2,5-årig tidigare matvägrare äter plötsligt men även flera gånger under nätterna
Vår 2,5-åring åt väldigt bra tills han var strax innan 1 år. Då började han äta väldigt lite och rasade i vikt. Han har alltid legat en kurva under på vikten jämfört med längden, men det blev värre och vi fick råd av BVC att blanda grädde i vällingen och tillföra extra fett till hans mat.
Sedan han var 4 månader gammal så har han haft svår äggallergi och nyligen upptäckte vi att han även har skaldjursallergi.
När han inte längre var extremt underviktig så slutade vi med att blanda grädde i vällingen. Vår son är smal men inte värre än att BVC tyckte det var okej för ett år sedan (hans pappa är extremt mager och väger 50 kilo till sina 176 cm, så de tittar ju även på arvsanlagen här.) Men vår son har trots det varit väldigt svår med maten. Han har ätit lite och är dessutom väldigt kräsen. I höstas, efter att han hade börjat på förskola, så märkte vi att han började dala i vikt. Vi hällde grädde i vällingen ibland. På förskolan åt han ingenting alls, över huvud taget, under en hel dag och inte hemma heller - bortsett från lite grönsaker och välling (med eller utan grädde, han verkar inte känna någon smakskillnad.) Men inte ens vällingen var en hit. Under en lång period bad han om välling, men sedan drack han knappt upp den i alla fall.
I julas började han plötsligt att äta. Nu har han ätit i hans mått mätt ordentliga portioner mat nästan varenda dag. De flesta dagar hämtar vi honom innan mellanmål och då äter han bra med mellis hemma och sedan kvällsmat. Vissa dagar äter han bra på förskolan och andra dagar lite mindre, men hemma så verkar det vara samma matstatus: han äter en macka till mellanmål, vill gärna ha grönsaker att tugga på mellan mellanmål och kvällsmat, äter sedan 1-2 portioner kvällsmat och vill efter det ha välling en timme senare.
Men så har vi då vällingen: han kan dricka upp till 4 flaskor per natt! Även om han är färdig med kvällsmaten klockan 18 så kan han dra i sig upp till två 300 ml-flaskor välling mellan 19 och 21.30 och sedan vaknar han på natten och vill ha ytterligare 1-2 flaskor välling och sedan ytterligare en vid 5-7-snåret. Kvällens första och morgonens sista vällingflaska har jag ingenting emot. Det blir ju kvällsmat och frukost, men resten är bara extremt jobbiga. Vi har försökt begränsa vällingdrickandet nu, för jag orkar bara inte längre. Ingen av oss får sova. Napparna till nappflaskorna har dessutom börjat gå sönder och jag har sagt till honom att när sista nappen går sönder så köper vi inte fler, eftersom han är så stor nu och inte behöver dricka ur nappflaska. Ikväll gick näst sista nappflasknappen sönder. Han har alltså bara en enda kvar och den sjunger verkligen på sista versen. Jag har tidigare erbjudit välling ur mugg men det har han då ratat.
Hur skall vi egentligen hantera det här? Vi är ju glada att han äter - men han är fortfarande mager. Jag är så rädd för att han ska sluta med välling ifall vi erbjuder honom att dricka det ur kopp och då har vi ingenting alls att ta till om han börjar matvägra igen. Dessutom verkar han ju på första gången på 1,5 år känna sig hungrig. I höstas hade han perioder då han inte åt någonting alls mer än ett par flaskor välling/dygn på en hel vecka. BVC rådde oss då att vi absolut inte skulle sluta med vällingen. Nu har han bara ätit "bra" i en månad och vi är glad för varje gram han går upp i vikt, men jag orkar knappt inte längre att gå upp och fixa välling flera gånger varje natt. Är det någon som känner igen sig och/eller har tips?