• Brumma

Sjuk styvdotter , snart bf

Anonym (Lina) skrev 2017-01-22 20:47:47 följande:

För att det just kanske inte är biomamman uppgift att avboka resor/ta ledigt från jobbet osv för en för henne ofta okänd kvinnas skull. Precis som det inte är bonusmammans ansvar att ställa upp för biomammans nya barn om hon inte själv vill. Jag hade aldrig i livet ställt upp på att vara stand by i flera veckor, tacka mej till extrapass eller aktiviteter jag gör på mina barnlediga veckor om det inte handlar om mitt barn.

Fast vi har ju ingen aning om mamman tycker det är ok eller inte.

För mig hade det varit en självklarhet att ha både biologiska barn och bonus om det fanns önskemål när ett nytt barn kom. Om det fanns möjlighet.

Det är inte hennes skyldighet - men hon kanske gör det för att hon vill?
  • Brumma
    Anonym (Suck) skrev 2017-01-22 21:57:45 följande:

I inlägg nummer#140 "Är väl självklart att en nyfödd går före en tonåring i detta fallet? Men brinner ditt hus räddar du kanske katten innan barnet?"

Skrev inte att hon skulle lämna utan det klumpiga hon skrev. Att jämföra en katt med ett barn. Läs inlägg #140

Du skrev:
    Anonym (Suck) skrev 2017-01-22 19:29:51 följande:

Jo, det verkar så. Hade det brunnit så hade nyfödd och bonus kommit först. Hade sett till att de kom i säkerhet först. Oavsett om jag hade gillat bonus eller inte.

Vilket lät som om du insinuerade att TS inte skulle rädda sin bonus ur ett brinnande hus. Och dessutom som att TS inte gillade sin bonus.

Men då missuppfattade jag dig?
  • Brumma
    Anonym (Suck) skrev 2017-01-22 22:04:15 följande:

Tonåringen är också ett barn.

Vilket förmodligen är precis vad TS menar.

Att hon INTE lämnar bonusen i ett brinnande hus. För "barn kommer väl alltid först när ngn ska räddas"...

Här insinuerade du återigen att TS skulle lämna sin bonus i ett brinnande hus.

VAR har du fått det ifrån?
  • Brumma
    ungbrunett skrev 2017-01-22 22:36:55 följande:

Fast jag tycker jag inte "att ha andra planer" är en giltig anledning. Nu har jag inga egna barn men jag kan förundras över hur folk resonerar! Hur kan man inte vilja ha all tid möjlig med sitt barn? Hur kan man inte ha lust att ha sitt barn en extra vecka eller två - inte för att "ställa upp" för den andre föräldern (ser man sitt barn som en belastning eller vad är det frågan om?) utan för att få vara med sitt barn? "Hon har minsann ingen skyldighet att ställa upp på pappans vecka" sägs det här; men hur tusan är det möjligt att man ser umgänge med sitt barn på det sättet? Skitsamma om du gör hans "nya" en "tjänst" om hon inte njuter av ditt barns närvaro på samma sätt som du - du som förälder får ju ha ditt barn mer!

Min närvaro här på familjeliv genomsyras av mitt "styvföräldraskap" som jag inte ser som ett föräldraskap. Det är ett ofrillvilligt tillstånd som är ett resultat av att jag blev kär i en förälder. Utifrån min situation ser jag mitt liv på ett annat sätt än jag helt uppenbarat hade gjort ifall jag var föräldern i sammanhanget. Häpnar över val och uttalanden föräldrar gör, både här på familjeliv men tyvärr även i mitt direkta liv där jag är förbluffad över sambons barns mammas val. Helt oförståeliga ageranden och uttalanden.

Om ngn konstant ser den andra föräldern som den som ska anpassa sig och "ställa upp" så behövs det nog sägas nej. Även om att säga ja faktiskt innebär mer tid med barnet.

Att ha andra planer är definitivt en giltig anledning. Jag/vi har barn på heltid och har vi "andra planer" (gå på bio, jobba över, resa bort, vuxenmiddag hemma utan barn osv) så skaffar vi barnvakt. För barnet som inte bor heltid hos oss skaffar vi självklart ingen barnvakt eftersom det enligt överenskommelse är så att barnet skall vara hos sin andra förälder. Därför kan man behöva säga nej till att ta extra.

Eller skall bonusfamiljer inte kunna planera in annat som man i en kärnfamilj kan göra?
  • Brumma
    Anonym (Ts) skrev 2017-01-23 06:57:20 följande:

Tonåringar är väl med barn? Självklart går (skriver så du verkligen INTE ska missuppfatta) babyn och bonusdottern först ut om det brinner. Att jag skulle jämfört henne med en katt har du funnit på själv.

Måste fråga, har du själv barn och är separerad?

Måste bara skriva att även jag uppfattade det som att du jämförde henne med katten...

Även om du inte menade det så är det ibland lätt att missuppfatta skriven text :)
  • Brumma
    Anonym (Ts) skrev 2017-01-23 07:20:23 följande:

Nej nej...nog att jag måtte vara en egoistisk styvmamma som inte vill ha min bonusdotter här under perioden hon smittar men så elak är jag inte.

Jag trodde inte det heller ;)

Men meningsuppbyggnaden blev "jag räddar mitt barn och inte bonus, för man räddar ju inte katten först" typ :D

Så jag förstår att ngn som bestämt sig redan innan att du är "den elaka styvmodern" tolkar det illa och får vatten på kvarnen ;)
  • Brumma
    ungbrunett skrev 2017-01-23 07:47:39 följande:

Jag menar inte på en regelbunden basis där det är överenskommet ett särskilt schema och den ena föräldern inte verkar uppskatta sitt föräldraansvar utan lämnar tidigare/inte respekterar tiderna osv. Jag menar enskilda större händelser där behov kan finnas av lite extra egentid. Ett nytt barn som föds, en förälder som ligger på sjukhus eller dylikt.

Ahh :)

Ja då tycker jag absolut man kan/bör ändra. Sedan behöver man kanske inte tacka nej till jobb/middagar osv i en månad - för det kan ju vara svårt att passa in, men ha en vilja att vara lite flexibel. Speciellt om det gäller ett barn av "äldre modell" och som klarar sig ganska bra själv.

Vi fick säga nej till att användas av mamman som barnvakter när vi aldrig fick ngt tillbaka och när det hotades med att bli uthängd på nätet som "dålig pappa för att du inte tar henne när jag vill festa".

Däremot har vi självklart ryckt in när mamman bröt benet och när lillebror hade magsjuka osv..
  • Brumma
    ungbrunett skrev 2017-01-23 08:00:21 följande:

Men det är förälderns uppgift att bestämma detta. Inte den andra vuxne.

Där håller jag inte med.

Lever man två vuxna tillsammans måste båda få vara delaktiga i beslut som rör deras vardag. Där hämnar definitivt ändringar i överenskommet umgänge.

Jag blir lite förvånad av detta inlägg då jag tycker mig minnas att du tidigare uttryckt att bonusföräldrar (dig inbegripen) måste få vara med och bestämma om sådant?
  • Brumma
    ungbrunett skrev 2017-01-22 23:18:35 följande:

Men struntsumma vems "fel" (?) det är att ett barn blir till. Ts bad inte om att hennes partner och hans ex skulle skaffa barn, men hon förhåller sig till detta. På samma sätt får "bonusbarnets" mamma förhålla sig till att hennes ex skaffar ett liv efter deras relation och skaffar nya barn. Barnet är trots allt ett syskon till hennes barn, som ofta trycks på här på familjeliv, därav "bör" hon enligt familjelivs mått ha ett intresse av att det fungerar bra.

I senare delen av sin kommentar fattar jag inte riktigt vad du pratar om. Men jag vidhåller mitt påstående att jag inte förstår varför man inte vill ha sitt eget barn hos sig hela tiden och varför man använder sitt barn på det sättet. Det gäller både pappan och mamman. Inte bara pappan. Pappan har åtminstone en giltig anledning: ny bebis påväg och dotter sedan tidigare som riskerar smitta den lilla. Mamman vill bara jävlas och prioriterar inte extra umgänge med sitt barn, vilket jag anser förkastligt. Folk är olika. Hade vi fått barn hade min sambos ex aldrig "ställt upp" om vi (jag) hade önskat några dagar enskilt. Min sambo (och jag) hade dock alldeles säkert "ställt upp" och haft deras gemensamma dotter hos oss om mamman hade stått inför födsel av ett nytt barn och önskade tid ensam med den nyfödde. Folk är olika och har olika stora egon, men vissa verkar uppenbarligen låta sina egon gå ut över tid med sina egna barn.

Vi vet inte om mamman "jävlas".

Vi vet inte ens om mamman blivit tillfrågad om hon kan ha sitt barn några dagar extra OM förlossningen inträffar på pappans vecka och OM tonåringen fortfarande är sjuk.
  • Brumma
    Anonym (Suck) skrev 2017-01-23 16:27:20 följande:

Men om nu tonåringen vill vara med pappan ändå? Vi vet inte hur nära tonåringen och pappan är eller hos vem tonåring trivs bäst hos. En förkylning går att undvika om man är försiktig nog. Men om båda familjerna är sjuka vart ska bonus ta vägen då om hon är frisk? Vad händer om bonus blir sjuk hos pappan vart ska bonus vara? Åka till mamman varje gång för att undvika att någon blir sjuk hos pappan?

Du drar verkligen på utan att kunna se gråzoner va?

Om båda familjerna är sjuka är barnet/tonåringen högst troligt hos den familj det är meningen att barnet ska bo hos den veckan.

Eller varför inte hos farmor eller morfar?

Äldsta sonen har åkt till morfar när vi haft magsjuka för att undvika smitta. Varför utsätta någon för en jobbig sjukdom om man kan undvika det? För vems skull?

Blir bonus sjuk hos pappan är väl det mest logiska att bonus stannar hos pappa. Och hos mamman om det är det motsatta.
  • Brumma
    Anonym (Suck) skrev 2017-01-23 16:56:52 följande:

Om bonus blir sjuk hos pappan så kan pappan med ny familj bli sjuka. Dessutom kan bonus vara den enda som är sjuk. Ska då pappan med ny familj bli sjuka?

Mor eller farföräldrarna kanske bor långt borta eller inte finns längre.Mamman kan kanske inte skjuta på planerna bara för att sitt ex nya ska få barn? Barnet kan komma veckor tidigare eller så kommer barnet en vecka senare.Fast i det här fallet är det upp till mamman om hon har tid eller vill. 

Ja. Om man blir sjuk någonstans riskerar man att smitta. Om man byter hem riskeras fler att smittas. I onödan.

Nej, mot och farföräldrar kanske inte lever. Mamman kanske gärna tar barnet n0cra extra dagar. Tonåring gen kanske inte är sjuk vid förlossningen. Det kanske inte är pappans vecka. Tonåringen kanske hellre är hos mamma lite extra. Kanske inte.

Vi vet inte.

Ingen har sagt att mamman måste skjuta eventuellt reella planer.

Gråzoner...
  • Brumma
    ungbrunett skrev 2017-01-23 17:03:53 följande:

Fast här glömmer du den lilla detaljen att det inte bara är pappans nya som ska få barn, utan pappan har ju även han ett finger med i spelet ;)

Oavsett har knappast mamman ett finger med... ;)
  • Brumma
    ungbrunett skrev 2017-01-23 18:29:48 följande:

Personen jag svarade skrev att mamman inte ska behöva rucka på sina planer bara för att ts ska få barn. Hon glömmer den lilla detaljen att barnet även är mammans ex samt barnets syskon. En person som resonerar på det sättet som personen jag svarade, Anonym (suck), förtjänar inte att någonsin få hjälp av sin före detta. Fruktansvärt egoistiskt tankesätt, så jag hoppas verkligen inte att "Suck" någonsin förväntar sig att hennes ex ska lyfta ett finger för att hjälpa henne. Klarar inte av sånt folk.

I det inlägget skrev personen att "Mamman kan kanske inte skjuta på planerna bara för att sitt ex nya ska få barn? Barnet kan komma veckor tidigare eller så kommer barnet en vecka senare.Fast i det här fallet är det upp till mamman om hon har tid eller vill."

Vilket stämmer. Hon kanske inte KAN skjuta på planerna. Man vet inte när barnet kommer.. Och det är möjligt att mamman inte kan. Eller vill. Helt beroende på relationen föräldrarna emellan. Är relationen mkt dålig vill man förmodligen inte "ställa upp". Är den bra är det förmodligen en självklarhet att ställa upp. Om det är så att man inte vill kan det bero på att den andra föräldern varit den som aldrig ställt upp och därför bäddat för det nuvarande läget.

Oavsett så är det fortfarande inte mammans ansvar, vare sig hon vill ställa upp eller inte, att vara "redo" i minst en månads tid att ta över pappans ansvar..
  • Brumma
    Anonym (Ts) skrev 2017-01-25 19:23:43 följande:

Konstaterad Kikhosta på bonusbarnet.

Då skall ni absolut prata med mamman och barnet/tonåringen om att försöka lösa så att det väntas en period efter förlossningen tills bonus är hos er.

Kikhosta är mycket smittsamt och ÄR allvarligt för små barn.
  • Brumma
    Aliora skrev 2017-02-25 13:14:26 följande:

Att du överhuvudtaget ens frågar om detta är förfärligt. Självklart ska dina bonusbarn få vara omkring den nyfödda. Däremot kan du säga nej till kusiner, vänners barn etc. Det gör ont i hjärtat att du funderar på att exkludera bonusbarnet/en.

Kikhosta är riktigt farligt för en nyfödd.

Att förhindra att bebis smittas är inte att exkludera utan Att vidta nödvändiga åtgärder för att inte riskera ett barns liv...
Svar på tråden Sjuk styvdotter , snart bf