VL87 skrev 2017-01-14 08:32:06 följande:
Aniie, det enda jag tänker säga är att jag hoppas att jag inte har någon som dig i min närhet. Och att du inte kommit förbi tonåren.
Alla vill inte ha barn. Det här var det enda forumet förutom Flashback jag kände till, är inte här för att jag drömmer om en familj.
Jag hyser inga illusioner om att jag ensam kan lösa det här. Han behöver hjälp med att hitta nya sätt att hantera svårigheter, och säkerligen för sina alkoholvanor också. Jag skulle behöva hjälp i hur jag stöttar. Men vi ska ta oss dit först. Det är det första steget jag ber om hjälp med - hur tar jag upp ett så känsligt ämne med en person som redan innan är väldigt defensiv? Ingen som varit i en liknande situation och kan berätta om det?
Klart jag inte stannar och enablar hans beteende, men man kan inte bara ge sig och bryta kontakt heller. Han måste ju veta att det finns människor där för honom. Det här är hans strid som bara han kan gå, men jag vill finnas bredvid och stötta. Därför är det så viktigt att det först tas upp på ett bra sätt.
I just call it as I see it.
klyban skrev 2017-01-14 14:01:09 följande:
Jag tror man lätt blir rätt rabiat om man fått ta del av de problem alkoholism ibland kan skapa.
Det har jag empati för att man har den inställningen då.
Jag personligen har en helt annan inställning till alkohol, men det gör inte Annies fel.
Och det är dock så att jag håller med här på en del.
Utan och ta ett varv till, risken att du klarar av detta själv är låg.
Och den enda chansen du har, är om han säger ja jag vill dra ned på alkoholen och kan du hjälpa mig.
Sen är tyvärr alla andra svar att du klarar det inte själv, och du bör överväga och lämna.
Så du inte själv får ett beroende av alkohol, just för du ska dricka med.
En sak du ska direkt sluta med, och det är skydda honom ifrån omvärlden.
Och kommer frågan dricker han mycket alkohol, så ska du bara säga "ja, alldeles för mycket alkohol".
Även säga att det är för mycket alkohol.
För skyddar du, så blir du med beroende, och då är det förseglat, han dricker och du lider, men du gör inget åt ditt lidande.
Därför utomstående hjälp är att föredra vid sådan här kraftig konsumtion.
Jag har en jävligt moderat inställning till alkohol. Hade karln druckit sig redlös en gång i månaden hade jag inte brytt mig ett dugg, ens om han drack två öl varje dag där emellan. Men enligt TS så dricker han sig redlös nästan varje dag, och TS "tror" att han är beroende. Och då, ja, som jag skrev till TS. I just call it as I see it.