Inlägg från: Anonym (Suck) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Suck)

Sjuk styvdotter , snart bf

Anonym (J) skrev 2017-01-22 16:44:01 följande:
    Är det konstigt menar du att inte hysa exakt samma känslor för sitt eget barn kontra sin partners barn sen tidigare?

Ts gör helt rätt i som inte vill riskera att hans barn sen tidigare kommer förkyld /snorig/hostig och riskerar att smitta ner det nyfödda barnet (när det är fött)
    Det är fortfarande bonus hem lika mycket som Ts och bonus hem. Skaffar män barn så får de ta ansvar på sina veckor. Ts visste mycket väl att hon skaffade barn med en man med barn redan. Skaffar ts fler barn och den råkar bli förkyld vad händer då?
  • Anonym (Suck)
    Anonym (J) skrev 2017-01-22 16:56:25 följande:
    Fast nu är det troligen som så att det finns ett beslut från Tingsrätten om vv för hans barn sen innan.

Oförutsedda saker kan uppstå vilket kan komma att tvingas ändra boende för hans barn sedan innan.

Spädbarnet (när denne är född) kommer att ha ett hem (hemma hos honom och ts)
    Då gäller vv och ingenting annat tills de har ändrat det. Vill mamman till bonus att bonus bor hos pappan och ts så blir det så.

Bonus hem är med mamman och hos sin pappa, ts och nyfödd.
  • Anonym (Suck)
    Froken Lokens skrev 2017-01-22 18:49:04 följande:

Och jag anser att det inte är rimligt att välja bort barn när det inte passar.Barnens bästa går alltid först och jag anser inte att en tonåring kan väljas bort pga en förkylning. En tonåring förstår vikten av hygien och att hålla sig på avstånd om hen är sjuk.

Precis. Pappan kunde ju vara hemma om han hade förkylning. En tonåring förstår hygien och sånt. Barn har ju rätt till sitt hem. Men det är inte bonusens mammas ansvar för att pappan skaffar fler barn. Då menar jag inte att ts ska ta hand om bonus utan att pappan gör det. Det är inte ts ansvar att ta hand om bonus.

Men tonåringar brukar kunna ta hand om sig själva. Dessutom kanske bonus är frisk när nyfödd kommer. Bonusmammor behöver inte älska sina bonusbarn men de vet vad de gav sig in i början. Skaffar man barn med en man som redan har barn ja, då får man finna sig i det. Jämför man bonus med en katt så är det uppenbart hur ts gör skillnad.
  • Anonym (Suck)
    BioBonus skrev 2017-01-22 19:09:49 följande:

Jag ser inte problemet? Som förstagångsmamma, oavsett om det är en bonusmamma eller en av oss vanliga biomammor, så har man väl ändå rätt att ha lite önskemål om sina första dagar hemma från BB med sitt första barn? Jag sa bestämt ifrån både till min mamma och min svärmor, och vänner, när jag fick barn nr 1, och hade jag haft bonusbarn så hade jag frågat mamman om de kunde vara där några dagar bara så att jag fick landa. När jag fick barn nr 2 och resterande så var jag lite lugnare och hade folk hemma i princip från första dagen. Men  - det var inte käft som ansåg att jag var egoistisk och fruktansvärd, som inte orkade ha folk omkring mig från dag ett med barn nr 1.

Varför kan inte bonusmammor få vara förstagångsmammor med allt vad det innebär, båda bra och dåligt, som vi biomammor fått? Jag förstår inte? Varför ska vi biomammor vara så småsinta mot andra förstagångsmammor så vi inte kan unna dem lite lugn och ro de första dagarna de är hemma med sin bebis? Alla behöver det inte, men de som behöver det borde väl kunna få den ynnesten utan att bli påhoppade av andra kvinnor?

För skaffar man barn med en man som redan har sedan innan, så får man stå ut. Bonus tillhör familjen oavsett. De bor hos sina föräldrar det gör inte mor och far föräldrar. Där har du skillnaden. Vill man inte ha bonus? Skaffa inte barn med en man med barn! Detsamma lägger mammor.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Suck) skrev 2017-01-22 19:17:07 följande:

För skaffar man barn med en man som redan har sedan innan, så får man stå ut. Bonus tillhör familjen oavsett. De bor hos sina föräldrar det gör inte mor och far föräldrar. Där har du skillnaden. Vill man inte ha bonus? Skaffa inte barn med en man med barn! Detsamma lägger mammor.

Gäller ska det stå.
  • Anonym (Suck)
    Brumma skrev 2017-01-22 19:18:17 följande:

Om barnet ligger i riskzonen (tex pga nedsatt immunförsvar, infektion eller liknande) så borde båda barnens bästa ligga i att vidta de åtgärder som krävs.

Om spädbarnet är fullt frisk däremot skall inga sådana åtgärder behövas.

Du vet att man inte behöver välja bort för att det inte passar inte är samma sak som att hindra att smitta ett utsatt barn i onödan?

Men nu är det inte upp till ts. Det är upp till bonus och bonus mamma. Men det är väldigt uppenbart att ts väljer bort bonus. Då pratar jag inte om förkylning.
  • Anonym (Suck)
    Froken Lokens skrev 2017-01-22 19:23:33 följande:

Vi verkar tänka rätt lika i det här fallet.

Jo, det verkar så. Hade det brunnit så hade nyfödd och bonus kommit först. Hade sett till att de kom i säkerhet först. Oavsett om jag hade gillat bonus eller inte.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Ts) skrev 2017-01-22 19:34:20 följande:
    Var jämför jag bonusdottern med en katt?
    I inlägg nummer
    #140 "Är väl självklart att en nyfödd går före en tonåring i detta fallet? Men brinner ditt hus räddar du kanske katten innan barnet?"

Brumma skrev 2017-01-22 19:40:31 följande:
    Och var har TS skrivit att hon skulle lämnat bonus i ett brinnande hus?
    Skrev inte att hon skulle lämna utan det klumpiga hon skrev. Att jämföra en katt med ett barn. Läs inlägg #140

• Anonym (Suck)
    Anonym (Ts) skrev 2017-01-22 19:36:43 följande:
    Barn kommer väl alltid först om någon ska räddas?

Jösses...
    Tonåringen är också ett barn.
    ungbrunett skrev 2017-01-22 20:44:12 följande:
    Hur kan ens eget barn INTE gå före någon annans barn?
    Förutom att pappan har två barn och inte ett.
    Anonym (Olisia) skrev 2017-01-22 21:08:32 följande:
    Fast eftersom TS delar boende med sitt blivande barns pappa som är bioförälder till den omtalade sjuka bonusen kan hon prioritera sitt barn hur mycket som helst, hennes man måste ändå ta hand om båda sina barn på bästa sätt och kan inte utan barnets andra förälders godkännande skicka flickan till sin mamma även om TS vill ha huset tomt från sjuka personer.

Sedan, om inte hans äldsta barn har ett begåvningshandikapp bör det inte vara något problem att be henne att inte vara på och pussa och gosa med den nyfödda så länge hon är förkyld och kan smitta. Så kan TS släppa oron och fokusera på sin kommande baby, hennes sambo/make får ta hand om sin dotter.
    Förutom att den enda som skulle få lämna om den var sjuk är bonusdottern.
    Anonym (H) skrev 2017-01-22 21:35:18 följande:

Jag förstår verkligen inte varför folk har såna stora problem med ts önskan!

Jag skulle inte ha några som helst problem med att ha mitt barn extra om mitt ex och hans sambo hade frågat mig om en sån här sak. Mitt barn skulle heller inte ha svårt att förstå varför om jag skulle förklara för henne, och då är hon ingen tonåring utan 7 år.

Jag skulle heller inte ha några problem med att ha mitt barn extra även om de bara skulle vilja ha lugn och ro i en vecka eller så efter födseln!

Folk ska överdriva så enormt mkt när det gäller såna här saker. Tror nog att folk här på fl bryr sig med än vad barnet själv skulle göra!!

Men det är inte alls säkert att bonusdotterns mamma vill ha henne på pappans vecka? Hon kanske har andra planer? Då får bonus vara hos pappan och ts. Så svårt är det inte att hålla sig borta från nyfödd. De behöver inte äta vid samma bord t.e.x. Förmodligen kommer bonusdottern spendera mer tid i sitt rum än med ts och nyfödd. De behöver inte ens stå i samma rum. Ts och pappan har också ett rum.
  • Anonym (Suck)
    ungbrunett skrev 2017-01-22 22:36:55 följande:
    Fast jag tycker jag inte "att ha andra planer" är en giltig anledning. Nu har jag inga egna barn men jag kan förundras över hur folk resonerar! Hur kan man inte vilja ha all tid möjlig med sitt barn? Hur kan man inte ha lust att ha sitt barn en extra vecka eller två - inte för att "ställa upp" för den andre föräldern (ser man sitt barn som en belastning eller vad är det frågan om?) utan för att få vara med sitt barn? "Hon har minsann ingen skyldighet att ställa upp på pappans vecka" sägs det här; men hur tusan är det möjligt att man ser umgänge med sitt barn på det sättet? Skitsamma om du gör hans "nya" en "tjänst" om hon inte njuter av ditt barns närvaro på samma sätt som du - du som förälder får ju ha ditt barn mer!

Min närvaro här på familjeliv genomsyras av mitt "styvföräldraskap" som jag inte ser som ett föräldraskap. Det är ett ofrillvilligt tillstånd som är ett resultat av att jag blev kär i en förälder. Utifrån min situation ser jag mitt liv på ett annat sätt än jag helt uppenbarat hade gjort ifall jag var föräldern i sammanhanget. Häpnar över val och uttalanden föräldrar gör, både här på familjeliv men tyvärr även i mitt direkta liv där jag är förbluffad över sambons barns mammas val. Helt oförståeliga ageranden och uttalanden.
    Men som jag skrev tidigare: Det är inte mammans ansvar att pappan skaffar nya barn med sin nya. Vill hon inte det så är det acceptabelt. 
    BioBonus skrev 2017-01-22 22:46:24 följande:
    Så det är ok för oss mammor att "inte vilja ha" våra barn för att vi har andra planer, men inte ok för en bonusmamma som blir mamma för första gången att inte vilja ha sjuka barn omkring sin nyfödda bebis? Du måste skämta.
    Det är ju inte mammans fel att pappan skaffar barn med en ny partner? I vissa fall unnar ju inte biologiska mammor att pappan är borta 2 veckor på semester med sitt barn på hennes veckor. Han är pappa och det är hans ansvar och också bonus hem. Det är ts hem men också bonus hem. Var ska bonus ta vägen sen?
  • Anonym (Suck)
    Brumma skrev 2017-01-23 07:17:00 följande:
    Måste bara skriva att även jag uppfattade det som att du jämförde henne med katten...

Även om du inte menade det så är det ibland lätt att missuppfatta skriven text :)
    Förutom att det inte står någonstans om att rädda tonåringen. Bara nyfödd. Tonåring är knappast nyfödd.
    sextiotalist skrev 2017-01-23 11:20:12 följande:
    Det har du rätt i. Är väl lite bortskämd där, då vi kunde fixa sådant. Gick magsjuka hemma hos oss, då stannade sambons barn hemma hos sin mamma (och självklart tvärtom). Hon var inte glad när sonen kom hem med magsjuka från dagis, smittade mig och sitt ena syskon (sedan sin mor). Problemet var att sambons barn var redan hos oss, då var det lika bra att de fick stanna.  
    Förkylning var inte så farligt, för de var så stora att de visste att man inte kramade eller pussade lillebror när man var förkyld

Magsjuka kan man undvika. Finns det två stycken toaletter så kan den som är sjuk få ha den ena toaletten för sig själv tills hen blir frisk. Då kan man hålla sig undan lite också och inte handskas med andras mat. Men kan kan undvika magsjuka och stanna hos den andra föräldern så kan man. Men då måste båda föräldrarna vara överens. Tror inte att tonåringen kommer att pussa eller krama bebisen. 

Tänker att när babyn om några år blir sjukt så ska inte bonusdotter behöva komma hit så varken hon eller biomamma blir smittade. Tänker på ts inlägg #100 
    "Tänker att när babyn om några år blir sjukt så ska inte bonusdotter behöva komma hit så varken hon eller biomamma blir smittade." Om ett par år är ju bebisen stor. Barn och tonåringar blir ju sjuka hela tiden. De kan vara sjuka i ett par dagar och veckor. Om bonus nu ska hålla sig undan varje gång nån blir sjuk så missar ju pappan flera veckor med sin dotter.

• Anonym (Suck)
    sextiotalist skrev 2017-01-23 16:01:28 följande:
    Fast det försökte vi hålla på. Om en barnet hade en viktig period i skolan, och sonen var sjuk (smittsamt sjuk) så kom inte barnet (tonåringen då) över till oss.
    Det var ett val som tonåringarna gjorde.
    Men om nu tonåringen vill vara med pappan ändå? Vi vet inte hur nära tonåringen och pappan är eller hos vem tonåring trivs bäst hos. En förkylning går att undvika om man är försiktig nog. Men om båda familjerna är sjuka vart ska bonus ta vägen då om hon är frisk? Vad händer om bonus blir sjuk hos pappan vart ska bonus vara? Åka till mamman varje gång för att undvika att någon blir sjuk hos pappan?
  • Anonym (Suck)
    Brumma skrev 2017-01-23 16:40:32 följande:
    Du drar verkligen på utan att kunna se gråzoner va?

Om båda familjerna är sjuka är barnet/tonåringen högst troligt hos den familj det är meningen att barnet ska bo hos den veckan.

Eller varför inte hos farmor eller morfar?

Äldsta sonen har åkt till morfar när vi haft magsjuka för att undvika smitta. Varför utsätta någon för en jobbig sjukdom om man kan undvika det? För vems skull?

Blir bonus sjuk hos pappan är väl det mest logiska att bonus stannar hos pappa. Och hos mamman om det är det motsatta.
    Om bonus blir sjuk hos pappan så kan pappan med ny familj bli sjuka. Dessutom kan bonus vara den enda som är sjuk. Ska då pappan med ny familj bli sjuka?

Mor eller farföräldrarna kanske bor långt borta eller inte finns längre.
    Anonym (H) skrev 2017-01-23 16:42:15 följande:
    Glömde att man måste vara specifik in i minsta detalj här på fl.

Har hon andra planer så har jag absolut förståelse för det. Att man "inte vill" ha sitt barn bara för att det är pappans vecka är en annan historia, en jag inte kommer förstå :/
    Mamman kan kanske inte skjuta på planerna bara för att sitt ex nya ska få barn? Barnet kan komma veckor tidigare eller så kommer barnet en vecka senare.
    sextiotalist skrev 2017-01-23 16:48:26 följande:
    Tja, man kan alltid se problem istället för möjligheter.

Om tonåringen vill prompt träffa sin pappa och resten ligger däckade hemma så är väl en träff på stan ett bra alternativ. Nu var detta val de gjorde. Inte någon av oss vuxna.
    Fast i det här fallet är det upp till mamman om hon har tid eller vill. 

Svar på tråden Sjuk styvdotter , snart bf