• Amanda84

2,5-årig tidigare matvägrare äter plötsligt men även flera gånger under nätterna

Vår 2,5-åring åt väldigt bra tills han var strax innan 1 år. Då började han äta väldigt lite och rasade i vikt. Han har alltid legat en kurva under på vikten jämfört med längden, men det blev värre och vi fick råd av BVC att blanda grädde i vällingen och tillföra extra fett till hans mat.

Sedan han var 4 månader gammal så har han haft svår äggallergi och nyligen upptäckte vi att han även har skaldjursallergi.

När han inte längre var extremt underviktig så slutade vi med att blanda grädde i vällingen. Vår son är smal men inte värre än att BVC tyckte det var okej för ett år sedan (hans pappa är extremt mager och väger 50 kilo till sina 176 cm, så de tittar ju även på arvsanlagen här.) Men vår son har trots det varit väldigt svår med maten. Han har ätit lite och är dessutom väldigt kräsen. I höstas, efter att han hade börjat på förskola, så märkte vi att han började dala i vikt. Vi hällde grädde i vällingen ibland. På förskolan åt han ingenting alls, över huvud taget, under en hel dag och inte hemma heller - bortsett från lite grönsaker och välling (med eller utan grädde, han verkar inte känna någon smakskillnad.) Men inte ens vällingen var en hit. Under en lång period bad han om välling, men sedan drack han knappt upp den i alla fall.

I julas började han plötsligt att äta. Nu har han ätit i hans mått mätt ordentliga portioner mat nästan varenda dag. De flesta dagar hämtar vi honom innan mellanmål och då äter han bra med mellis hemma och sedan kvällsmat. Vissa dagar äter han bra på förskolan och andra dagar lite mindre, men hemma så verkar det vara samma matstatus: han äter en macka till mellanmål, vill gärna ha grönsaker att tugga på mellan mellanmål och kvällsmat, äter sedan 1-2 portioner kvällsmat och vill efter det ha välling en timme senare.

Men så har vi då vällingen: han kan dricka upp till 4 flaskor per natt! Även om han är färdig med kvällsmaten klockan 18 så kan han dra i sig upp till två 300 ml-flaskor välling mellan 19 och 21.30 och sedan vaknar han på natten och vill ha ytterligare 1-2 flaskor välling och sedan ytterligare en vid 5-7-snåret. Kvällens första och morgonens sista vällingflaska har jag ingenting emot. Det blir ju kvällsmat och frukost, men resten är bara extremt jobbiga. Vi har försökt begränsa vällingdrickandet nu, för jag orkar bara inte längre. Ingen av oss får sova. Napparna till nappflaskorna har dessutom börjat gå sönder och jag har sagt till honom att när sista nappen går sönder så köper vi inte fler, eftersom han är så stor nu och inte behöver dricka ur nappflaska. Ikväll gick näst sista nappflasknappen sönder. Han har alltså bara en enda kvar och den sjunger verkligen på sista versen. Jag har tidigare erbjudit välling ur mugg men det har han då ratat.

Hur skall vi egentligen hantera det här? Vi är ju glada att han äter - men han är fortfarande mager. Jag är så rädd för att han ska sluta med välling ifall vi erbjuder honom att dricka det ur kopp och då har vi ingenting alls att ta till om han börjar matvägra igen. Dessutom verkar han ju på första gången på 1,5 år känna sig hungrig. I höstas hade han perioder då han inte åt någonting alls mer än ett par flaskor välling/dygn på en hel vecka. BVC rådde oss då att vi absolut inte skulle sluta med vällingen. Nu har han bara ätit "bra" i en månad och vi är glad för varje gram han går upp i vikt, men jag orkar knappt inte längre att gå upp och fixa välling flera gånger varje natt. Är det någon som känner igen sig och/eller har tips?

• Svar på tråden 2,5-årig tidigare matvägrare äter plötsligt men även flera gånger under nätterna
  • Dumbledore

Jag vet inte om det går stick i stäv med vad bvc tycker, men jag hade helt enkelt vägrat ge honom välling så ofta på natten. Jag hade hellre tagit några nätter med dålig sömn för att han är arg än skaka flaskor, det kan knappast vara nyttigt med så mycket välling heller? Och äter han ordentligt på dagen nu så lär han inte behöva fylla på under natten. Testa att erbjuda vatten i en pipmugg i stället, så att han inte får flaska med vatten och blir besviken. Det gjorde jag när vi vande av ett av barnen med nattätandet. Jag tänker också han behöver sova på natten för att orka med dagen sen.

Morgon- och kvällsvällingen kan man kanske spara, och köpa nya nappar, men på natten hade jag erbjudit vatten.

• Amanda84
    Dumbledore skrev 2017-01-14 01:00:11 följande:

Jag vet inte om det går stick i stäv med vad bvc tycker, men jag hade helt enkelt vägrat ge honom välling så ofta på natten. Jag hade hellre tagit några nätter med dålig sömn för att han är arg än skaka flaskor, det kan knappast vara nyttigt med så mycket välling heller? Och äter han ordentligt på dagen nu så lär han inte behöva fylla på under natten. Testa att erbjuda vatten i en pipmugg i stället, så att han inte får flaska med vatten och blir besviken. Det gjorde jag när vi vande av ett av barnen med nattätandet. Jag tänker också han behöver sova på natten för att orka med dagen sen.

Morgon- och kvällsvällingen kan man kanske spara, och köpa nya nappar, men på natten hade jag erbjudit vatten.

Jag kan inte heller tycka att det kan vara nyttigt med så många flaskor välling. Dessutom så äter han ju nu på dagen så han borde verkligen inte behöva dricka välling om natten, kan jag tycka, men han är ju fortfarande väldigt smal.Jag förstår inte hur han plötsligt kan orka all denna välling + den mat som han äter under dagen. Tidigare, när han åt lite eller knappt någon mat alls om dagen, så drack han heller ingen välling om natten (ibland möjligen en flaska välling men oftast bara en halv och ibland ingen alls)

Problemet i det här fallet är att han aldrig i hela sitt liv har druckit ur pipmugg, inte ens när han var bebis. Han fattade helt enkelt inte hur man gjorde så han började med glas istället. Vi har provat några gånger att ge vatten - precis som du säger - och tog så faktiskt faktiskt då fram en pipmugg så att han skulle kunna ligga ner och dricka, men han ville såklart inte ha den eftersom han ansåg att det var en "bebismugg." Han ville dricka vatten ur glas, vilket han fick några nätter i sträck, men det resulterade bara i att han blev pigg och klarvaken och låg och snackade och lekte i flera timmar (och nu tjatar om vatten ifall han inte vill sova).

• Tow2Mater
    Amanda84 skrev 2017-01-14 00:52:46 följande:
    ! Även om han är färdig med kvällsmaten klockan 18 så kan han dra i sig upp till två 300 ml-flaskor välling mellan 19 och 21.30 och sedan vaknar han på natten och vill ha ytterligare 1-2 flaskor välling och sedan ytterligare en vid 5-7-snåret.
    Han kanske inte blir "mätt" på all välling. Alla vill vi väl ha nåt mer att äta efter kvällsmaten innan läggdags, prova ge ytterligare ett mål mat innan läggdags? eller frukt och ost, grot, yoghurt eller liknande.
  • Anonym (Vattenflaska)

Ni kanske kan testa en vanlig vattenflaska. Sådan sportvattenflaska som vuxna använder.

• jensljungkvist

Jag säger som tidigare talare att det verkar inte bra med så mycket välling.

Men det som slår mig är ju varför han inte blir mätt på en flaska? Kan det helt enkelt bero på att en flaska inte ger tillräckligt med näring?

Har ni provat gröt innan läggdags? Det är ju som outspädd välling.
    Ett annat alternativ är att fortsätta "feta till" maten eller varför inte ge honom extramål istället för mellanmål? Alltså mer än bara en macka? 

Det kanske gör att han inte behöver äta på natten? 
    En annan tanke som slår mig är att det kanske är något annat i relationen till er föräldrar eller maten som gör honom otrygg så at han söker den tryggheten under natten?

Som sagt, bara tankar du kan fundera över och kanske pröva? För det är ju så vi hittar vad som gäller för just våra barn.

Lycka till och berätta gärna om hur det går!

• Gina43

Jag håller egentligen med övriga talare, men då om barnet har normal vikt och inga problem med maten. Här är det ju annorlunda och det har bara pågått sedan i jul, så då är det ju inte så länge egentligen, inte ens en månad? Om han är så mager och ni oroar er över hans vikt sedan länge och har kämpat med den kan ni kanske vänta och se lite till? Han kanske går igenom en intensiv tillväxtperiod just nu och är superhungrig. Han äter ju även på dagen. Vad säger pojken själv? Han är 2,5 år, kan han uttrycka hur han mår? Vi har ett tillväxthämmat barn som växte ikapp. Alltså växte han snabbare än andra barn. Vi vägrade honom ingen mat han ville ha förrän han hade nått medellängd och då låg han stabilt på SD -1 i vikt.

Hur gör ni flaskorna? Ni kan ju prova med termos vid sängen och blanda på plats, förbereda flaskorna. Då blir det så lite störning som möjligt. Ni kan dela upp er så att du tar första flaskan och pappan den andra?

Jag funderar också på det i föregående inlägg - är det något som gör honom orolig just nu? Kommer det kindtänder? Har han napp på natten? Har han fortfarande ett sugbehov? Kanske finner han tröst i att få flaska och suga på något? Jag hade köpt nya nappmunstycken. De kostar ju bara en hundring?

• Amanda84
    Tow2Mater skrev 2017-01-14 05:27:13 följande:
    Han kanske inte blir "mätt" på all välling. Alla vill vi väl ha nåt mer att äta efter kvällsmaten innan läggdags, prova ge ytterligare ett mål mat innan läggdags? eller frukt och ost, grot, yoghurt eller liknande.

Han vill ha välling även på kvällen. Det är det enda han tjatar om. Han är en riktig långsamätare, så börjar vi äta kvällsmat klockan 17, så sitter han kvar och äter långsamt, långsamt till nästan 18 och sedan får man peta i honom resten av maten under tiden som han är distraherad av bolibompa och fortsätter då att äta tills klockan är 18.30 och bolibompa är slut. Vi har provat många gånger att erbjuda annat än "resten" av maten men han vill inte ha något annat då än möjligen några skivor tomat och gurka och det blir han inte alls mätt på. Klockan 19.30 ligger han i sängen och då vill han ha välling igen.

Jag tror att han inte blir mätt på vällingen. Han dricker sempers 1-årsvälling och vi har inte övergått till barnvälling för äldre åldrar eftersom denna är smaksatt.

Och nu när jag skriver det här så kom jag att tänka på ifall man kanske kan ge honom vuxenvälling? Det måste ju vara lika mättande som gröt! (gröt har han vägrat äta på ett år.)

jensljungkvist skrev 2017-01-20 10:07:09 följande:

En annan tanke som slår mig är att det kanske är något annat i relationen till er föräldrar eller maten som gör honom otrygg så at han söker den tryggheten under natten?

Gina43 skrev 2017-01-21 07:22:39 följande:

Jag funderar också på det i föregående inlägg - är det något som gör honom orolig just nu? Kommer det kindtänder? Har han napp på natten? Har han fortfarande ett sugbehov? Kanske finner han tröst i att få flaska och suga på något? Jag hade köpt nya nappmunstycken. De kostar ju bara en hundring?

Han är glad och aktiv på dagarna och själv säger han att han vill ha vällingen för att det är gott och mysigt och han inte kan sova annars. Han har inga nya tänder på gång men har börjat drömma en hel del mardrömmar. Mardrömmarna brukar dock inte göra att han behöver välling, utan då räcker det oftast att han kommer över till vår säng och får somna om i famnen, men ibland när han ska somna på kvällen så pratar han om läskiga drömmar han tidigare har haft så han funderar kring de här sakerna ibland även inför nattningen. Jag tror i alla fall inte att det finns något i relationen till oss föräldrar eller till maten som gör honom otrygg.

Däremot slutade han - på vår inrådan - med napp i somras. Han saknar den fortfarande och vi har slitit vårt hår kring hur vi skall göra med den saken. I höstas så hittade han en oanvänd reklamnapp för nyfödda i en låda här hemma och stoppade in den i munnen. Han gav sig inte, så vi lät honom ha den i sängen den kvällen för att se vad som hände. (då tyckte vi att det var jobbigt att han hade börjat dricka välling några nätter i veckan, även om han då oftast inte drack mer än en halv flaska)  Han snuttade frenetiskt på nappen under nattningen men den var ju ganska liten och inte så praktisk att ha i munnen, så han tog själv ut den ur munnen innan han somnade. På morgonen, när han hittade nappen i sängen, så gick han iväg med den och slängde den i papperskorgen.

Nu när jag läste Gina43:s inlägg så börjar jag fundera på om han kan ha sugbehov kvar. Kan det sitta i även i 2,5-årsåldern och så pass långt efter att man har slutat med napp? Sedan någon gång i höstas så har han även börjat suga mycket på fingrarna när han är trött.

Kan det möjligen vara ett alternativ att gå tillbaka till napp om nätterna, om det inte funkar att byta till vuxenvälling? För egen del så hade han nog blivit själaglad om han hade fått det.

I övrigt så tvingades vi till slut att köpa en ny nappflaska. Alla nappflasknappar hade gått sönder och det gick bara inte att övertyga honom om att inte dricka välling på natten, så vi går fortfarande upp om nätterna och värmer välling. Det går dessvärre inte att blanda till vällingen vid sängen och ha varmvatten i en termos, för vällingen tycks inte bli lika tjock då som när den värms i mikron, och rinner den för mycket så blir han sur över det. Min man arbetar 7 nätter i sträck och är ledig 7 nätter. När han har sina lediga veckor så försöker han i så stor utsträckning som möjligt ta hand om vällingbiten, men han vaknar inte om jag inte knuffar på honom och säger till att han måste gå upp, så min sömn blir störd i alla fall.

• Dumbledore
    Amanda84 skrev 2017-01-23 22:42:16 följande:

Han vill ha välling även på kvällen. Det är det enda han tjatar om. Han är en riktig långsamätare, så börjar vi äta kvällsmat klockan 17, så sitter han kvar och äter långsamt, långsamt till nästan 18 och sedan får man peta i honom resten av maten under tiden som han är distraherad av bolibompa och fortsätter då att äta tills klockan är 18.30 och bolibompa är slut. Vi har provat många gånger att erbjuda annat än "resten" av maten men han vill inte ha något annat då än möjligen några skivor tomat och gurka och det blir han inte alls mätt på. Klockan 19.30 ligger han i sängen och då vill han ha välling igen.

Jag tror att han inte blir mätt på vällingen. Han dricker sempers 1-årsvälling och vi har inte övergått till barnvälling för äldre åldrar eftersom denna är smaksatt.

Och nu när jag skriver det här så kom jag att tänka på ifall man kanske kan ge honom vuxenvälling? Det måste ju vara lika mättande som gröt! (gröt har han vägrat äta på ett år.)

Han är glad och aktiv på dagarna och själv säger han att han vill ha vällingen för att det är gott och mysigt och han inte kan sova annars. Han har inga nya tänder på gång men har börjat drömma en hel del mardrömmar. Mardrömmarna brukar dock inte göra att han behöver välling, utan då räcker det oftast att han kommer över till vår säng och får somna om i famnen, men ibland när han ska somna på kvällen så pratar han om läskiga drömmar han tidigare har haft så han funderar kring de här sakerna ibland även inför nattningen. Jag tror i alla fall inte att det finns något i relationen till oss föräldrar eller till maten som gör honom otrygg.

Däremot slutade han - på vår inrådan - med napp i somras. Han saknar den fortfarande och vi har slitit vårt hår kring hur vi skall göra med den saken. I höstas så hittade han en oanvänd reklamnapp för nyfödda i en låda här hemma och stoppade in den i munnen. Han gav sig inte, så vi lät honom ha den i sängen den kvällen för att se vad som hände. (då tyckte vi att det var jobbigt att han hade börjat dricka välling några nätter i veckan, även om han då oftast inte drack mer än en halv flaska)  Han snuttade frenetiskt på nappen under nattningen men den var ju ganska liten och inte så praktisk att ha i munnen, så han tog själv ut den ur munnen innan han somnade. På morgonen, när han hittade nappen i sängen, så gick han iväg med den och slängde den i papperskorgen.

Nu när jag läste Gina43:s inlägg så börjar jag fundera på om han kan ha sugbehov kvar. Kan det sitta i även i 2,5-årsåldern och så pass långt efter att man har slutat med napp? Sedan någon gång i höstas så har han även börjat suga mycket på fingrarna när han är trött.

Kan det möjligen vara ett alternativ att gå tillbaka till napp om nätterna, om det inte funkar att byta till vuxenvälling? För egen del så hade han nog blivit själaglad om han hade fått det.

I övrigt så tvingades vi till slut att köpa en ny nappflaska. Alla nappflasknappar hade gått sönder och det gick bara inte att övertyga honom om att inte dricka välling på natten, så vi går fortfarande upp om nätterna och värmer välling. Det går dessvärre inte att blanda till vällingen vid sängen och ha varmvatten i en termos, för vällingen tycks inte bli lika tjock då som när den värms i mikron, och rinner den för mycket så blir han sur över det. Min man arbetar 7 nätter i sträck och är ledig 7 nätter. När han har sina lediga veckor så försöker han i så stor utsträckning som möjligt ta hand om vällingbiten, men han vaknar inte om jag inte knuffar på honom och säger till att han måste gå upp, så min sömn blir störd i alla fall.

Det här går kanske precis stick i stäv med vad man "ska" säga, men jag hade faktiskt testat med napp och se vad som händer. Och jag hade gjort vällingen blaskigare så hade den kanske inte varit lika lockande, sådär mitt i natten. Morgon och kväll hade jag gjort vanlig konsistens.
  • LFF
    Amanda84 skrev 2017-01-23 22:42:16 följande:

jensljungkvist skrev 2017-01-20 10:07:09 följande:

Jag skulle tro att han samlar energi för att få en växtspurt. Men, nattamaten är ett okynnesätande. Tycker absolut inte att ni ska ta det exakt just nu men, när ni har en ledig period (påsk kanske) så ta kampen om att få bort nattamaten. Mat äter man på dagen.

Och sen skulle jag sluta ha tvn på under middagen. Jag är själv en kräsen långsamätare (och har alltid varit) men tvn har alltid varit mer av en distraktion i mattid än något annat. Bolibompa får man titta på efter man ätit. 

Jag förstår att det är jätteskönt att han äter men, låt honom äta det han vill och sluta med att peta i honom resten på slutet. Låt honom äta middagen, sen titta på Bolibompa och sen, innan läggdags, en macka och lite välling för att mätta upp magen. 
  • Amanda84

Tack för alla kloka råd! Ääääntligen verkar det som att vi har fått bort vällingen under natten. Han har inte ätit välling under natten på en hel vecka nu!

Vi pratade (för femtielfte gången) om att man äter mat under dagen och inte på natten. Det är bara bebisar som äter välling på natten, sedan erbjöd vi honom en napp, ifall han behövde något att snutta på. Jösses, så kränkt han blev! Jag mådde nästan dåligt av att se hans min, men han tog nappen i handen i alla fall, smakade lite på den och konstaterade sedan att den inte var så god, för det kom ju ingen välling ur den. Han frågade om man blir en bebis om man har en napp när man är 2,5 år. Jag svarade att jag inte riktigt visste och trodde sedan att han skulle lägga undan nappen, men han behöll den i handen. Nu sover han varje natt med nappen - i handen - och tar även med sig den in till oss när han kommer upp på natten, men ingen av oss har sett honom suga på den. Nattvällingen har han dock slutat med helt. Jag vet inte om han "smygsnuttar" på nappen under natten när han egentligen vill ha välling, men gör han det, så kan det inte vara långa stunder eftersom vi inte har märkt det.

• Dumbledore
    Amanda84 skrev 2017-01-31 22:30:08 följande:

Tack för alla kloka råd! Ääääntligen verkar det som att vi har fått bort vällingen under natten. Han har inte ätit välling under natten på en hel vecka nu!

Vi pratade (för femtielfte gången) om att man äter mat under dagen och inte på natten. Det är bara bebisar som äter välling på natten, sedan erbjöd vi honom en napp, ifall han behövde något att snutta på. Jösses, så kränkt han blev! Jag mådde nästan dåligt av att se hans min, men han tog nappen i handen i alla fall, smakade lite på den och konstaterade sedan att den inte var så god, för det kom ju ingen välling ur den. Han frågade om man blir en bebis om man har en napp när man är 2,5 år. Jag svarade att jag inte riktigt visste och trodde sedan att han skulle lägga undan nappen, men han behöll den i handen. Nu sover han varje natt med nappen - i handen - och tar även med sig den in till oss när han kommer upp på natten, men ingen av oss har sett honom suga på den. Nattvällingen har han dock slutat med helt. Jag vet inte om han "smygsnuttar" på nappen under natten när han egentligen vill ha välling, men gör han det, så kan det inte vara långa stunder eftersom vi inte har märkt det.

Men åh, vad bra! Det är ju toppen!

Sen det här med att äta medan man tittar på tv, en del barn behöver det. Är det svårt att få i honom mat på annat sätt så fortsätt med det. Vi hade en matvägrande unge ett tag, inte så himla länge, men där sa både läkare och barnpsykolog att om det är vad som funkar så kör på det. Det är viktigare ATT barnet äter än HUR.
Svar på tråden 2,5-årig tidigare matvägrare äter plötsligt men även flera gånger under nätterna