• Anx123456

VARFÖR?

Varför får folk för sig att dem kan kommentera negativt om mina katter?

Jag har aldrig stött på någon som kallat någon annans hund eller bebis, ful??

Vad tänker ni med ärligt?

• Svar på tråden VARFÖR?
  • flygrl

E det människor du känner som sagt dina katter e fula?
    Kan absolut förstå du blir ledsen över det. Har själv en katt som jag älskar högt & skulle bli ledsen om nån sa så om den. Det finns sånt man håller inne med och typiskt då om man skulle tycka nåns barn eller husdjur e "fult". Det handlar om hyfs och hänsyn enligt mig.

Om det nu e vänner/bekanta som hävt ur sig nåt sånt tycker jag du kan påpeka katterna betyder mycket för dig och du blir ledsen när dom säger så. Faktiskt. Människor måste inse var gränsen går för va som e lämpligt säga. :)

• Anx123456

Jag har nyligen skaffat en Cornish Rex. En dyr ras som jag sparat ihop till och som jag även kört 12 timmar till och från.

Jag älskar honom över hela mitt hjärta. Rasen har endast ett lager hår vilket gör honom extremt mjukt men han ser lite hårlös ut. (Googla) jag medger att han ser roligare ut än andra katter men jag skulle aldrig för för mig att kommentera någons husdjur som inte passade mig i smaken.

Min mamma har lagt upp bilder där vissa kommenterar att han är äcklig, att dem ska sticka kläder till honom och att han är onormal.

• Kroken9

Fast huvudsaken är ju vad du känner för din katt. Det är ju inte dom som ska leva med honom så vad dom tycker spelar ju egentligen ingen roll. Tycker inte att någon katt kan vara ful, även om dom är hårlösa.

• Anx123456

Självklart men det sårar att efter all längtan, tid och pengar jag spenderat på honom så är det första någon säger att han är ful.

Så skulle man aldrig göra till en, ja hund eller en bebis
    Förstår mig bara inte på folk

• Nandez

Strunta i vad andra säger men förstår att du blir ledsen. Det viktigaste är vad du tycker och känner. Enligt mig så är det en fin ras, i min värld finns det inga fula katter, alla har sin charm. Vi har nyligen fått en ny familjemedlem, en somali katt, de är rätt ovanliga.

• flygrl

Jag känner till Cornish Rex. Man e ju inte katt fantast för inte.
    Jag resonerar som du om att man inte kommenterar på det där sättet på samma vis som man inte kommenterar nåns hund, barn eller en vuxen människa negativt utan vidare. Det måste människor inse.

Har alltså folk du/ni känner skrivit han e "äcklig"? Jävla sätt isf och jag skulle fan konfrontera och fråga om dom fattar det e ett högt älskat husdjur dom skriver så om och att du blir sårad. Fattar dom inte då e det nåt som saknas hos dom. Empati that is.
    Visa var gränsen går för deras kommentarer e inte ok.

• flygrl

@TS (igen): Glömde skriva jag hoppas du och din lilla kisse har det bra ihop även om det nu finns vissa idioter som saknar hyfs. Önskar dig & din katt allt gott!

• John22

Vad får dig att tro att folk inte får kommentera dina katters utseende? Jag skulle absolut kunna kalla en hund eller katt ful om jag tyckte att så var fallet och uttryckligen blev frågad vad jag tyckte om dess utseende.

Sluta vara så jävla känslig; vad spelar det för roll vad andra tycker? Huvudsaken är väl vad du tycker om din katt?

• flygrl
    John22 skrev 2017-01-23 13:56:22 följande:

Vad får dig att tro att folk inte får kommentera dina katters utseende? Jag skulle absolut kunna kalla en hund eller katt ful om jag tyckte att så var fallet och uttryckligen blev frågad vad jag tyckte om dess utseende.

Sluta vara så jävla känslig; vad spelar det för roll vad andra tycker? Huvudsaken är väl vad du tycker om din katt?

En god vän till dig får ju naturligtvis också säga du e ful och äcklig om den nu tycker det. Och det gör säkert inte dig nåt eller hur?! Inget som påverkar eran relation.

Det e en sak va man får göra, en annan va som e lämpligt. Fattar man inte det e man smått socialt handikappad imho.
  • Anx123456

John22

Jag har inte frågat dem vad dem tycker om min katt. Hade jag gjort det hade jag accepterat svaret eftersom jag frågat men så var inte fallet.

• Anx123456

Och tack alla andra som kommenterade! Fler människor borde vara som er!

Och Aa dem sa direkt att min katt var äcklig som inte hade hår som en "normal" katt

• John22
    flygrl skrev 2017-01-23 14:04:38 följande:
    En god vän till dig får ju naturligtvis också säga du e ful och äcklig om den nu tycker det. Och det gör säkert inte dig nåt eller hur?! Inget som påverkar eran relation.

Det e en sak va man får göra, en annan va som e lämpligt. Fattar man inte det e man smått socialt handikappad imho.
    Om jag uttryckligen frågar någon vad denne anser om mitt utseende så accepterar jag givetvis vad som sägs; allt annat vore urlöjligt och skulle förta hela syftet med att fråga. Svaga individer förstår givetvis inte detta eftersom de bara är ute efter att strykas medhårs, utan intresse av att faktiskt höra vad folk tycker. Men det var roligt att du trodde att jag skulle bli ställd eller ledsen över den kommentaren Skrikandes

Vidare är det inte samma sak att säga att en människa är ful och att en katt är ful, oavsett vad du inbillar dig. Utöver dina andra problem verkar du för övrigt lida av grava problem med läsförståelsen, eftersom jag uttryckligen specificerar att det är just om man ber om någon annan åsikt som det är okej att säga vad man tycker. Men det var gulligt att du försökte delta i diskussionen. Bättre lycka nästa gång, jag tror på dig!

Åter till ämnet: trist att de bara slängde ur sig att de tyckte katten var ful, men är det verkligen något att hänga upp sig på? I.o.m. att katten har ett så pass speciellt utseende faller det sig rätt naturligt att vissa tycker den är urgullig med andra tycker den är ful. När morsan hade nakenkatter var det många som tyckte de var läskiga och lite äckliga, men hon bara garvade och sa att hon tyckte de var härliga som tusan, vilket jag håller med om.
  • Lia4
    John22 skrev 2017-01-23 14:35:25 följande:

Om jag uttryckligen frågar någon vad denne anser om mitt utseende så accepterar jag givetvis vad som sägs; allt annat vore urlöjligt och skulle förta hela syftet med att fråga. Svaga individer förstår givetvis inte detta eftersom de bara är ute efter att strykas medhårs, utan intresse av att faktiskt höra vad folk tycker. Men det var roligt att du trodde att jag skulle bli ställd eller ledsen över den kommentaren

Vidare är det inte samma sak att säga att en människa är ful och att en katt är ful, oavsett vad du inbillar dig. Utöver dina andra problem verkar du för övrigt lida av grava problem med läsförståelsen, eftersom jag uttryckligen specificerar att det är just om man ber om någon annan åsikt som det är okej att säga vad man tycker. Men det var gulligt att du försökte delta i diskussionen. Bättre lycka nästa gång, jag tror på dig!

Åter till ämnet: trist att de bara slängde ur sig att de tyckte katten var ful, men är det verkligen något att hänga upp sig på? I.o.m. att katten har ett så pass speciellt utseende faller det sig rätt naturligt att vissa tycker den är urgullig med andra tycker den är ful. När morsan hade nakenkatter var det många som tyckte de var läskiga och lite äckliga, men hon bara garvade och sa att hon tyckte de var härliga som tusan, vilket jag håller med om.

Det är väl ingen som frågat någon vad de anser om kattens utseende?

Ts. Det finns så många klumpiga människor som lever i sin lilla egobubbla. Många som aldrig tar någon hänsyn till att deras "ärlighet" faktiskt kan göra någon ledsen. Försök att borsta av dig såna kommentarer.
  • jessica1981

Vilka idioter de är, de som kommenterar. Jag har tre cornish rexar och jag tycker att de är det vackraste som finns. Men precis som dig har jag fått höra att de är fula. Det har dock inte gjort mig ledsen, vi har ju alla olika smak. Och de flesta som tycker att de är fula på bild ändrar åsikt när de träffar katterna.

• Anx123456

Dem får tycka som dem vill. Men det jag menar är att jag inte frågat efter deras åsikt på min katt. Och jag vet med sannolikhet att dem flugit till taket om sagt att deras bebis eller hund är ful (dem jag känner då)

Klart jag tar till mig när folk, sen jag var liten (har alltid haft rexar) sagt att jag har fula katter.

• flygrl
    John22 skrev 2017-01-23 14:35:25 följande:
    Om jag uttryckligen frågar någon vad denne anser om mitt utseende så accepterar jag givetvis vad som sägs; allt annat vore urlöjligt och skulle förta hela syftet med att fråga. Svaga individer förstår givetvis inte detta eftersom de bara är ute efter att strykas medhårs, utan intresse av att faktiskt höra vad folk tycker. Men det var roligt att du trodde att jag skulle bli ställd eller ledsen över den kommentaren Skrikandes

Men hur va det med läsförståelsen nu då? TS skriver aldrig nåt om att hon efterfrågat kommentarer och då e det väl utifrån det vi diskuterar. Och naturligtvis va jag inte ute efter göra dig ledsen utan min poäng va just paralellen till om nån oombedd säger till dig du e ful eller äcklig. Jag ville få dig tänka till lite, inte kränka dig.

Jag har ju ingen aning hur du ser ut IRL. Dessutom även om jag visste det skulle jag inte dra in det då jag vill försöka diskutera sakligt och inte uti från andra debattörers utseende. Och det oavsett om du e snygg eller inte. Precis som inte mitt utseende e relevant i diskussionen.
  • Koz85

Tråkigt att dom säger så, jag personligen tycker annorlunda kattraser är dom som är fina. Men när det gäller katter och hundar så tror folk att dom kan säga vad dom tycker utan att någon tar illa upp. Men dom vill säkert inte vara taskiga, dom fattar nog inte att man tar illa upp eftersom dom kanske inte har samma relation med ett djur.

P.s skit i att svara John22 , han söker nåt här inne på FL som inte är normalt.. hans psykolog kanske kan svara på vad...

• Dumbledore

Skillnaden när man säger att ett djur är fult och att man säger det om ett barn är att hund eller katt aldrig kommer bli påverkad av uttalandet. Det är väl bara att garva? Vad spelar det för roll? Djuret kommer aldrig vara medveten om vad någon annan tycker om det. Det kan däremot ett barn eller en vuxen vara, och det är knappast socialt accepterat att säga att någon är ful, vare sig vuxen eller barn.

Svar på tråden VARFÖR?