• Michakaj1991

Rätt att driva in pengar på detta sätt?

Hej alla. Det är såhär att jag hyrde ut min lägenhet i 2 Månader till en tjej. Först började hon täckna försäkringar från hyresgästföreningen i hennes namn på min lägenhet. När jag berättade detta för hon neka hon. Fast jag har papprena.

Några dagar senare sa hon att hon ville flytta . hon flytta ut samma månad.

Nu har jag fått ett SMS från en jurist. Såhär står det: Hej,

Jag kontaktar er på uppdrag av HL som har bott hos dig mellan september till och med december 2016. Hon har erlagt en hyra om 7200kr/månad under ovanstående period.

Din hyra är förhandlad till 4589kr/månad vilket innebär att du har tagit ut en överhyra.

Hyresgästen begär därmed återbetalning om 8608kr. Beloppet ska återbetalas inom en vecka. I annat fall har jag fått i uppdrag att inkomma med en ansökan till Hyresnämnden.

Mvh

Jurist

Hyresgästföreningen.

Nu till mina frågor? Kan dom göra såhär utan att ens ringa mig och diskutera saken , höra min version? Kan en jurist fatta summan och detta beslut själv?

Nu stämmer inte vissa saker han skriver , hon har bara bott där i 2 mån inte 3.

Min hyra han räknat fram är inte som det står utan Högre. Jag hyrde ut möblerad med el vatten försäkringar TV box mm. Inget av det här står heller. Han verkar gå på va hon bara har sakt. Några klocka svar och råd? Kram

• Svar på tråden Rätt att driva in pengar på detta sätt?
  • Astarte
    No Logo skrev 2017-01-22 16:46:03 följande:

Du bör ta bort inlägget med mobilnumret eftersom man med det kan hitta namnet på personen som sänt meddelandet och man inte bör hänga ut personer på forumet (personen tycks för övrigt jobba som jurist på Hyresgästföreningen).

Imorgon ringer du Hyresgästföreningens huvudnummer och frågar om detta är normalt förfarande om någon anmäler att de betalat överhyra? Det är ju möjligt att den här personen är kompis med din hyresgäst och inte har upprättat ett formellt ärende - för tillvägagångssättet verkar synnerligen oprofessionellt. Fråga också hur du ska göra för att motstridiga kravet eftersom det baseras på felaktigheter så som antalet månader och avsaknaden av ytterligare kostnader som ingick i hyran (försäkring, möblering, tv, internet etc). Meddela att du önskar all ytterligare information från Hyresgästgöreningen per brev i fortsättningen.

Lycka till!

Jag förstår inte riktigt varför så många säger att det måste vara båg, bedrägeriförsök och att det är oproffsigt. Jag kan inte se vad det är som är så fel. Att ta första kontakten via sms istället för brev? Eller vad är det som är så illa?
  • Kasperina
    Astarte skrev 2017-01-22 16:51:28 följande:
    Jag förstår inte riktigt varför så många säger att det måste vara båg, bedrägeriförsök och att det är oproffsigt. Jag kan inte se vad det är som är så fel. Att ta första kontakten via sms istället för brev? Eller vad är det som är så illa?
    Michakaj1991 skrev 2017-01-20 17:59:01 följande:

Beloppet ska återbetalas inom en vecka. I annat fall har jag fått i uppdrag att inkomma med en ansökan till Hyresnämnden.

Att via SMS skicka ett krav på att drygt 8000 ska betalas INOM EN VECKA är inte seriöst. Hade det stått att ev. motkrav ska inkomma till Hyresgästföreningen inom tre veckor hade det sett seriöst ut, det här - inte en chans.
  • Astarte
    Kasperina skrev 2017-01-22 18:40:34 följande:
    Michakaj1991 skrev 2017-01-20 17:59:01 följande:

Beloppet ska återbetalas inom en vecka. I annat fall har jag fått i uppdrag att inkomma med en ansökan till Hyresnämnden.

Att via SMS skicka ett krav på att drygt 8000 ska betalas INOM EN VECKA är inte seriöst. Hade det stått att ev. motkrav ska inkomma till Hyresgästföreningen inom tre veckor hade det sett seriöst ut, det här - inte en chans.
    Fast en vecka är ju bara hyresgästens krav. Jag kan inte se meddelandet som annat än en upplysning om att ärendet kommer att skickas till Hyresnämnden om inte TS gör upp och betalar direkt, som en information.

Sedan kommer ju TS ha möjlighet att säga sin syn på saker där. Det är ju inget hot, utan bara en information om att det kommer att skickas vidare och att kravet som det är ligger på 8608.
  • ardath bey
    Astarte skrev 2017-01-22 18:55:22 följande:
    Fast en vecka är ju bara hyresgästens krav. Jag kan inte se meddelandet som annat än en upplysning om att ärendet kommer att skickas till Hyresnämnden om inte TS gör upp och betalar direkt, som en information.

Sedan kommer ju TS ha möjlighet att säga sin syn på saker där. Det är ju inget hot, utan bara en information om att det kommer att skickas vidare och att kravet som det är ligger på 8608.
    Håller med. Låt det isåfall gå till Hyresnämnden.
  • ardath bey
    Astarte skrev 2017-01-22 18:55:22 följande:

Håller med. Låt det isåfall gå till Hyresnämnden.
  • Michakaj1991

Hej alla igen. Gått ett litet tag.

Jag ringde hyresgäst föreningen och frågade om dom brukar sköta sina ärenden via SMS. Hon sa inte en chans. vi sköter allt via brev/samtal. Jag berätta vad som hänt, hon sa att detta kan inte komma från en jurist hos oss och om det nu gör det så ska den personen inte jobba hos oss. Personen har begått stora tjänstefel.

Jag har fått 4 SMS till med ännu mer försök att jag ska betala innan veckan är slut. När jag ringer går det bara till telefonsvarare.

Har skickat SMS tillbaka att jag vill ha alla dessa dokument hemskickat, och dokument som styrker hans krav på pengar. Han skrev tillbaka att han inte tänker skicka några att jag bara ska betala innan fredag för på måndag kommer ansökan vara hos hyresnämnden.

Jag har fixat en advokat som säjer att det här är tjänstefel. Mm. Och troligtvis kommer det bli en förhandling mellan mig och hans tjänstefel. Han är anmäld för sitt tjänstefel och på måndag kommer en del chefer att få samtal om hans handligar.

Så nu är det bara att vänta till måndag.

Ni som inte håller med, hur skulle det sätt ut om alla jurister sköter sina ärenden på sms.

• MiniQ
    Michakaj1991 skrev 2017-01-29 15:05:47 följande:

Hej alla igen. Gått ett litet tag.

Jag ringde hyresgäst föreningen och frågade om dom brukar sköta sina ärenden via SMS. Hon sa inte en chans. vi sköter allt via brev/samtal. Jag berätta vad som hänt, hon sa att detta kan inte komma från en jurist hos oss och om det nu gör det så ska den personen inte jobba hos oss. Personen har begått stora tjänstefel.

Jag har fått 4 SMS till med ännu mer försök att jag ska betala innan veckan är slut. När jag ringer går det bara till telefonsvarare.

Har skickat SMS tillbaka att jag vill ha alla dessa dokument hemskickat, och dokument som styrker hans krav på pengar. Han skrev tillbaka att han inte tänker skicka några att jag bara ska betala innan fredag för på måndag kommer ansökan vara hos hyresnämnden.

Jag har fixat en advokat som säjer att det här är tjänstefel. Mm. Och troligtvis kommer det bli en förhandling mellan mig och hans tjänstefel. Han är anmäld för sitt tjänstefel och på måndag kommer en del chefer att få samtal om hans handligar.

Så nu är det bara att vänta till måndag.

Ni som inte håller med, hur skulle det sätt ut om alla jurister sköter sina ärenden på sms.

Bra gjort! Det är gräsligt att utnyttja sin ställning på detta sätt, bra att du står emot. Hoppas han sätts dit för detta ordentligt. Man undrar ju hur många gånger det här har gjorts förut och hur många som blivit lurade.
  • Noname00

Hyresgästföreningen jobbar inte på detta sätt, man skickar inte ut sådant via sms.

Om du vill så kan du ringa dom och fråga vad det är, men säg inga detaljer om din hyra eller vad hon betalt.

Dom kommer troligtvis säga att dom inte har något ärende och att dom ej jobbar på detta sätt, man skriver brev som första kommunikation och inte sms, med största sannolikhet rekomenderat brev.

Är det Bostadsrätt eller hyresrätt du hyr ut, om det är en BR så kan du bortse från kravet i huvudtaget.
    Vilket nummer kommer sms:t ifrån om du inte vill skriva det här så kan du skicka det till mig i pm så får jag nog fram att det inte leder till Hyresgästföreningen och med lite tur någon annan.

• Aniiee
    Noname00 skrev 2017-01-29 23:59:09 följande:

Hyresgästföreningen jobbar inte på detta sätt, man skickar inte ut sådant via sms.

Om du vill så kan du ringa dom och fråga vad det är, men säg inga detaljer om din hyra eller vad hon betalt.

Dom kommer troligtvis säga att dom inte har något ärende och att dom ej jobbar på detta sätt, man skriver brev som första kommunikation och inte sms, med största sannolikhet rekomenderat brev.

Är det Bostadsrätt eller hyresrätt du hyr ut, om det är en BR så kan du bortse från kravet i huvudtaget.
    Vilket nummer kommer sms:t ifrån om du inte vill skriva det här så kan du skicka det till mig i pm så får jag nog fram att det inte leder till Hyresgästföreningen och med lite tur någon annan.

Om du läste lite till innan du svarade....
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion på g. Hittils 68. Bara 32 kvar.
  • Noname00
    Aniiee skrev 2017-01-30 00:04:15 följande:
    Om du läste lite till innan du svarade....
    Jag missade en sida.
  • Aniiee
    Noname00 skrev 2017-01-30 00:08:55 följande:
    Jag missade en sida.
    Obviously =P
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion på g. Hittils 68. Bara 32 kvar.
Svar på tråden Rätt att driva in pengar på detta sätt?