haihada skrev 2017-01-19 07:29:58 följande:
Jag kan gå igenom lite vad jag utömt för möjligheter. Först och främst flytt med hela familjen är inte på kartan. Jag har gått på några intervjuer i en stad cirka 25 mil bort och det är den enda andra staden med jobb i min bransch. Problemet var där att jag sökte boende där för många månader sedan och både vänner och diverse olika hyresvärdar är det svårt att få ett boende där.
Går gör det givetvis, men det är väldigt svårt att hitta något som för det första inte kostar skjortan - men för det andra inte kostar poäng. Jag har kontaktat några andra privata hyresvärdar men även hos dem är det lång kö. Det finns säkerligen några jag inte har kontaktat.
Jobb inom min bransch:
Där jag bor nu finns det några. Inte många, men några. En var där jag blev varslad sen finns det ett fåtal andra ställen som söker lite till och från. Problemet är att konkurransen är stenhård. I dom intervjuer jag varit på har det varit 100+ ansökningar och 30+ som ska på intervju (Något i den stilen, kommer inte ihåg exakta siffror). Och 2 som ska anställas.
Jag förstår att uppoffringen är stor för både sambo son och mig själv. Men det har gått två år nu och att hoppas på att situationen här ska förbättras känns väldigt långsökt. Jag vill däremot sikta på framtiden, visst jag kan stanna här, fortsätta det jag gjort dom senaste två åren och hoppas på de bästa helt enkelt. Eller fräscha upp mitt CV, få ett större kontaktnät, jobba, få rutin, få sin aptit tillbaka m.m.
Det är lite så jag tänkte och det är därför jag skriver här hehe, tack igen för din respons. Oavsett om slutsummeringen blir negativ/positiv så tackar jag så mycket för att du tar dig tiden att diskutera.
Vandrarhem då?
Är det ett jobb där man skulle kunna koncentrera arbetstiden till färre längre dagar? Så blir det inte lika många nätter för kostnaden - men din lön borde ju vara högre än vandrarhemskostnaden ändå.
Samma fråga om du jobbar i brorsans stad. Finns möjligheten att du jobbar mycket i tre veckor ochbsedan är ledig i en (och då är hemma med ditt barn/har ditt barn hos dig)?
Om du jobbar i brorsans stad i ett år - tror du att du har en reell chans att få jobb i er hemstad då? Dvs en reell stor chans eller är det ändå tufft?
Hur ser möjligheten ut att byta branch till en där det finns fler jobb där du bor? En viss typ av jobb finns ju princip överallt tex, butikspersonal, arbete inom vården, personlig assistent mm. Har du sökt timvik inom dessa brancher under din arbetslöshet?
När jag säger att du offrar mycket tänker jag inte på dig och sin sambo utan på ditt barn.