• sofiatnof

Hjälp mig med min katt!

hej, jag har en katt som snart är två år. han kissar och bajsar i sin låda. men han kissar också ibland i hörn, på plastpåsar och kläder/väskor. vet någon vad man ska göra för att få honom att sluta med det här beteendet? det börjar gå ganska långt nu när mina föräldrar snart överväger att avliva honom. snälla HJÄLP!!! :( 

• Svar på tråden Hjälp mig med min katt!
  • micjos

Gå till veterinären och kolla så den inte har uvi eller något annat. Kan bero på stress också, om något har ändrats hemma tex.

• Birmafröken

1. Har ni en eller flera katter?

2. Hur många toalådor har katten?

3. Vilken typ av toalådor är det? (med eller utan huv, med eller utan svänglucka)?

4. Vilken sorts kattsand är det i lådorna? (vad heter den)?

5. Hur tjockt lager av sand är det i lådorna?

6. Hur ofta rensas sanden från kissklumpar och avföring?

• sofiatnof

Birmafröken
    1. nej vi har bara honom
    2. han hade två men ville bara använda en av dem. så har nu bara en
    3. det är en vanlig öppen låda, med inget tak eller lucka
    4. han har förut haft en kattsand som är blå/vit och ska minska lukten. men han har föredragit märket toalätt som är som paperspellets
    5. det beror på, han kastar ut mycket utav sanden och den försvinner när man tar bort avföring osv. men han brukar ändå krafsa bort sanden och göra som ett hål och sedan kissa i det
    6. flera gånger per dag, ca 5-9 gånger per dag

• sofiatnof

micjos
    ja det kanske jag borde, han verkar absolut inte ha ont dock.han är fortfarande lika aktiv som han var när han var kattunge. vi är många i familjen, men det är något han varit van vid sen start. jag tror inte det är några större förändringar på våran vardag

• Birmafröken
    sofiatnof skrev 2017-01-14 00:39:28 följande:

Birmafröken
    1. nej vi har bara honom
    2. han hade två men ville bara använda en av dem. så har nu bara en
    3. det är en vanlig öppen låda, med inget tak eller lucka
    4. han har förut haft en kattsand som är blå/vit och ska minska lukten. men han har föredragit märket toalätt som är som paperspellets
    5. det beror på, han kastar ut mycket utav sanden och den försvinner när man tar bort avföring osv. men han brukar ändå krafsa bort sanden och göra som ett hål och sedan kissa i det
    6. flera gånger per dag, ca 5-9 gånger per dag

Byt till ett decimetertjockt lager av lerbaserad, oparfymerad, finkornig och klumpbildande SAND.

Både pellets och kristallsand är vanliga orsaker till felkissande.
  • sofiatnof
    Birmafröken skrev 2017-01-14 02:05:37 följande:
    Byt till ett decimetertjockt lager av lerbaserad, oparfymerad, finkornig och klumpbildande SAND.

Både pellets och kristallsand är vanliga orsaker till felkissande.
    okej, jag ska testa det! men vad är anledningen till just det valet av kattsand?
  • Birmafröken
    sofiatnof skrev 2017-01-14 16:20:13 följande:
    okej, jag ska testa det! men vad är anledningen till just det valet av kattsand?
    Finkornig sand är mjukt och lättgrävt för tassarna. Klumpbildande sand är lättast att hålla fräsch och ren.
  • sofiatnof
    Birmafröken skrev 2017-01-14 16:27:34 följande:
    Finkornig sand är mjukt och lättgrävt för tassarna. Klumpbildande sand är lättast att hålla fräsch och ren.
    okej,tack så mycket!  hoppas det hjälper!
Svar på tråden Hjälp mig med min katt!