Kasperina skrev 2017-01-20 23:15:53 följande:
Jag har så svårt att tro att en jurist skulle skicka ett SMS med en deadline på betalning på EN VECKA! Hade det stått ett datum några veckor framåt så hade jag varit osäker, men en vecka? Vi pratar klassiskt utpressningsförsök här. Lägg till en tidspress så att offret inte hinner tänka igenom det ordentligt.
Ring dem, inte personen som skickade SMSet utan ring växeln och fråga om det är ett verkligt krav eller ett bedrägeriförsök. Svarar de att det är verkligt så säger du att du bestrider informationen i SMSet och frågar hur du ska gå vidare.
Jo, det låter kort med en vecka och TS bör kontakta Hyresgästföreningen för att se att det verkligen kommer från dem, men utpressning är det ju inte.
Det som står är att hyresgästen begär 8608 SEK inom en vecka, men då ska man komma ihåg att det är ju vad hyresgästen vill ha. Man ska inte hänga upp sig alltför mycket på att det är skickat av en jurist, det är och förblir hyresgästens krav som står.
Betalar inte TS får man väl se hur de väljer att gå vidare. Antingen genom en stämningsansökan till tingsrätten, eller så kanske motparten testar att sänka kravet.
Vore jag i TS kläder skulle jag ändå skicka ett svar inom en vecka. En tydlig specifikation om vad som gjorde att hyran var satt som den var med en uppställning på allt som ingick. Självklart också en påminnelse om att det rör två månader och inte tre.
TS måste inte skicka in det här, men om detaljerna kommer till juristens kännedom är det inte otänkbart att han eller hon talar med hyresgästen igen och i bästa fall avråder från stämning, så det kan vara värt att skicka in.