnar omvårdnaden om sina barn till andra..
  • Brumma
    Anonym (Mamman) skrev 2017-01-25 12:36:50 följande:

Jag tycker du har rätt. Att ha olika åsikter om vad som är barnets bästa är inte samarbetssvårigheter. Men när man tycker olika i allt och en förälder inte alls vill prata om saken eller ens lyssna blir det problematiskt för då tas beslut utan att all info finns med. Jämför om du och en kollega skulle fatta ett viktigt jobb-beslut som ni har ett gemensamt ansvar för och kollegan säger att "jag bestämmer och jag är inte ens intresserad av vad du tycker eller vilka argument du har."

Jo, sedan beror det ju på vad den andra föräldern anser att man behöver diskutera.

Min man har gemensam vårdnad om sin dotter. Däremot har vi bara vh pga att mamman flyttade när barnet var litet.

Så skolor, förskolor osv lägger han sig inte i (var hon skall gå menar jag då, i övrigt är han med på föräldramöten, gör läxor osv samt utveckling klingssamtal i den mån han kan. Oftast går dock jag och manman) då det är manman som påverkas av VAR skolan ligger.

Bonus valde att byta skola för några år sedan, min man fick helt enkelt hem papper att skriva på men då var bytet redan klart.
  • Brumma
    Anonym (Mamman) skrev 2017-01-25 13:42:41 följande:

Hur menar du med att det beror på vad den andra föräldern vill diskutera? Jag tänker sådant där båda vårdnadshavarna måste bestämma gemensamt. Som skolval, om barnet ska få ett bankkort osv. Som det är nu har pappan veto över både mig och barnet utan att ens prata med mig vilket tar bort mitt inflytande helt och hållet.

Jag menar sådant som egentligen inte behövs diskuteras med den andra föräldern. Och jag menade inte dig specifikt utan att en del föräldrar anser att ALLT måste diskuteras. Fritidsintressen, semesterresor, regler hemma osv. Dessa saker krävs inte båda föräldrarnas underskrift på utan en förälder bör kunna klara att själv bestämma sådant som gäller i deras hem och under deras umgängestid.

Val av skola, pass och annat liknande måste man däremot kunna ha en diskussion om. Kan man inte prata så iallafall genom mail.
  • Brumma
    Anonym (Lisa) skrev 2017-01-25 18:54:11 följande:

Jag är allafall emot det att pappan skulle få egen vårdnad,när det finns en normal,bra mamma med i bilden.Tror inte alls på det där att bara mammor försöker få enskilt vårdnad.Det finns pappor ochså,nästan lika många som försöker detta av fel skäl.

Men det är väl ingen som sagt att det bara är mammor som skulle försöka det? Tvärtom?

Och jag hoppas att du även är emot att mammor får egen vårdnad när det finns en normal bra pappa med i bilden?
  • Brumma
    Anonym (Lisa) skrev 2017-01-25 19:14:09 följande:

Mammor blir jämt påhoppade när dom vill ha enskilt vårdnad..Det ska ju vara "jämnlikt".Inte som för i tiden när de flesta bodde mest med mamman.Snart föder väl männen barnen ochså..

Det var inte det jag frågade.

För det första - är det någon här som påstått att det bara är mammor som försöker få egen vårdnad?

För det andra - är du enbart emot att pappor får egen vårdnad när det finns en bra mamma med i bilden. Eller går det åt andra hållet också?

Sedan - ingen har väl hoppat på TS här tex? Hon är en mamma som vill ha enskild vårdnad. Hon har ställt frågor om det och fått svar. Men inga påhopp.

Ja. Förr i tiden bodde de flesta barn med separkerade föräldrar bara god manman. Det är fortfarande så men det börjar bli bättre. Och då menar jag bättre för barnen - vilka behöver BÅDA sina föräldrar.
  • Brumma
    Anonym (Lisa) skrev 2017-01-25 19:59:54 följande:

Ja,det bästa är båda föräldrar,om det fungerar bra.Annars är det inte nödvändigt att känna att man måste ha bästa kontakten med båda,när det inte fungerar bra.Barnet klarar sig bra ändå livet ut och vissa barn/vuxna vill inte ha kontakt med ena föräldrern.Det måste man liksom respektera,vi har ju rätt att må bra.

Nu pratar vi föräldrar som är bra, eller hur?

Jo barnet kanske klarar sig bra, men undersökningar visar på att barn som bor heltid med ena föräldern mår sämre än barn som bor växelvist. Om man kan få det att fungera måste ju det vara att föredra?

Vem bestämmer vilken förälder man ska ha "bäst" kontakt med då? Om det är samarbetet mellan föräldrarna som brister och inte föräldrarnas engagemang eller att det är "dåliga" föräldrar?
  • Brumma
    Anonym (Mamman) skrev 2017-01-25 20:13:14 följande:

Jag håller med om att det är mycket bättre nu när barnen oftare har tillgång till båda sina föräldrar. Det ska vara grunden. Dock verkar det lite har gått över på andra hållet, att en förälder ska stå ut med hur mycket som helst bara den andra föräldern har umgänge till exempel. I mitt fall så blir jag psykiskt misshandlad i kontakterna med pappan. Uppenbart falska anklagelser, han skriker på mig, har hindrat mig från att köra iväg med barnet vid överlämning tills han har skrikit klart osv. Har försökt minimera kontakt men att bli påhoppad via nätet är också en påfrestning, att inte veta om det står nåt relevant i mailet eller ett nytt påhopp. Han är även otrevlig mot mig i öppna sammanhang bland folk och som mamma vill man så klart gå på sina barns uppvisningar och skolgrejer till exempel. Men jag måste ändå kommunicera med pappan vilket jag faktiskt tycker är fel. Där tycker jag att samhället skulle kunna gå in och säga att antingen beter du dig respektfullt mot dina barns mamma (eller pappa givetvis) eller så behöver hon inte ha kontakt med dig.

Jag håller med.

Det han verkar köra mot dig är inte alls ok. Och så skall man naturligtvis inte behöva ha det.

Du sparar alla mail? Om det skulle komma upp vid en eventuell rättegång?
  • Brumma
    Kjell2 skrev 2017-01-25 20:25:15 följande:

Oavsett vårdnad och så länge han har umgänge kommer ni ha kontakt. Så en förändring av vårdnaden kommer inte stoppa honom att bete sig illa.

Dock krävs inte samma sorts kontakt.

Får de dessutom en täckande dom på allt som rör umgänget, byter i skolan i den mån det går osv behövs enbart minimal kontakt.

TS - ha bara en dag i veckan du läser mail. Är det otrevliga mail får du den iallafall inte utspridda...
Svar på tråden Ansökan om enskild vårdnad