Inlägg från: Anonym (Suck) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Suck)

Sjuk styvdotter , snart bf

Anonym (Ts) skrev 2017-01-20 15:46:16 följande:

Har en styvdotter som är sjuk , förkyld, hostar och snörvlar. Har själv BF när som helst.
    Hur har ni gjort gällande sjuka syskon och bebisar? Har de varit hos den ena styvföräldern tills de blivit friska? Eller har de kommit som vanligt?

Ska du skicka styvdottern till mamman varje gång det inte behagar? Självklart så ska styvdottern komma som vanligt och gå.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (,nh) skrev 2017-01-20 16:12:22 följande:

För egen del hade jag inte velat ha sjuka syskon hos oss den första tiden. När bebisen är större kan de komma men inte före det. Givetvis ska de få hälsa på sitt syskon, men det kan man göra utomhus eller så kommer de en kortare stund och hälsar på.

Vad gör familjer med helsyskon? Låser in sig med bebisen? Skickar syskonet till rummet? 
  • Anonym (Suck)
    Anonym (,nh) skrev 2017-01-20 16:18:49 följande:
    När man har styvbarn har man lyxen att låta ens bebis slippa ha sjuka syskon inpå sig, det har man inte om man bara har biologiska barn.

Jag hade lätt haft mina barn kvar här om mina barns pappas fru skulle få en bebis och sen åkt och hälsat på.
    Och hur länge ska styvdottern vara borta? En vecka? Två veckor? En månad? 
    Anonym (,nh) skrev 2017-01-20 16:20:34 följande:
    Varför går han ens där när du är hemma? Är han inte där blir han inte smittad och då blir inte heller bebisen smittad.
    Barn går på förskolor. Han kan till och med vara frisk och i nästa ögonblick sjuk. Trivs barnet på förskolan så ska barnet givetvis få gå där.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (,nh) skrev 2017-01-20 16:24:23 följande:
    Nej, när bebisen är lite äldre så är det ju mindre risk vid sjukdom. Men en månad kan man gott vänta om de är sjuka.

Här där jag bor får inte ens syskon följa med till BB.
    Så styvdottern ska inte få vara hemma hos sin far på en månad? Vad händer om fadern blir sjuk? Ska han flytta hem till sitt ex? Det märks att du inte har några barn.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Fler sätt att bli sjuk) skrev 2017-01-20 16:27:45 följande:
    Klart att styvdottern ska få komma som vanligt. Dessutom hinner kanske förkylningen lägga sig.

Ni kan ju inte köra iväg de äldre syskonen varje gång det kommer en snorkråka på tvären.
    Håller med.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Ts) skrev 2017-01-20 17:28:18 följande:

Har man biologiska syskon är det ju svårare att sända dem bort och man har kanske ingen möjlighet till det. Men nu finns ju möjligheten, varför är det då så illa att be barnet stanna hos mamman tills det är friskt, inte smittar längre?

Och vad händer om ert barn är sjuk? Ska det barnet också skickas bort för att hindra styvdottern från att bli sjuk? Barn blir sjuka. Din man kan bli sjuk och du kan bli sjuk. Det är trots allt bara en förkylning. Vad händer om mannen är sjuk då?
  • Anonym (Suck)
    Anonym (M) skrev 2017-01-20 21:45:18 följande:
    Man kan ha den inställningen även om man har barn. Min sambos dotter är inte välkommen till sin morsa när hon är sjuk. Och är hon den första att bli sjuk hos dom ska hon genast ut ur husets så hon inte hinner smitta någon annan.
    Förlåt, men det låter hemskt. Att bli skickad iväg av sin egna föräldrar. Alla kan bli sjuka. 
  • Anonym (Suck)
    Anonym (M) skrev 2017-01-21 08:55:35 följande:
    Det är ju knappast det du väljer mellan. Om spädbarn var så känsliga att vardagliga smittor ofta gjorde dom akut/livshotande sjuka tror jag inte de så snabbt skulle skickas hem, till hem där det inte sällan finns andra barn med allehanda småbarnssjukdomar. Spädbarnsdödligheten skulle vara skyhög även här om de var så känsliga.
    Håller med.
    Anonym (Va) skrev 2017-01-21 10:49:18 följande:

Jag anser att om man inte lämnar bort biobarn så lämnar man inte bort bonusbarn!

Det är alltid skillnad på biologiska och bonusbarn. Vissa vill bara bli av med sina bonus så fort de får chansen.
    Anonym (Ts) skrev 2017-01-21 10:38:09 följande:
    Men hade det varit mitt biologiska barn hade det ju varit en annan sak, då hafe jag ju inte haft något val än att ha hennne hemma.
    Ja, men det är din partners biologiska barn. Det kanske inte är ditt men hans. Styvdottern är hans familj lika mycket som ert gemensamma. Om, ni hade haft två stycken gemensamma och kunna ha de hemma vid sjukdom så kan ni ha styvdottern hemma. Det är så typiskt nya familjer.

• Anonym (Suck)
    Anonym (Ts) skrev 2017-01-21 17:18:06 följande:

Det handlar väl inte om att bli av med bonus så fort man får chansen? Hon är sjuk och självklart vill man väl inte utsätta en nyfödd för att bli sjuk? Och ja mitt nyfödda barns hälsa går före bonusdotterns rätt till att prompt vara här bara för att det SKA vara så.

Och om du blir sjuk? (Av en annan än styvdottern.) Ska då pappan ta hand om nyfödd ensam? Styvdottern har rätt till sin far. Styvdottern har samma rätt till ert hem som nyfödd.
    ungbrunett skrev 2017-01-21 15:38:48 följande:

Mitt förlag är alltså att barnets mamma får ha sitt barn en hel månad, två veckor innan och efter bf för säkerhetsskull :)

Och sen ska pappan ha henne en månad? Stackars barn säger jag.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Ts) skrev 2017-01-21 18:37:00 följande:

Men ett nyfödd är ju beroende av mamman inte av en bonusdotter.

Men styvdottern har samma rätt till sin far som nyfödd har. Ingen bra start att skicka bort styvdottern. Så barnet är fött nu?
Svar på tråden Sjuk styvdotter , snart bf