• risenta

Ni som har haft MA!!

Ni som har haft MA, fick ni några symtom? Hur fick ni reda på erat MA? Jag är gravid i vecka 11 och för två dagar sen så fick jag blod på papperet när jag torkade mig. Typ ljusrött var det. Inget mer sen dess dock. Har inte haft ont. Nu är jag rädd för MA :(. . Ni som har haft MA, blödde ni?

• Svar på tråden Ni som har haft MA!!
  • Snuttis2

Har haft ett missfall o ett MA! Det sista upptäcktes vid ultraljudskontrollen i v 11. Jag hade fortfarande symtom även om de ändrat karaktär lite grann, hade aldrig varit gravid så långt så var ju svårt att veta vad som var normalt?! Inga blödningar innan , såg direkt vid vul att det inte fanns ett foster i rätt storlek utan det hade nog dött redan v 6-8 och börjat tillbakabildats, men kroppen hade inte fattade något. Jag Tvingades framkalla missfallet någon vecka senare efter andra kontrollen.

Blödning kan vara ett förtecken men behöver absolut inte betyda missfall. Det är ju Vanligt förekommande tidigt i graviditeten men självklart skapar det oro konstigt vore väl annars ! Men vet att jag läst att när livmodern växer (runt dina veckor) så flyttar sig moderkakan (eller då kan den behövs flytta sig?)vilket kan leda till blödningar, särskilt om den suttit när livmodertapp/munnen!

Sen är slemhinnorna extra sköra o känsliga av den ökade blodmängden i din kropp!

Förstår tillfullo om du känner oro, är själv gravid i v 13 med ökade magsmärtor! O kör mantra --vad som än händer så kan jag inte påverka det !!!!

• risenta
    Snuttis2 skrev 2017-01-19 21:07:36 följande:

Har haft ett missfall o ett MA! Det sista upptäcktes vid ultraljudskontrollen i v 11. Jag hade fortfarande symtom även om de ändrat karaktär lite grann, hade aldrig varit gravid så långt så var ju svårt att veta vad som var normalt?! Inga blödningar innan , såg direkt vid vul att det inte fanns ett foster i rätt storlek utan det hade nog dött redan v 6-8 och börjat tillbakabildats, men kroppen hade inte fattade något. Jag Tvingades framkalla missfallet någon vecka senare efter andra kontrollen.

Blödning kan vara ett förtecken men behöver absolut inte betyda missfall. Det är ju Vanligt förekommande tidigt i graviditeten men självklart skapar det oro konstigt vore väl annars ! Men vet att jag läst att när livmodern växer (runt dina veckor) så flyttar sig moderkakan (eller då kan den behövs flytta sig?)vilket kan leda till blödningar, särskilt om den suttit när livmodertapp/munnen!

Sen är slemhinnorna extra sköra o känsliga av den ökade blodmängden i din kropp!

Förstår tillfullo om du känner oro, är själv gravid i v 13 med ökade magsmärtor! O kör mantra --vad som än händer så kan jag inte påverka det !!!!

Tack snälla för ditt svar!! Ja man kan ju absolut inte göra nått åt det tyvärr :( . Bara så orolig av mig. Men tack för att du svarade!
  • iMitera

Symtomen var: känsla av att inte vara gravid, en droppe färskt blod. Var i v 10 och gjorde ett snabbt vul (känner en gynekolog) som visade att fostret dött några veckor tidigare.

Men blod behöver ju inte betyda det. Kolla upp det! Lycka till!

• Delilah2001

Förstår din oro!

Jag fick MA i höstas och "vanligt" missfall förra hösten. Nästan exakt ett år emellan.

Jag hade inga symptom på MA, förutom en pytteliten ljusbrun flytning vid ett tillfälle runt vecka 6.

Att det var ett MA upptäcktes vid ultraljud i vecka 9.

• Delilah2001

Kan tillägga att när jag var gravid med min son blödde jag lite samma dag som jag plussade, och denna graviditeten blödde jag lite ljusrött i vecka 7 eller 8. Och det gick bra, är snart i vecka 15 nu...

• risenta
    Snuttis2 skrev 2017-01-19 21:21:55 följande:

Håller tummar o tår för oss båda : ) !

Jag håller oxå tummarna för oss :)
  • Freijah

Inga misstankar om missfall/MA.

Upptäckte vid ultraljud i vecka 13 att fostret dött i vecka 8.

En vecka senare fick jag skrapas eftersom det inte satte igång av sigsjälv.

• KristinaJ

Jag fick mitt MA bekräftat idag. Var inställd på det men samma sorg för det. Fick en "känsla" i måndags att allt inte stod rätt till. Mitt lilla illamående jag haft blev ännu mindre och magen som sedan plusset varit uppblåst kändes platt och inte alls så orolig som innan. Fick samma dag (i måndags) en tid för vul idag. (Har gjort ivf - så vul var planerat redan).

I förrgår fick jag en brun flytning och sedan var det lugnt. Igår kväll kom dock rosa flytningar som övergick i rött. Inga mängder, inga klumpar, men lite mensvärk och en känsla av att allt är fel.

Det bekräftades i morse då skärmen visade ett 7-veckors men jag borde vara i vecka 9 :( är ju dock precis lika vanligt att blödningen är ofarlig och att du exempelvis blöder från slemhinnorna. Vet flera som blödig kraftigare än mig och ändå sett ett hjärta ticka.

• Madde2016

Jag har haft 2 stycken MA, båda i v11+
    Första gången fick jag små bruna flytningar, blev orolig och åkte in och kollade upp. Det visade sig vara gammalt blod och att graviditeten avstannat i v6, jag fick skrapas.

Andra gången kände jag mig plötsligt inte gravid längre och fick tidigt ul i v6 men d kunde inte säga något, fick en tid efter några veckor och då hade d avstannat igen v6. Jag fick skrapas igen.

Det behöver inte vara missfall med en liten blödning, men jag skulle kolla upp det så du slipper vara orolig.

Lycka till!

Svar på tråden Ni som har haft MA!!