Inlägg från: sofiatnof |Visa alla inlägg
  • sofiatnof

Hjälp mig med min katt!

hej, jag har en katt som snart är två år. han kissar och bajsar i sin låda. men han kissar också ibland i hörn, på plastpåsar och kläder/väskor. vet någon vad man ska göra för att få honom att sluta med det här beteendet? det börjar gå ganska långt nu när mina föräldrar snart överväger att avliva honom. snälla HJÄLP!!! :( 

• Svar på tråden Hjälp mig med min katt!
  • sofiatnof

Birmafröken
    1. nej vi har bara honom
    2. han hade två men ville bara använda en av dem. så har nu bara en
    3. det är en vanlig öppen låda, med inget tak eller lucka
    4. han har förut haft en kattsand som är blå/vit och ska minska lukten. men han har föredragit märket toalätt som är som paperspellets
    5. det beror på, han kastar ut mycket utav sanden och den försvinner när man tar bort avföring osv. men han brukar ändå krafsa bort sanden och göra som ett hål och sedan kissa i det
    6. flera gånger per dag, ca 5-9 gånger per dag

• sofiatnof

micjos
    ja det kanske jag borde, han verkar absolut inte ha ont dock.han är fortfarande lika aktiv som han var när han var kattunge. vi är många i familjen, men det är något han varit van vid sen start. jag tror inte det är några större förändringar på våran vardag

• sofiatnof
    Birmafröken skrev 2017-01-14 02:05:37 följande:
    Byt till ett decimetertjockt lager av lerbaserad, oparfymerad, finkornig och klumpbildande SAND.

Både pellets och kristallsand är vanliga orsaker till felkissande.
    okej, jag ska testa det! men vad är anledningen till just det valet av kattsand?
  • sofiatnof
    Birmafröken skrev 2017-01-14 16:27:34 följande:
    Finkornig sand är mjukt och lättgrävt för tassarna. Klumpbildande sand är lättast att hålla fräsch och ren.
    okej,tack så mycket!  hoppas det hjälper!
  • sofiatnof
    Kitango skrev 2017-01-14 22:40:05 följande:

Har ni mat och vattenskålen i närheten av kattlådan? Katter vill inte ha varken mat eller vatten i närheten av lådan, då kissar de på andra ställen.

Ha en kattlåda med tak, katten vill vara ifred på lådan och ha den någonstans där den inte blir störd av andra djur eller människor som går förbi, helst i ett hörn i ett rum där ni inte är så ofta. I badrummet tex brukar folk ha kattlåda och då störs katten av ev. Tvättmaskin och att andra kanske stör när den är på toa.

Sen ha luktfri klumpbildande sand och mycket sand, har ni för lite protesterar katten. Rengör varje dag genom att kasta bort klumparna, rengör man för sällan kan den protestera pga det.

Har katten ett ställe den kan gå undan på ifall den vill vara ifred, typ en klätterställning? Den kan kissa pga stress att den inte har någonstans att gömma sig eller brist på klättermöjligheter. Brist på aktivering (lek) kan göra katten aggressiv och uträtta behov på fel ställen.

Det kan vara inre fel också så veterinärbesök är ett bra tips.

Viktigt att ni tar bort lukten ordentligt när den gör sina behov på fel ställen för den kan fortsätta pga lukten.

Samt att okastrerade katter markerar revir så oavsett om det är hane eller hona så kastrera den.

Så åtgärda orsakerna ovan så kan jag nästan garantera att den slutar.

mat och vatten skålar står inte nära kattlådan. 
    vi har försökt med tak men han vägrar gå in i lådan då. han hatar trånga utrymmen
    han har väldigt många höjdpunkter. har bland annat återanvänt hyllor som är byggda för att han ska kunna klättra och komma upp till tak nivå.
    vi har bokat veterinär besök som ska ske om 8 dagar
    vi sanerar varje gång han kissar utanför lådan
    han är kastrerad 
    och vi bytte till klumpbildande sand idag och hittils går det bra
  • sofiatnof
    micjos skrev 2017-01-14 21:18:56 följande:

Katter visar oftast inte om något är fel tyvärr.

ja tyvärr, men vi har bokat veterinär tid som ska ske om 8 dagar
  • sofiatnof

Tack för alla tips osv! allt har gått jätte bra sen vi bytte kattsand! inte en ända skvätt utanför! tack, ni är en lifesaver!

• sofiatnof
    flygrl skrev 2017-01-19 22:50:12 följande:

@TS: Du har redan fått många bra råd av andra så jag har inget tillägga. Men ville bara säga jag verkligen hoppas det ska ordna sig för din katt och dig. Du skrev i måndags "hittills går det bra". Funkar de fortfarande bra?
    Önskar allt gott för din kisse och dig! Du berättar väl här hur det går? ;)

jo allt har gått super sen vi bytte kattsand! tack så mycket! :)
  • sofiatnof
    Kitango skrev 2017-01-19 21:18:18 följande:

En anledning till kan vara att katten inte trivs hemma hos er, om så är fallet och inget hjälper så avliva inte, ge honom till något katthem så han får ett bättre liv nån annanstans än att ta död på honom. Det kanske är något "fel" katten fått för sig som ni inte kan ändra på hemma hos er och samma fel kanske inte finns hos någon annan

allt går bra nu sen vi bytte kattsand. han har aldrig riktigt känt sig illa mot oss. han och jag har ett väldigt speciellt band och han hatar att vara utan mig. hade inte heller låtit honom få avlivas hade isf lämnat honom på stockholms katthem
  • sofiatnof
    Kitango skrev 2017-01-19 21:11:06 följande:

Kan vara att kattlådan är för liten och saknar tak. Var har ni kattlådan stående? Vi har två katter och två lådor - båda använder den ena lådan som kiss låda och den andra som bajslåda.

Vi har flyttat på lådorna ibland och då har det protesterats lite

som tidigare skrivet så hatar han tak och trånga utrymmen över huvud taget! men tack ändå! allt går super bra sen vi bytte kattsand :)
Svar på tråden Hjälp mig med min katt!