Längtan efter barnbarn - kommer aldrig att få några
Anonym (Längtat förgäves) skrev 2017-01-14 18:38:07 följande:
Samtidigt måste jag ju också säga att vara stödfamilj inte är samma sak som att ha egna barnbarn.
Besvikelsen kommer alltid att vara där tyvärr och jag kan inte låta bli att känna att jag misslyckats delvis i uppfostran av mina egna barn då de själva inte tycker om barn alls. Jag undrar ofta om mina egna barn inte är nöjda med sin uppväxt, speciellt min son som i egna termer "avskyr barn"?
Du skriver att din dotter inte kan få barn och att hon accepterat situationen. Är du säker på att hon är tillfreds med den situationen? Hon kanske bara förlikat sig med den för att inte gå under känslomässigt. Vad jag menar är att hon kanske bara håller skenet uppe för att inte bryta ihop.
Jag har själv hört om par som inte kunnat få biologiska barn, men kvinnan vill ändå bli mamma, och bryr sig inte om hur hon får barn, och skulle därför kunna tänka sig att adoptera. Då har mannen satt sig på tvären.
Menar naturligtvis inte att du ska snoka, utan försök höra med din dotter hur hon mår.
Du anser att du gjort något fel, som förälder, under dina barns uppväxt eftersom de inte är barnkära. Men du var ju vuxen. Om du har gjort något fel, som vuxen, borde inte dina barn då rimligtvis hata vuxna? De jag känner som blivit behandlade illa av sina föräldrar som barn har inget tillit gentemot vuxna. De såg vuxna som hemska människor som inte gjorde något för dem. Nu kan man inte dra alla över en kam. Men av det jag hört så är det vanligt att barn som växt upp i dysfunktionella hem/familjer saknar tillit till vuxna, har svårt för att lita på dem osv.