ÖNSKAR MER INFO OM UTOMKVEDSHAVANDESKAP
Om hcg knappt gått upp på mer än en vecka låter det ju inte som en frisk graviditet, och det finns kanske anledning att misstänka utomkvedshavandeskap.
Om hcg knappt gått upp på mer än en vecka låter det ju inte som en frisk graviditet, och det finns kanske anledning att misstänka utomkvedshavandeskap.
Hej!! Tycker absolut att du skall byta läkare och gå till en annan! Utomkvedshavandeskap eller extrauterin graviditet som det också heter är allvarligt och oavsett om ägget avstannat i växten så skall det på något sätt tas bort....
Om ägget fortsätter växa och värken fortsätter och helt plötsligt upphör kan en blödning uppstå och det är extremt allvarligt!!
Byt läkare och uppsök gynmottagning!!
Har gått som i en bubbla hela helgen och idag, en bubbla av rädsla! Obehaget i magen eskalerade,givetvis i kombination med ångest och panik då man vet att man går runt med en tickande bomb i magen och man bara väntar på behandling osv. Åkte till sjukan idag igen och idag kunde han sen en liten prick som han ej gjorde i fredags på äggledaren. Ville ta in mig på operation eftersom jag åkte in självmant till läkaren, men först en massa konsultation, frågor osv. Skulle jag genomgå OP så skulle möjligheterna vara 0 att bli gravid igen då jag hade ägg kvar endast på denna sidan, med tanke på min höga ålder. Jag valde spruta efter 5 timmars ångest, oro och uppgivenhet men absolut inge lätt val Eftersom man ej vet om jag svarar på sprutan och måste gå 5 dagar innan nästa undersökning så känns det ju som man tar en stor chans samtidigt! Men idag kollade blodvärdet igen och gått upp 100 ca på 2,5 dagar från 865 till 975 ca. Trodde och hoppats på att det avstannat med tanke på värden men icke, och det har ej känts så heller. Men eftersom ägget växer på fel plats så kan värdena tydligen gå långsammare upp också, men upp går det tydligen och känns ej bra samtidigt som man sitter och hoppas på att sprutan skall ta men först efter 3 dagar som effekten är som bäst!
Ja detta känns så overkligt bara allting nu, från att mått bra och glad över graviditet så vände det till något sorgligt istället och denna oro är ju allt annat än bra för magen heller.
Hej igen!
Hur går det för dig?
Vi väntade 6 månader med att försöka igen, jag blev gravid på en gång men fick missfall, efter det dröjde det två månader sen blev vi gravida igen. Läkaren berättade att kroppen är så fantastisk, när en äggledare är bort opererad jobbar den andra dubbelt, den hämtat ägg från båda sidor :)
Har en till fråga jag starkt funderat över...när vissa säger att dem åkt in för utomkveds för operation, i v 5, 6, 7 eller 8, är det den beräknade graviditetsveckan som ni borde vara i som ni menar då? som ni beräknat från början...första dagen på senaste mensen....för har man utomkved så har ju läkaren svårt att säga vilken vecka man är i och kan endast se på värdena....jag gick in igår i v 8....men enligt mina värden så är fostret endast 3-4 veckor gammalt då det växt långsamt och hcg ligger på nästan 1000. Men sen så kan det då bli akut mellan v 5-8 men är det när fostret växer och utvecklas normalt (fast utanför) med högt hcg, eller gällder det även när det nästan avstannat och värdet går upp väldigt långsamt,som i mitt fall? Annars är jag u inne i v 8 vilket känns ju ännu mer oroande om inte cellgiftet tar.Hoppas ni förstår min fråga och någon kan snabbt svara på detta
@Adisa tack för din omtanke. Som du säger, allt bara snurrade när jag var på sjukan, jag skulle bestämma mig under stress om jag ville göra operation eller cellgift (med risktagande) och först och främst så börjar man överväga det, för och nackdelar, alla frågor omkring hanns heller inte med då och det startar hundratals tankar när man kommer hem istället med oron. Jag tog bara en spruta för att ägget skulle lossna, ingen annan metod, så vi har försökt på naturlig väg, och det lyckades också men ägget hamnade fel, sen kan det varit fel på ägget ändå. Är 40 +.
@Adisa,absolut jag blev själv förvånad och glatt överraskad, hade inte förväntat mig att det skulle gå så fort, hade förberett mig att det skulle bli en långutdragen och även kanske omöjlig process, sen vet jag ej heller om ägget var av kvalité eller ej.Känns inte så hoppfullt just nu, eftersom den äggledaren som ägget satte sig i är också den enda som har ägg kvar och risken är ju att man får utomkved igen för äggledaren är något ärrad, och det finns ju anledning till att ägget fastnat där också, förmodligen för att jag genomgick KS i min första graviditet, det är min teori. Jag hade så himlans fin och bra graviditet första gången. Sammanväxningar som man fått genom bukoperation kan ju tydligen förstöra så är så fallet så finns ju risken där igen, känner nog tyvärr inte idag att det kanske blir jättelätt igen, pga min ålder dessutom, känns som det är många hinder på vägen just nu....men hoppas kan man ju alltid...det är ju hoppat men lever på!
@Vickan...........svårt och jobbigt att bara läsa om....hur mår ni idag efter allt detta?? För det är otroligt mkt ni har gått igenom, har ni återhämtat er? I såna lägen är det ju också så väldigt viktigt att ha kärleksfulla,snälla, omtänksamma människor omkring en som även kan ge en hopp och tro någonstans att gå vidare, vänner, familj men även läkare osv
Fick svar på blodtestet idag som jag gjorde 2 dagar efter cellgiftet. Hade gått upp mer än någonsin, fördubblats på 2 dagar, och var nu uppe i nästan 2000!! Hade jag inte läst igår kväll att blodvärdena oftast går upp 1-3 dagar efter injektionen så hade jag nog reagerat ännu mer starkare än jag gjorde idag! Vi ringde läkaren och han bekräftade just detta, att det kan bli så första dagarna, men han förstod vår oro och förvirring men att vi ej skulle stirra oss blinda på hcg heller just för tillfället. Däremot så om det inte gått ner inom 7 dagar så behöver man åtgärd igen, antingen en ny spruta eller operation. Han tyckte därför att vi skulle göra nytt blodtest först på måndag! Så återigen lång väntan och oro över helgen, för man vet ju fortfarande inte om kroppen kommer svara positivt på cellgiftet, om uppgången av hcg är endast cellgiftets effekt eller om det även är att ägget börjat växa igen. Kan tycka att man borde kunna ta ett UL igen imorgon för att se att det inte blivit större, och inte bara vänta på hcgvärdena. Känns spontant som att man har inget val än att vänta, men under tidens gång och medan man tvingas vänta så kan det bli akut också, om man inte gör valet att göra operation direkt, som jag inte valde. Och kanske därför syster på sjukupplysningen också sa att vi tar oftast inte in fall förens det just blir akut, när det gäller operation eller åtgärder, kändes ju allt annat än lugnande, men det är ju många som cellgiftet inte biter alls på också och då får man ju fortsätta att chansa om man tar en injektion till, och tiden går och ju större blir riskerna!
Jag öppnade denna tråd i hopp om att få en massa svar på mina frågor och få information från dem som har själva erfarenhet. Men jag vill även hjälpa och informera om det jag nu själv fått vetskap och information om under tidens gång, för jag både förstår och vet nu hur oerhört påfrestande mentalt detta är med ovissheten och även för ens partner!
@Adisa.....Kanske görs om man har väldigt långt till sjukan eller dylikt, men eftersom jag nu tagit spruta så måste man invänta första veckan. Men vi var hos läkaren idag för att göra UL, och han sa att än sålänge så såg det ok ut, men han kan ej säga något säkert än.
Ytterligare info som kan även vara värdefullt för andra som tagit cellgift är att han sa att om det ej blivit några komplikationer, blödningar osv, inom 5 dagar efter sprutan så är det OFTAST (inte alltid) ett gott tecken. Men måndag är dock en viktig dag sa han, för det är då han vet mer säkert med hcg och det är inom 7 dagar som hcg bör sakta gå nedåt annars får man ta till åtgärd igen, men första 3 dagarna är det dock normalt att hcgt istället går upp.
Som det verkade nu så trodde han inte att jag behövde en spruta till, men inget han säkert kan säga än, och man har ju läst en del inlägg där värdena börjat gå ner för att sen börjat gå upp igen, därför man måste vara under läkarbevakning under en tid innan dom vet säkert och vad jag läst så är många läkare inte nöjda förrens det är på 0! Jag skulle egentligen rest bort nu, en betydande resa, men den måste nu ställas in och avbokas, han sa att det givetvis är mitt val om jag känner att jag verkligen måste resa, men inget han rekommenderar om det händer något och jag bör vara under läkares uppsyn nu i början, och måndag är en viktig dag för att se hur allt fortskridit,1 vecka efter att jag har tagit sprutan.
Blev lite rörd av det du skrev nu faktiskt, att jag kanske hjälpt dig i ett beslut som plötsligt inte är självklart om du får mer information om nackdelar inför KS. Men läkare i Sverige brukar väl vara rätt pigga på att informera om precis alla risker det är med KS men vara mer sparsamma med att spontant informera om alla risker det även finns med vaginal förlossning? (men vaginalt är ju samtidigt den naturliga vägen, inte en stor bukoperation). Blir det ditt första KS?
Jag födde utomlands och min läkare sa att pga min ålder då, närmare 40, så var KS säkrare utväg för både barnet och mig.Mer riskfyllt med förlossningar när man blir äldre, och efter 40 så betraktar ju läkarna det som riskförlossningar. Eftersom jag varit förlossningsrädd hela mitt liv så tog jag hans rekommendation snabbt till mitt hjärta, utan att själv kolla upp risker med KS, jag ville inte skrämma upp mig själv när jag väl var gravid och googla om alla komplikationer som kan hända, utan försöka njuta av den tiden istället utan massa oro och förlossningsskräck.Jag visste inte så mycket då vid min första graviditet, var rätt så naiv, idag vet jag så mycket mera om allt omkring, risker osv.
Tror jag hade chansat ändå och tagit KS, eftersom rädslan var så starkt rotad då, men idag känns det inget vidare att höra att mina äggledare kan blivit skadade pga operation och idag fick jag veta att min vänstra äggledare ej fungerar alls (av någon anledning), men många som gör KS och det går bra för också, men jag har tydligen haft otur. Men är det faktiskt så att jag inte kan få fler barn pga mitt KS förstört mina äggledare, då känns det oerhört ledsamt, för då är det inget medvetet val jag gjort. Men har hört att kvinnor som väljer KS, kan många gånger vara äldre kvinnor
som bestämt att dem bara vill ha 1 barn, och det måste ju vara av den anledningen att dem vet att det kan finnas risk att det blir svårare att få fler barn också. Samtidigt så är det oerhört många som väljer KS i andra länder.
Varför det kan bli såhär med äggledarna är pga sammanväxningarna, vissa får mycket andra mindre, individuellt. Men han sa även att det kan bero på att ägget inte varit helt runt utan missbildat och då kan det också fastna på vägen, inget jag visste om.Sedan finns massa andra anledningar också som står skrivet på nätet.
Men om jag vill veta säkert om mina äggledare är ärrade eller förstörda så måste man göra en röntgen, och för att fortsätta våra planer om 6 månader då vill jag absolut veta detta, jätteviktigt för annars är risken så stor att allt bara resulterar i x igen, men då kan det nog vara bättre att vara realistiska i sammanhanget och vara oerhört tacksamma för det barnet vi har idag, och det är vi, men samtidigt vill vi så gärna ge henne ett syskon!
Hoppas allt är bra? Vad har du fått för resultat idag, TS?